Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local

The service-learning methodology offers countless opportunities for higher education to strengthen the teaching-learning process through the connection between students and the community. Service-learning allows extending the reference areas of the teaching work, from the classroom to the fieldwork....

Full description

Autores:
Salazar-Botello, Carlos Mauricio
Muñoz Jara, Yohana Andrea
Lagos Troncoso, María Teresa
Arriagada Inostroza, Raúl
Vallejos Cartes, Rosana Lorena
Monje-Sanhueza, Rodrigo Javier
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40913
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770
http://hdl.handle.net/11634/40913
Palabra clave:
Service-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage.
Aprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional.
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_a055d89e100efec35248384f7db22d84
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40913
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Institutionalization of service learning in the Faculty of Business Sciences at the University of Bío-Bío: linking higher education with the local community
title Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local
spellingShingle Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local
Service-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage.
Aprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional.
title_short Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local
title_full Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local
title_fullStr Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local
title_full_unstemmed Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local
title_sort Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local
dc.creator.fl_str_mv Salazar-Botello, Carlos Mauricio
Muñoz Jara, Yohana Andrea
Lagos Troncoso, María Teresa
Arriagada Inostroza, Raúl
Vallejos Cartes, Rosana Lorena
Monje-Sanhueza, Rodrigo Javier
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Salazar-Botello, Carlos Mauricio
Muñoz Jara, Yohana Andrea
Lagos Troncoso, María Teresa
Arriagada Inostroza, Raúl
Vallejos Cartes, Rosana Lorena
Monje-Sanhueza, Rodrigo Javier
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Service-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage.
topic Service-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage.
Aprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Aprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional.
description The service-learning methodology offers countless opportunities for higher education to strengthen the teaching-learning process through the connection between students and the community. Service-learning allows extending the reference areas of the teaching work, from the classroom to the fieldwork. Thus, students can recognize the particularities of the environment and discover the needs of the local community. The aim of this study describes the actions developed to integrate and institutionalize the service-learning methodology as part of the development of its undergraduate courses in the Faculty of Business Sciences at the University of Bío-Bío of Chile. Results indicate that to date, 901 students and 19 teachers have participated, working collaboratively with community partners in training sessions and specific consultancies. Currently, 276 community partners belonging to 20 institutions in the regions of Biobío and Ñuble, Chile, have received assistance and, most of them show a high level of satisfaction with the actions developed. This methodology provides students with technical skill, value, and attitude development opportunities. Furthermore, it allows students to achieve greater commitment and contribution to the territorial development of the regions in which they study.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T17:57:06Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T17:57:06Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770
10.15332/2422409X.5770
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40913
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770
http://hdl.handle.net/11634/40913
identifier_str_mv 10.15332/2422409X.5770
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770/5963
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 287-318
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 287-318
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-409X
1794-3841
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá-Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786342663159808
spelling Salazar-Botello, Carlos MauricioMuñoz Jara, Yohana AndreaLagos Troncoso, María TeresaArriagada Inostroza, RaúlVallejos Cartes, Rosana LorenaMonje-Sanhueza, Rodrigo Javier2022-01-18T17:57:06Z2022-01-18T17:57:06Z2020-11-04https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/577010.15332/2422409X.5770http://hdl.handle.net/11634/40913The service-learning methodology offers countless opportunities for higher education to strengthen the teaching-learning process through the connection between students and the community. Service-learning allows extending the reference areas of the teaching work, from the classroom to the fieldwork. Thus, students can recognize the particularities of the environment and discover the needs of the local community. The aim of this study describes the actions developed to integrate and institutionalize the service-learning methodology as part of the development of its undergraduate courses in the Faculty of Business Sciences at the University of Bío-Bío of Chile. Results indicate that to date, 901 students and 19 teachers have participated, working collaboratively with community partners in training sessions and specific consultancies. Currently, 276 community partners belonging to 20 institutions in the regions of Biobío and Ñuble, Chile, have received assistance and, most of them show a high level of satisfaction with the actions developed. This methodology provides students with technical skill, value, and attitude development opportunities. Furthermore, it allows students to achieve greater commitment and contribution to the territorial development of the regions in which they study.La metodología aprendizaje servicio ofrece innumerables oportunidades a la educación superior para reforzar el proceso enseñanza aprendizaje mediante el vínculo entre el estudiantado y la comunidad. Permite ampliar los ámbitos de referencia del trabajo docente, pasando desde la sala de clases hasta el trabajo en terreno, lo que lleva a reconocer las particularidades del entorno y descubrir las necesidades de la comunidad local. El propósito de este trabajo es describir las acciones desarrolladas por la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío de Chile para la incorporación e institucionalización de la metodología aprendizaje servicio como parte del desarrollo de sus asignaturas. Los resultados indican que a la fecha han participado 901 estudiantes y 19 docentes, quienes trabajan colaborativamente con socios comunitarios en jornadas de capacitación y asesorías específicas. A la fecha se han atendido 276 socios comunitarios pertenecientes a 20 instituciones de las regiones del Biobío y de Ñuble, Chile, quienes mayoritariamente muestran alto nivel de satisfacción con las acciones desarrolladas. Esta intervención brinda la oportunidad de avanzar en el desarrollo de competencias técnicas, valores y actitudes del estudiantado y, junto con ello, lograr un mayor compromiso y aporte al desarrollo territorial de las regiones.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770/5963Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 287-318Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 287-3182422-409X1794-3841Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad localInstitutionalization of service learning in the Faculty of Business Sciences at the University of Bío-Bío: linking higher education with the local communityinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Service-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage.Aprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40913oai:repository.usta.edu.co:11634/409132023-07-14 16:16:00.389metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co