La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos
The article presents a reading on the teaching of philosophy at the secondary level in Argentina. To this end, a periodization is made from aspects of the social-historical-political context considered essential due to its impact on it and the regulations that regulated it. This analysis of the nati...
- Autores:
-
Morales, Laura
Bedetti, María Belén
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Universidad Santo Tomás
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/43622
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7601
- Palabra clave:
- philosophy teaching
Argentine secondary level
curricular policies
periodization
enseñanza de la filosofía
nivel secundario argentino
políticas curriculares
periodización
- Rights
- License
- Derechos de autor 2022 Autores/as
id |
SantoToma2_301e46ff831d9a7c7dedb3e97112ad37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/43622 |
network_acronym_str |
SantoToma2 |
network_name_str |
Universidad Santo Tomás |
repository_id_str |
|
spelling |
Morales, LauraBedetti, María Belén2022-02-22https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/760110.15332/25005375.7601The article presents a reading on the teaching of philosophy at the secondary level in Argentina. To this end, a periodization is made from aspects of the social-historical-political context considered essential due to its impact on it and the regulations that regulated it. This analysis of the national history —from the mid-nineteenth century to the present— is based on the conception that the teaching of philosophy is only possible from a situationality and that, on the one hand, the omission of it only ignores the complexity that each context brings to this task and, on the other hand, enables us to think of the current conditions as instances of a much broader process.El artículo presenta una lectura sobre la enseñanza de la filosofía en el nivel secundario de la República Argentina. A tal fin, se hace una periodización a partir de aspectos del contexto socio-histórico-político considerados centrales por su impacto sobre esta y de las normativas que la regularon. Este análisis de la historia nacional —desde mediados del siglo XIX a la actualidad— se sustenta en la concepción de que la enseñanza de la filosofía solo es posible desde una situacionalidad y que, por un lado, la omisión de la misma no hace más que desconocer la complejidad que aporta cada contexto a esta tarea y, por otro, habilita a pensar las condiciones actuales como instancias de un proceso mucho más amplio.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7601/7021Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América LatinaCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina2500-53750120-8462Derechos de autor 2022 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticosThe teaching of philosophy at the secondary level in Argentina: social-historical-political contextsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1philosophy teachingArgentine secondary levelcurricular policiesperiodizationenseñanza de la filosofíanivel secundario argentinopolíticas curricularesperiodización11634/43622oai:repository.usta.edu.co:11634/436222023-07-14 16:02:12.585metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The teaching of philosophy at the secondary level in Argentina: social-historical-political contexts |
title |
La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos |
spellingShingle |
La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos philosophy teaching Argentine secondary level curricular policies periodization enseñanza de la filosofía nivel secundario argentino políticas curriculares periodización |
title_short |
La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos |
title_full |
La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos |
title_fullStr |
La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos |
title_full_unstemmed |
La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos |
title_sort |
La enseñanza de la filosofía en el nivel secundario en Argentina: contextos socio-histórico-políticos |
dc.creator.fl_str_mv |
Morales, Laura Bedetti, María Belén |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Morales, Laura Bedetti, María Belén |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
philosophy teaching Argentine secondary level curricular policies periodization |
topic |
philosophy teaching Argentine secondary level curricular policies periodization enseñanza de la filosofía nivel secundario argentino políticas curriculares periodización |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
enseñanza de la filosofía nivel secundario argentino políticas curriculares periodización |
description |
The article presents a reading on the teaching of philosophy at the secondary level in Argentina. To this end, a periodization is made from aspects of the social-historical-political context considered essential due to its impact on it and the regulations that regulated it. This analysis of the national history —from the mid-nineteenth century to the present— is based on the conception that the teaching of philosophy is only possible from a situationality and that, on the one hand, the omission of it only ignores the complexity that each context brings to this task and, on the other hand, enables us to think of the current conditions as instances of a much broader process. |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-02-22 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7601 10.15332/25005375.7601 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7601 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005375.7601 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7601/7021 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5375 0120-8462 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Autores/as |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Autores/as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1800786410130636800 |