Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo

It is proposed that current university philosophy curricula are based on curricular structures that would entail various forms of epistemic injustices, namely: (1) Anglo-Eurocentrism, (2) racism, (3) sexism and (4) humanism. Based on this premise, which is considered to be inscribed in the historica...

Full description

Autores:
Bernal Ríos, Laura Patricia
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/43625
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7604
Palabra clave:
epistemic injustices
curriculum
philosophy
injusticias epistémicas
currículo
filosofía
Rights
License
Derechos de autor 2022 Autores/as
id SantoToma2_39b5aa245d7827152cc819dc78d75319
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/43625
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Bernal Ríos, Laura Patricia2022-02-22https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/760410.15332/25005375.7604It is proposed that current university philosophy curricula are based on curricular structures that would entail various forms of epistemic injustices, namely: (1) Anglo-Eurocentrism, (2) racism, (3) sexism and (4) humanism. Based on this premise, which is considered to be inscribed in the historical trajectory of Western epistemicides, the need for the decolonization of the university philosophy curriculum in Colombian universities is suggested. It is proposed as an urgent project of educational action that, immediately, would contribute to counteract the diverse forms of epistemic injustices and, transitively, would promote the materialization of what is here called curricular justice. This would not only be beneficial for the improvement and transformation of philosophy curricula at the higher education level and the gradual epistemological enrichment of philosophy, but would also contribute to a healthy recognition of pluridiversity in the university.Se plantea que los currículos universitarios actuales de filosofía se soportan en estructuras curriculares que conllevarían diversas modalidades de injusticias epistémicas, a saber: (1) el anglo-eurocentrismo, (2) el racismo, (3) el sexismo y (4) el humanismo. Con base en esta premisa, la cual se considera inscrita en la trayectoria histórica de los epistemicidios occidentales, se propone la necesidad de decolonización del currículo universitario de filosofía en las universidades colombianas. Se plantea como un proyecto urgente de acción educativa que, de modo inmediato, contribuiría a contrarrestar las diversas modalidades de injusticias epistémicas y, transitivamente, impulsaría la materialización de lo que aquí se denomina justicia curricular. Esto no solo sería provechoso para mejorar y transformar los currículos de filosofía en el nivel de educación superior y el paulatino enriquecimiento epistemológico de la filosofía, sino que también aportaría a un reconocimiento saludable de la pluridiversidad en la universidad.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7604/7024Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América LatinaCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina2500-53750120-8462Derechos de autor 2022 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismoFour epistemic injustices in university philosophy curricula in Colombia: Anglo-Eurocentrism, racism, sexism and humanisminfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1epistemic injusticescurriculumphilosophyinjusticias epistémicascurrículofilosofía11634/43625oai:repository.usta.edu.co:11634/436252023-07-14 16:10:02.241metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Four epistemic injustices in university philosophy curricula in Colombia: Anglo-Eurocentrism, racism, sexism and humanism
title Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo
spellingShingle Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo
epistemic injustices
curriculum
philosophy
injusticias epistémicas
currículo
filosofía
title_short Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo
title_full Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo
title_fullStr Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo
title_full_unstemmed Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo
title_sort Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo
dc.creator.fl_str_mv Bernal Ríos, Laura Patricia
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Bernal Ríos, Laura Patricia
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv epistemic injustices
curriculum
philosophy
topic epistemic injustices
curriculum
philosophy
injusticias epistémicas
currículo
filosofía
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv injusticias epistémicas
currículo
filosofía
description It is proposed that current university philosophy curricula are based on curricular structures that would entail various forms of epistemic injustices, namely: (1) Anglo-Eurocentrism, (2) racism, (3) sexism and (4) humanism. Based on this premise, which is considered to be inscribed in the historical trajectory of Western epistemicides, the need for the decolonization of the university philosophy curriculum in Colombian universities is suggested. It is proposed as an urgent project of educational action that, immediately, would contribute to counteract the diverse forms of epistemic injustices and, transitively, would promote the materialization of what is here called curricular justice. This would not only be beneficial for the improvement and transformation of philosophy curricula at the higher education level and the gradual epistemological enrichment of philosophy, but would also contribute to a healthy recognition of pluridiversity in the university.
publishDate 2022
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2022-02-22
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7604
10.15332/25005375.7604
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7604
identifier_str_mv 10.15332/25005375.7604
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7604/7024
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5375
0120-8462
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Autores/as
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Autores/as
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786425541558272