Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH

This article reports the results of a study which aimed to answer to main objectives. The first to characterize the third grade students of basic education, who presented behavioral and academic difficulties, indicating the possible presence of ADHD characteristics, to be referred to professionals i...

Full description

Autores:
Giraldo-Sepúlveda, Edier Marduck
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/13432
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1533
Palabra clave:
Atención
educación
lectura
escritura
Evaluación del estudiante
Attention
education
reading
writing
student evaluation
attention
éducation
lecture
écriture
évaluation de l’étudiant
Atenção
educação
leitura
escrita
Avaliação do aluno
Rights
License
Derechos de autor 2018 Quaestiones Disputatae: temas en debate 11-22
id SantoToma2_2e0f4e1c63e6d6527f1481ff8a4c5c37
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/13432
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
spelling Giraldo-Sepúlveda, Edier Marduck2018-07-23http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1533This article reports the results of a study which aimed to answer to main objectives. The first to characterize the third grade students of basic education, who presented behavioral and academic difficulties, indicating the possible presence of ADHD characteristics, to be referred to professionals in neurology. The second was to describe the scriptural features and readers of these students. In this study, a mixed research methodology was used, with some quantitative and other qualitative processes; where two questionnaires were applied, one for parents and another for teachers, designed based on DSM-5 (from its acronym in Spanish). A reading and writing test was also applied.En el presente artículo, se muestran los resultados de un estudio, tendiente a dar respuesta a dos objetivos: primero, caracterizar a los estudiantes de grado tercero de educación básica, que presentaban dificultades comportamentales y académicas, indicando la posible presencia de características de TDAH, para ser remitidos a profesionales en neurología. El segundo, es describir los rasgos escriturales y lectores de dichos estudiantes. Para ello, se utilizó una metodología de investigación mixta, con algunos procesos cuantitativos y otros cualitativos; donde se aplicaron dos cuestionarios, uno para padres de familia y otro para docentes, diseñados a partir del DSM-5; también, se aplicó una prueba de lectura y escritura.  Résumé Dans le présent article les résultats d’une étude sont exposés visant à répondre à deux objectifs : le premier, caractériser les étudiants de troisième année d’enseignement primaire présentant des difficultés scolaires et comportementales, indiquant la présence des caractéristiques de TDAH pour être dirigés vers des professionnels en neurologie ; le deuxième, décrire les traits d’écriture et de lecture de ces étudiants. Pour ce faire, une méthodologie de recherche mixte a été utilisée, avec quelques processus quantitatifs et d’autres processus qualitatifs et dans laquelle, deux questionnaires, conçus à partir du DSM-5, ont été appliqués; un pour les parents et un autre pour les enseignants.No presente artigo, mostram-se os resultados de um estudo, tendendo a responder a dois objetivos: o primeiro a caracterizar os alunos do terceiro ano da educação básica, que apresentou dificuldades comportamentais e acadêmicas, indicando a possível presença de características de TDAH, a serem encaminhadas a profissionais em neurologia. O segundo, foi descrever as características bíblicas e os leitores desses alunos. Para isso, utilizou-se uma metodologia de pesquisa mista, com alguns processos qualitativos e outros qualitativos; onde foram aplicados dois questionários, um para pais e outro para professores, desenhado a partir do DSM-5; Um teste de leitura e escrita também foi aplicado.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1533/1400Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 22 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11-22; 16 - 332422-21862011-0472Derechos de autor 2018 Quaestiones Disputatae: temas en debate 11-22http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAHinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1AtencióneducaciónlecturaescrituraEvaluación del estudianteAttentioneducationreadingwritingstudent evaluationattentionéducationlectureécritureévaluation de l’étudiantAtençãoeducaçãoleituraescritaAvaliação do aluno11634/13432oai:repository.usta.edu.co:11634/134322023-07-14 16:37:26.456metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
title Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
spellingShingle Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
Atención
educación
lectura
escritura
Evaluación del estudiante
Attention
education
reading
writing
student evaluation
attention
éducation
lecture
écriture
évaluation de l’étudiant
Atenção
educação
leitura
escrita
Avaliação do aluno
title_short Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
title_full Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
title_fullStr Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
title_full_unstemmed Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
title_sort Caracterización de la comprensión lectora y producción textual de estudiantes con presunción de TDAH
dc.creator.fl_str_mv Giraldo-Sepúlveda, Edier Marduck
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Giraldo-Sepúlveda, Edier Marduck
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Atención
educación
lectura
escritura
Evaluación del estudiante
Attention
education
reading
writing
student evaluation
attention
éducation
lecture
écriture
évaluation de l’étudiant
Atenção
educação
leitura
escrita
Avaliação do aluno
topic Atención
educación
lectura
escritura
Evaluación del estudiante
Attention
education
reading
writing
student evaluation
attention
éducation
lecture
écriture
évaluation de l’étudiant
Atenção
educação
leitura
escrita
Avaliação do aluno
description This article reports the results of a study which aimed to answer to main objectives. The first to characterize the third grade students of basic education, who presented behavioral and academic difficulties, indicating the possible presence of ADHD characteristics, to be referred to professionals in neurology. The second was to describe the scriptural features and readers of these students. In this study, a mixed research methodology was used, with some quantitative and other qualitative processes; where two questionnaires were applied, one for parents and another for teachers, designed based on DSM-5 (from its acronym in Spanish). A reading and writing test was also applied.
publishDate 2018
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2018-07-23
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1533
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1533
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1533/1400
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 22 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11-22; 16 - 33
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-2186
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Quaestiones Disputatae: temas en debate 11-22
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Quaestiones Disputatae: temas en debate 11-22
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786428568797184