Análisis del discurso de maestros y estudiantes en una clase de lengua extranjera mediada por computador

When analyzing conversational spontaneous issues like, classroom interaction, IRF cycle, teacher talk, overlapping, and adjacency pairs inside a virtual environment in a Colombian public technical institution, we found that these aspects support the pedagogic purpose of the class and at the same tim...

Full description

Autores:
Mesa-Vallejo, John Harlinto
Nitola-Merchán, Diego Mauricio
Valdiri-Rojas, Carlos Arturo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2018
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/15874
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1683
Palabra clave:
Teacher Identity
IRF Cycle
discourse analysis
computer mediated-environment
managerial mode
Identidad del profesor
Ciclo IRR
análisis del discurso
ambientes virtuales de aprendizaje
modo administrativo
identité de l'enseignant
cycle IRR
analyse du discours
salle de classe virtuelle
mode administratif
Identidade Do Professor
Ciclo De IRR
Análise Do Discurso
Ambientes Virtuais De Aprendizagem
Modo Administrativo
Rights
License
Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SantoToma2_28fa47b6d52e679cf8b1443f07ca8340
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/15874
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Análisis del discurso de maestros y estudiantes en una clase de lengua extranjera mediada por computador
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Teacher and students' discourse analysis in a foreign language computer mediated classroom
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Nalyse du discours de l'enseignant et des étudiants en langue étrangère dans une salle de classe médiatisée par un ordinateur
dc.title.alternative.por.fl_str_mv A análise de discurso de professores e alunos em uma sala de aula mediada por computador em um idioma estrangeiro
title Análisis del discurso de maestros y estudiantes en una clase de lengua extranjera mediada por computador
spellingShingle Análisis del discurso de maestros y estudiantes en una clase de lengua extranjera mediada por computador
Teacher Identity
IRF Cycle
discourse analysis
computer mediated-environment
managerial mode
Identidad del profesor
Ciclo IRR
análisis del discurso
ambientes virtuales de aprendizaje
modo administrativo
identité de l'enseignant
cycle IRR
analyse du discours
salle de classe virtuelle
mode administratif
Identidade Do Professor
Ciclo De IRR
Análise Do Discurso
Ambientes Virtuais De Aprendizagem
Modo Administrativo
title_short Análisis del discurso de maestros y estudiantes en una clase de lengua extranjera mediada por computador
title_full Análisis del discurso de maestros y estudiantes en una clase de lengua extranjera mediada por computador
title_fullStr Análisis del discurso de maestros y estudiantes en una clase de lengua extranjera mediada por computador
title_full_unstemmed Análisis del discurso de maestros y estudiantes en una clase de lengua extranjera mediada por computador
title_sort Análisis del discurso de maestros y estudiantes en una clase de lengua extranjera mediada por computador
dc.creator.fl_str_mv Mesa-Vallejo, John Harlinto
Nitola-Merchán, Diego Mauricio
Valdiri-Rojas, Carlos Arturo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Mesa-Vallejo, John Harlinto
Nitola-Merchán, Diego Mauricio
Valdiri-Rojas, Carlos Arturo
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Teacher Identity
IRF Cycle
discourse analysis
computer mediated-environment
managerial mode
topic Teacher Identity
IRF Cycle
discourse analysis
computer mediated-environment
managerial mode
Identidad del profesor
Ciclo IRR
análisis del discurso
ambientes virtuales de aprendizaje
modo administrativo
identité de l'enseignant
cycle IRR
analyse du discours
salle de classe virtuelle
mode administratif
Identidade Do Professor
Ciclo De IRR
Análise Do Discurso
Ambientes Virtuais De Aprendizagem
Modo Administrativo
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Identidad del profesor
Ciclo IRR
análisis del discurso
ambientes virtuales de aprendizaje
modo administrativo
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv identité de l'enseignant
cycle IRR
analyse du discours
salle de classe virtuelle
mode administratif
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Identidade Do Professor
Ciclo De IRR
Análise Do Discurso
Ambientes Virtuais De Aprendizagem
Modo Administrativo
description When analyzing conversational spontaneous issues like, classroom interaction, IRF cycle, teacher talk, overlapping, and adjacency pairs inside a virtual environment in a Colombian public technical institution, we found that these aspects support the pedagogic purpose of the class and at the same time, they display the teacher and students' identity while performing a foreign language lesson. The participants of the analysis were an English teacher and his 6 students in a computer mediated-environment with a double way interaction tool (a chat bar and an audio interchange program). The findings from this discourse analysis between the teacher and students' interaction revealed that the virtual environment has some common dynamics to the face to face setting and that managerial mode has an outstanding place in this kind of classroom.
publishDate 2018
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2018-07-02
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1683
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1683
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1683/1536
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 23 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11 No 23 2018-2; 157-172
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786375310573568
spelling Mesa-Vallejo, John HarlintoNitola-Merchán, Diego MauricioValdiri-Rojas, Carlos Arturo2018-07-02http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1683When analyzing conversational spontaneous issues like, classroom interaction, IRF cycle, teacher talk, overlapping, and adjacency pairs inside a virtual environment in a Colombian public technical institution, we found that these aspects support the pedagogic purpose of the class and at the same time, they display the teacher and students' identity while performing a foreign language lesson. The participants of the analysis were an English teacher and his 6 students in a computer mediated-environment with a double way interaction tool (a chat bar and an audio interchange program). The findings from this discourse analysis between the teacher and students' interaction revealed that the virtual environment has some common dynamics to the face to face setting and that managerial mode has an outstanding place in this kind of classroom.Cuando se analizan hechos conversacionales espontáneos como la interacción en el salón, el discurso del profesor, la superposición, los pares de adyacencia en un ambiente virtual dentro de una institución pública colombiana de formación técnica, encontramos que estos aspectos soportan los objetivos pedagógicos de la clase y al mismo tiempo, éstos dan cuenta sobre la identidad de los profesores y los estudiantes durante la clase de idiomas. Los participantes del análisis fueron un profesor de inglés y seis estudiantes en un ambiente mediado por computador con una herramienta de interacción de doble vía (una barra de chat y un programa para intercambio de audio). Los resultados del análisis del discurso y las interacciones revelaron que los ambientes virtuales tienen dinámicas en común con las clases presenciales y que el modo administrativo ejerce un papel sobresaliente en este tipo de aulas.Lorsque nous analysons des faits de conversation spontanés tels que l'interaction en classe, le discours de l'enseignant, la superposition, les paires d'adjacence dans un environnement virtuel au sein d'une institution publique de formation technique colombienne, nous constatons que ces aspects soutiennent les objectifs pédagogiques du cours et en même temps, ils rendent compte de l'identité des enseignants et des étudiants pendant le cours de langue. Les participants à l'analyse ont été un professeur d'anglais et six étudiants dans une salle de classe, assistée par ordinateur doté d'un outil d'interaction bidirectionnel (une barre de discussion et un programme d'échange audio). Les résultats de l'analyse du discours et des interactions ont révélé que les environnements virtuels ont une dynamique commune avec les classes présentielles et que le mode administratif joue un rôle remarquable dans ce type de salles de classe.Quando analisamos fatos conversacionais espontâneos, como interação em sala de aula, discurso do professor, as superposições, os pares de adjacências em um ambiente virtual dentro de uma instituição pública colombiana de formação técnica; constatamos que esses aspectos sustentam os objetivos pedagógicos da aula. E, ao mesmo tempo, dão conta da identidade de professores e alunos durante a aula de idiomas. Os participantes da análise foram um professor de inglês e seis alunos em um ambiente mediado por computador com uma ferramenta de interação bidirecional (uma barra de bate-papo e um programa para troca de áudio). Os resultados da análise do discurso e das interações revelaram que os ambientes virtuais possuem dinâmicas em comum com as aulas presenciais e que o modo administrativo desempenha um papel destacado nesse tipo de sala de aula.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1683/1536Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 11 Núm. 23 (2018): Quaestiones Disputatae Vol. 11 No 23 2018-2; 157-1722011-0472Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Análisis del discurso de maestros y estudiantes en una clase de lengua extranjera mediada por computadorTeacher and students' discourse analysis in a foreign language computer mediated classroomNalyse du discours de l'enseignant et des étudiants en langue étrangère dans une salle de classe médiatisée par un ordinateurA análise de discurso de professores e alunos em uma sala de aula mediada por computador em um idioma estrangeiroinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Teacher IdentityIRF Cyclediscourse analysiscomputer mediated-environmentmanagerial modeIdentidad del profesorCiclo IRRanálisis del discursoambientes virtuales de aprendizajemodo administrativoidentité de l'enseignantcycle IRRanalyse du discourssalle de classe virtuellemode administratifIdentidade Do ProfessorCiclo De IRRAnálise Do DiscursoAmbientes Virtuais De AprendizagemModo Administrativo11634/15874oai:repository.usta.edu.co:11634/158742023-07-14 16:27:52.707metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co