Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local
The service-learning methodology offers countless opportunities for higher education to strengthen the teaching-learning process through the connection between students and the community. Service-learning allows extending the reference areas of the teaching work, from the classroom to the fieldwork....
- Autores:
-
Salazar-Botello, Carlos Mauricio
Muñoz Jara, Yohana Andrea
Lagos Troncoso, María Teresa
Arriagada Inostroza, Raúl
Vallejos Cartes, Rosana Lorena
Monje-Sanhueza, Rodrigo Javier
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40913
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770
http://hdl.handle.net/11634/40913
- Palabra clave:
- Service-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage.
Aprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional.
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SantoToma2_a055d89e100efec35248384f7db22d84 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40913 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Institutionalization of service learning in the Faculty of Business Sciences at the University of Bío-Bío: linking higher education with the local community |
title |
Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local |
spellingShingle |
Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local Service-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage. Aprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional. |
title_short |
Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local |
title_full |
Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local |
title_fullStr |
Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local |
title_full_unstemmed |
Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local |
title_sort |
Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad local |
dc.creator.fl_str_mv |
Salazar-Botello, Carlos Mauricio Muñoz Jara, Yohana Andrea Lagos Troncoso, María Teresa Arriagada Inostroza, Raúl Vallejos Cartes, Rosana Lorena Monje-Sanhueza, Rodrigo Javier |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Salazar-Botello, Carlos Mauricio Muñoz Jara, Yohana Andrea Lagos Troncoso, María Teresa Arriagada Inostroza, Raúl Vallejos Cartes, Rosana Lorena Monje-Sanhueza, Rodrigo Javier |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Service-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage. |
topic |
Service-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage. Aprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional. |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Aprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional. |
description |
The service-learning methodology offers countless opportunities for higher education to strengthen the teaching-learning process through the connection between students and the community. Service-learning allows extending the reference areas of the teaching work, from the classroom to the fieldwork. Thus, students can recognize the particularities of the environment and discover the needs of the local community. The aim of this study describes the actions developed to integrate and institutionalize the service-learning methodology as part of the development of its undergraduate courses in the Faculty of Business Sciences at the University of Bío-Bío of Chile. Results indicate that to date, 901 students and 19 teachers have participated, working collaboratively with community partners in training sessions and specific consultancies. Currently, 276 community partners belonging to 20 institutions in the regions of Biobío and Ñuble, Chile, have received assistance and, most of them show a high level of satisfaction with the actions developed. This methodology provides students with technical skill, value, and attitude development opportunities. Furthermore, it allows students to achieve greater commitment and contribution to the territorial development of the regions in which they study. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-11-04 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T17:57:06Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T17:57:06Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770 10.15332/2422409X.5770 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40913 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770 http://hdl.handle.net/11634/40913 |
identifier_str_mv |
10.15332/2422409X.5770 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770/5963 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 287-318 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 287-318 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-409X 1794-3841 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá-Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786342663159808 |
spelling |
Salazar-Botello, Carlos MauricioMuñoz Jara, Yohana AndreaLagos Troncoso, María TeresaArriagada Inostroza, RaúlVallejos Cartes, Rosana LorenaMonje-Sanhueza, Rodrigo Javier2022-01-18T17:57:06Z2022-01-18T17:57:06Z2020-11-04https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/577010.15332/2422409X.5770http://hdl.handle.net/11634/40913The service-learning methodology offers countless opportunities for higher education to strengthen the teaching-learning process through the connection between students and the community. Service-learning allows extending the reference areas of the teaching work, from the classroom to the fieldwork. Thus, students can recognize the particularities of the environment and discover the needs of the local community. The aim of this study describes the actions developed to integrate and institutionalize the service-learning methodology as part of the development of its undergraduate courses in the Faculty of Business Sciences at the University of Bío-Bío of Chile. Results indicate that to date, 901 students and 19 teachers have participated, working collaboratively with community partners in training sessions and specific consultancies. Currently, 276 community partners belonging to 20 institutions in the regions of Biobío and Ñuble, Chile, have received assistance and, most of them show a high level of satisfaction with the actions developed. This methodology provides students with technical skill, value, and attitude development opportunities. Furthermore, it allows students to achieve greater commitment and contribution to the territorial development of the regions in which they study.La metodología aprendizaje servicio ofrece innumerables oportunidades a la educación superior para reforzar el proceso enseñanza aprendizaje mediante el vínculo entre el estudiantado y la comunidad. Permite ampliar los ámbitos de referencia del trabajo docente, pasando desde la sala de clases hasta el trabajo en terreno, lo que lleva a reconocer las particularidades del entorno y descubrir las necesidades de la comunidad local. El propósito de este trabajo es describir las acciones desarrolladas por la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío de Chile para la incorporación e institucionalización de la metodología aprendizaje servicio como parte del desarrollo de sus asignaturas. Los resultados indican que a la fecha han participado 901 estudiantes y 19 docentes, quienes trabajan colaborativamente con socios comunitarios en jornadas de capacitación y asesorías específicas. A la fecha se han atendido 276 socios comunitarios pertenecientes a 20 instituciones de las regiones del Biobío y de Ñuble, Chile, quienes mayoritariamente muestran alto nivel de satisfacción con las acciones desarrolladas. Esta intervención brinda la oportunidad de avanzar en el desarrollo de competencias técnicas, valores y actitudes del estudiantado y, junto con ello, lograr un mayor compromiso y aporte al desarrollo territorial de las regiones.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5770/5963Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 287-318Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 287-3182422-409X1794-3841Institucionalización del aprendizaje servicio en la Facultad de Ciencias Empresariales de la Universidad del Bío-Bío: vinculando la educación superior con la comunidad localInstitutionalization of service learning in the Faculty of Business Sciences at the University of Bío-Bío: linking higher education with the local communityinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Service-learning; Specific competences; Generic competences; Higher education; Institutionalization; Two-way linkage.Aprendizaje servicio; Competencias específicas; Competencias genéricas; Educación superior; Institucionalización; Vinculación bidireccional.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40913oai:repository.usta.edu.co:11634/409132023-07-14 16:16:00.389metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |