Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo
It is proposed that current university philosophy curricula are based on curricular structures that would entail various forms of epistemic injustices, namely: (1) Anglo-Eurocentrism, (2) racism, (3) sexism and (4) humanism. Based on this premise, which is considered to be inscribed in the historica...
- Autores:
-
Bernal Ríos, Laura Patricia
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/43625
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7604
- Palabra clave:
- epistemic injustices
curriculum
philosophy
injusticias epistémicas
currículo
filosofía
- Rights
- License
- Derechos de autor 2022 Autores/as
id |
SantoToma2_39b5aa245d7827152cc819dc78d75319 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/43625 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Bernal Ríos, Laura Patricia2022-02-22https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/760410.15332/25005375.7604It is proposed that current university philosophy curricula are based on curricular structures that would entail various forms of epistemic injustices, namely: (1) Anglo-Eurocentrism, (2) racism, (3) sexism and (4) humanism. Based on this premise, which is considered to be inscribed in the historical trajectory of Western epistemicides, the need for the decolonization of the university philosophy curriculum in Colombian universities is suggested. It is proposed as an urgent project of educational action that, immediately, would contribute to counteract the diverse forms of epistemic injustices and, transitively, would promote the materialization of what is here called curricular justice. This would not only be beneficial for the improvement and transformation of philosophy curricula at the higher education level and the gradual epistemological enrichment of philosophy, but would also contribute to a healthy recognition of pluridiversity in the university.Se plantea que los currículos universitarios actuales de filosofía se soportan en estructuras curriculares que conllevarían diversas modalidades de injusticias epistémicas, a saber: (1) el anglo-eurocentrismo, (2) el racismo, (3) el sexismo y (4) el humanismo. Con base en esta premisa, la cual se considera inscrita en la trayectoria histórica de los epistemicidios occidentales, se propone la necesidad de decolonización del currículo universitario de filosofía en las universidades colombianas. Se plantea como un proyecto urgente de acción educativa que, de modo inmediato, contribuiría a contrarrestar las diversas modalidades de injusticias epistémicas y, transitivamente, impulsaría la materialización de lo que aquí se denomina justicia curricular. Esto no solo sería provechoso para mejorar y transformar los currículos de filosofía en el nivel de educación superior y el paulatino enriquecimiento epistemológico de la filosofía, sino que también aportaría a un reconocimiento saludable de la pluridiversidad en la universidad.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7604/7024Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América LatinaCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina2500-53750120-8462Derechos de autor 2022 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismoFour epistemic injustices in university philosophy curricula in Colombia: Anglo-Eurocentrism, racism, sexism and humanisminfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1epistemic injusticescurriculumphilosophyinjusticias epistémicascurrículofilosofía11634/43625oai:repository.usta.edu.co:11634/436252023-07-14 16:10:02.241metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Four epistemic injustices in university philosophy curricula in Colombia: Anglo-Eurocentrism, racism, sexism and humanism |
title |
Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo |
spellingShingle |
Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo epistemic injustices curriculum philosophy injusticias epistémicas currículo filosofía |
title_short |
Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo |
title_full |
Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo |
title_fullStr |
Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo |
title_full_unstemmed |
Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo |
title_sort |
Cuatro injusticias epistémicas en los currículos universitarios de filosofía en Colombia: anglo-eurocentrismo, racismo, sexismo y humanismo |
dc.creator.fl_str_mv |
Bernal Ríos, Laura Patricia |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Bernal Ríos, Laura Patricia |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
epistemic injustices curriculum philosophy |
topic |
epistemic injustices curriculum philosophy injusticias epistémicas currículo filosofía |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
injusticias epistémicas currículo filosofía |
description |
It is proposed that current university philosophy curricula are based on curricular structures that would entail various forms of epistemic injustices, namely: (1) Anglo-Eurocentrism, (2) racism, (3) sexism and (4) humanism. Based on this premise, which is considered to be inscribed in the historical trajectory of Western epistemicides, the need for the decolonization of the university philosophy curriculum in Colombian universities is suggested. It is proposed as an urgent project of educational action that, immediately, would contribute to counteract the diverse forms of epistemic injustices and, transitively, would promote the materialization of what is here called curricular justice. This would not only be beneficial for the improvement and transformation of philosophy curricula at the higher education level and the gradual epistemological enrichment of philosophy, but would also contribute to a healthy recognition of pluridiversity in the university. |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-02-22 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7604 10.15332/25005375.7604 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7604 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005375.7604 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7604/7024 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5375 0120-8462 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Autores/as |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Autores/as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786425541558272 |