Enfoque decolonial al currículo intercultural bilingüe: de la teoría a la práctica
This reflection article is intended to reflect upon the benefits of a decolonial intercultural approach to the EFL curriculum. As interculturality is opposed to multiculturality, a distinction between these two frames is pivotal to cast light upon linguistic colonialism practices and other forms of...
- Autores:
-
Soto Molina, Jairo
Méndez Rivera, Pilar Esther
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- eng
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/45097
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6352
http://hdl.handle.net/11634/45097
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP
id |
SantoToma2_ae2bc380ad3425bcf2cb268a5a8b19be |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/45097 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Soto Molina, JairoMéndez Rivera, Pilar Esther2022-06-16T14:29:34Z2022-06-16T14:29:34Z2022-06-08https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/635210.15332/25005421.6352http://hdl.handle.net/11634/45097This reflection article is intended to reflect upon the benefits of a decolonial intercultural approach to the EFL curriculum. As interculturality is opposed to multiculturality, a distinction between these two frames is pivotal to cast light upon linguistic colonialism practices and other forms of power-knowledge colonial matrix in some curriculum designs. Interculturality suggests interaction, respect, and recognition among cultures, while multiculturality involves the co-presence of several separated cultures, competing to hegemonize or control other cultures. Although, the former has much more acceptance, the decolonial critique to interculturality might offer a problematization of a widely restrictive view of mainstream interculturality. With awareness of these counterforces, this article discusses how interculturality can be used to decolonize the only English curriculum to give other senses to the bilingual curriculum.Este artículo de reflexión tiene la intención de reflexionar sobre los beneficios de un enfoque intercultural descolonial del currículo bilingüe. Como la interculturalidad se opone a la multiculturalidad, una distinción entre estos dos marcos es fundamental para arrojar luz sobre las prácticas del colonialismo lingüístico y otras formas de matriz colonial de poder-conocimiento en algunos diseños curriculares. La interculturalidad sugiere interacción, respeto y reconocimiento entre culturas, mientras que la multiculturalidad implica la co-presencia de varias culturas separadas, que compiten por hegemonizar o controlar otras culturas. Aunque el primero tiene mucha más aceptación, la crítica decolonial a la interculturalidad podría ofrecer una problematización de una visión ampliamente restrictiva de la interculturalidad imperante. Con conocimiento de estas contrafuerzas, este artículo analiza cómo se puede utilizar la interculturalidad para descolonizar el único plan de estudios en inglés para dar otros sentidos al currículo bilingüe.Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo TomásDerechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEPhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.eshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Enfoque decolonial al currículo intercultural bilingüe: de la teoría a la prácticaDecolonial approach to the intercultural bilingual curriculum: : from theory to practiceinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 Núm. 1 (2022)Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 15 n. 1 (2022)Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 No. 1 (2022)2500-54211657-107Xeng11634/45097oai:repository.usta.edu.co:11634/450972023-07-14 16:37:46.929metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Enfoque decolonial al currículo intercultural bilingüe: de la teoría a la práctica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Decolonial approach to the intercultural bilingual curriculum: : from theory to practice |
title |
Enfoque decolonial al currículo intercultural bilingüe: de la teoría a la práctica |
spellingShingle |
Enfoque decolonial al currículo intercultural bilingüe: de la teoría a la práctica |
title_short |
Enfoque decolonial al currículo intercultural bilingüe: de la teoría a la práctica |
title_full |
Enfoque decolonial al currículo intercultural bilingüe: de la teoría a la práctica |
title_fullStr |
Enfoque decolonial al currículo intercultural bilingüe: de la teoría a la práctica |
title_full_unstemmed |
Enfoque decolonial al currículo intercultural bilingüe: de la teoría a la práctica |
title_sort |
Enfoque decolonial al currículo intercultural bilingüe: de la teoría a la práctica |
dc.creator.fl_str_mv |
Soto Molina, Jairo Méndez Rivera, Pilar Esther |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Soto Molina, Jairo Méndez Rivera, Pilar Esther |
description |
This reflection article is intended to reflect upon the benefits of a decolonial intercultural approach to the EFL curriculum. As interculturality is opposed to multiculturality, a distinction between these two frames is pivotal to cast light upon linguistic colonialism practices and other forms of power-knowledge colonial matrix in some curriculum designs. Interculturality suggests interaction, respect, and recognition among cultures, while multiculturality involves the co-presence of several separated cultures, competing to hegemonize or control other cultures. Although, the former has much more acceptance, the decolonial critique to interculturality might offer a problematization of a widely restrictive view of mainstream interculturality. With awareness of these counterforces, this article discusses how interculturality can be used to decolonize the only English curriculum to give other senses to the bilingual curriculum. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-06-16T14:29:34Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-06-16T14:29:34Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-06-08 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6352 10.15332/25005421.6352 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/45097 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6352 http://hdl.handle.net/11634/45097 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005421.6352 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 Núm. 1 (2022) |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 15 n. 1 (2022) |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 No. 1 (2022) |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5421 1657-107X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786357742731264 |