Contribuciones de la metodología Lesson Study en las evoluciones de las prácticas de enseñanza en docentes de primaria
This article presents the results of an investigation carried out by three primary school teachers from public schools in the city of Bogotá, Colombia. The objective of the study was to analyze the transformation of teaching practices from the implementation of the Lesson Study methodology. The desi...
- Autores:
-
Cifuentes Garzón, José Eduardo
Rojas Jiménez, Waldo Alexander
Ruiz Céspedes, Liliana Andrea
Vergara Núñez, Yuly Carolina
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/45099
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6381
http://hdl.handle.net/11634/45099
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP
id |
SantoToma2_6b3e287778af04783df4771ed28ee970 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/45099 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Cifuentes Garzón, José EduardoRojas Jiménez, Waldo AlexanderRuiz Céspedes, Liliana AndreaVergara Núñez, Yuly Carolina2022-06-16T14:29:34Z2022-06-16T14:29:34Z2022-06-08https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/638110.15332/25005421.6381http://hdl.handle.net/11634/45099This article presents the results of an investigation carried out by three primary school teachers from public schools in the city of Bogotá, Colombia. The objective of the study was to analyze the transformation of teaching practices from the implementation of the Lesson Study methodology. The design of the Pedagogical Action Research was adopted, under a qualitative approach, using the methodology of the Lesson Study and the analysis of reflection cycles. As results, the transformations in the planning, implementation and evaluation of learning actions that occurred during the research process are presented. It is concluded that, with the Lesson Study, collaborative work, reflection and improvement of teaching practices at different educational levels are promoted.El presente artículo expone los resultados de una investigación desarrollada por tres profesores de primaria de colegios públicos de Bogotá-Colombia. El objetivo del estudio fue analizar la transformación de las prácticas de enseñanza a partir de la implementación de la metodología Lesson Study. Se adoptó el diseño de la Investigación Acción Pedagógica, bajo un enfoque cualitativo, con el empleo de la metodología de la Lesson Study y el análisis de ciclos de reflexión. Como resultados, se presentan las evoluciones en las acciones de planeación, implementación y evaluación del aprendizaje ocurridas durante el proceso investigativo. Se concluye que, con la Lesson Study se promueve el trabajo colaborativo, la reflexión y el mejoramiento de las prácticas de enseñanza en los diferentes niveles educativos.Este artigo apresenta os resultados de uma investigação realizada por três professores do ensino fundamental de escolas públicas da cidade de Bogotá. O objetivo do estudo foi analisar a transformação das práticas de ensino a partir da implantação da metodologia de Estudo de Aula. Adotou-se o desenho da Pesquisa-Ação Pedagógica, sob uma abordagem qualitativa, utilizando a metodologia do Estudo de Aula e a análise de ciclos de reflexão. Como resultados, são apresentadas as transformações no planejamento, implementação e avaliação das ações de aprendizagem ocorridas durante o processo de pesquisa. Conclui-se que, com o Estudo de Aula, promove-se o trabalho colaborativo, a reflexão e o aprimoramento das práticas pedagógicas nos diferentes níveis de ensino.Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo TomásDerechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEPhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.eshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Contribuciones de la metodología Lesson Study en las evoluciones de las prácticas de enseñanza en docentes de primariainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 Núm. 1 (2022)Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 15 n. 1 (2022)Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 No. 1 (2022)2500-54211657-107Xspa11634/45099oai:repository.usta.edu.co:11634/450992023-07-14 16:37:47.17metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Contribuciones de la metodología Lesson Study en las evoluciones de las prácticas de enseñanza en docentes de primaria |
title |
Contribuciones de la metodología Lesson Study en las evoluciones de las prácticas de enseñanza en docentes de primaria |
spellingShingle |
Contribuciones de la metodología Lesson Study en las evoluciones de las prácticas de enseñanza en docentes de primaria |
title_short |
Contribuciones de la metodología Lesson Study en las evoluciones de las prácticas de enseñanza en docentes de primaria |
title_full |
Contribuciones de la metodología Lesson Study en las evoluciones de las prácticas de enseñanza en docentes de primaria |
title_fullStr |
Contribuciones de la metodología Lesson Study en las evoluciones de las prácticas de enseñanza en docentes de primaria |
title_full_unstemmed |
Contribuciones de la metodología Lesson Study en las evoluciones de las prácticas de enseñanza en docentes de primaria |
title_sort |
Contribuciones de la metodología Lesson Study en las evoluciones de las prácticas de enseñanza en docentes de primaria |
dc.creator.fl_str_mv |
Cifuentes Garzón, José Eduardo Rojas Jiménez, Waldo Alexander Ruiz Céspedes, Liliana Andrea Vergara Núñez, Yuly Carolina |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Cifuentes Garzón, José Eduardo Rojas Jiménez, Waldo Alexander Ruiz Céspedes, Liliana Andrea Vergara Núñez, Yuly Carolina |
description |
This article presents the results of an investigation carried out by three primary school teachers from public schools in the city of Bogotá, Colombia. The objective of the study was to analyze the transformation of teaching practices from the implementation of the Lesson Study methodology. The design of the Pedagogical Action Research was adopted, under a qualitative approach, using the methodology of the Lesson Study and the analysis of reflection cycles. As results, the transformations in the planning, implementation and evaluation of learning actions that occurred during the research process are presented. It is concluded that, with the Lesson Study, collaborative work, reflection and improvement of teaching practices at different educational levels are promoted. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-06-16T14:29:34Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-06-16T14:29:34Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-06-08 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6381 10.15332/25005421.6381 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/45099 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6381 http://hdl.handle.net/11634/45099 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005421.6381 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 Núm. 1 (2022) |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 15 n. 1 (2022) |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 No. 1 (2022) |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5421 1657-107X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786339912744960 |