El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños
In this article are presented 3 situations of spontaneous activities developed by preschool children and first grade of elementary children, whose analysis is orienting a reference frame. It seeks to show comprehensive elements to teachers, in order that they can have them at their disposal to offer...
- Autores:
-
Villalobos, Maria Eugenia
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2009
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40200
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169
http://hdl.handle.net/11634/40200
- Palabra clave:
- symbolic games
children
teacher
significations of the experiences
interventions clinical-psychological
juego simbólico
niño
maestro
significación de la experiencia
intervención clínico-psicológica
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SantoToma2_98367a375f4901916a4ec0072e1a3c0e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40200 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Villalobos, Maria Eugenia2022-01-18T16:46:14Z2022-01-18T16:46:14Z2009-06-21https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/16910.15332/s1794-9998.2009.0002.05http://hdl.handle.net/11634/40200In this article are presented 3 situations of spontaneous activities developed by preschool children and first grade of elementary children, whose analysis is orienting a reference frame. It seeks to show comprehensive elements to teachers, in order that they can have them at their disposal to offer children possibilities which let them to transform of their stereotyped experiences of games, called toys- games into symbolic games. The observation and the analysis of the activities performed by children, shows how they organize new representations from the new meanings that they give to their experiences. Faced to these children's processes, the teacher has a basic role to offer the meaningful experiences that support the learning processes. En el presente artículo se muestran tres formas de juego espontáneo llevadas a cabo por los niños en preescolar y primero de primaria, que orientan el marco de referencia. Se busca mostrar los elementos comprensivos de los que puede disponer el maestro para ofrecer a los niños posibilidades de transformar las experiencias de juegos estereotipados, llamados juego -juguete-, en juego simbólico. La observación y análisis de las actividades de los niños muestra cómo ellos organizan nuevas representaciones a partir de los nuevos significados que otorgan a sus experiencias. Frente a estos procesos de los niños, el maestro tiene un rol primordial para favorecer las experiencias de significación que sustentan los procesos de aprendizaje. application/pdftext/htmlspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169/257https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169/258Diversitas; Vol. 5 Núm. 2 (2009); 269-282Diversitas; Vol. 5 No. 2 (2009); 269-2822256-30671794-9998El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niñosThe role of the teacher in the construction of the symbolic game in the childrenArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1symbolic gameschildrenteachersignifications of the experiencesinterventions clinical-psychologicaljuego simbóliconiñomaestrosignificación de la experienciaintervención clínico-psicológicahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40200oai:repository.usta.edu.co:11634/402002023-07-14 16:01:47.624metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The role of the teacher in the construction of the symbolic game in the children |
title |
El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños |
spellingShingle |
El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños symbolic games children teacher significations of the experiences interventions clinical-psychological juego simbólico niño maestro significación de la experiencia intervención clínico-psicológica |
title_short |
El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños |
title_full |
El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños |
title_fullStr |
El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños |
title_full_unstemmed |
El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños |
title_sort |
El rol del maestro frente a la construcción del juego simbólico en los niños |
dc.creator.fl_str_mv |
Villalobos, Maria Eugenia |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Villalobos, Maria Eugenia |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
symbolic games children teacher significations of the experiences interventions clinical-psychological |
topic |
symbolic games children teacher significations of the experiences interventions clinical-psychological juego simbólico niño maestro significación de la experiencia intervención clínico-psicológica |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
juego simbólico niño maestro significación de la experiencia intervención clínico-psicológica |
description |
In this article are presented 3 situations of spontaneous activities developed by preschool children and first grade of elementary children, whose analysis is orienting a reference frame. It seeks to show comprehensive elements to teachers, in order that they can have them at their disposal to offer children possibilities which let them to transform of their stereotyped experiences of games, called toys- games into symbolic games. The observation and the analysis of the activities performed by children, shows how they organize new representations from the new meanings that they give to their experiences. Faced to these children's processes, the teacher has a basic role to offer the meaningful experiences that support the learning processes. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2009-06-21 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:46:14Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:46:14Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169 10.15332/s1794-9998.2009.0002.05 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40200 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169 http://hdl.handle.net/11634/40200 |
identifier_str_mv |
10.15332/s1794-9998.2009.0002.05 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169/257 https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/169/258 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Diversitas; Vol. 5 Núm. 2 (2009); 269-282 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Diversitas; Vol. 5 No. 2 (2009); 269-282 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2256-3067 1794-9998 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786341910282240 |