El juego, estrategia pedagógica que favorece el aprendizaje de la matemática

The article refers to the research developed with second grade students of the Instituto Tecnológico Salesiano Eloy Valenzuela (ITS), Sede C of Bucaramangaabout the learning of mathematics. The study falls within the paradigm of qualitative research; the process of enquiry is inductive, and the stra...

Full description

Autores:
Sánchez Hernández , Ana Elsa
Ana Dulcelina, López Rueda
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Universidad Santo Tomás
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/45148
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2446
http://hdl.handle.net/11634/45148
Palabra clave:
Educational strategy, game, mathematics, project, learning
Estrategia educativa, juego, matemáticas, proyecto, aprendizaje.
Stratégie éducative, jeu, mathématiques, projet, apprentissage
Estratégia educativa, jogo, matemática, projecto, aprendizagem.
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SantoToma2_23bf27a0c0f8d7433ab24cfae548284f
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/45148
network_acronym_str SantoToma2
network_name_str Universidad Santo Tomás
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv El juego, estrategia pedagógica que favorece el aprendizaje de la matemática
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Play, a Pedagogical Strategy that Favours the Learning of Mathematics
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Le jeu, une stratégie pédagogique qui favorise l’apprentissage des mathématiques
dc.title.alternative.por.fl_str_mv O Jogo, uma estratégia pedagógica que favorece a aprendizagem da Matemática
title El juego, estrategia pedagógica que favorece el aprendizaje de la matemática
spellingShingle El juego, estrategia pedagógica que favorece el aprendizaje de la matemática
Educational strategy, game, mathematics, project, learning
Estrategia educativa, juego, matemáticas, proyecto, aprendizaje.
Stratégie éducative, jeu, mathématiques, projet, apprentissage
Estratégia educativa, jogo, matemática, projecto, aprendizagem.
title_short El juego, estrategia pedagógica que favorece el aprendizaje de la matemática
title_full El juego, estrategia pedagógica que favorece el aprendizaje de la matemática
title_fullStr El juego, estrategia pedagógica que favorece el aprendizaje de la matemática
title_full_unstemmed El juego, estrategia pedagógica que favorece el aprendizaje de la matemática
title_sort El juego, estrategia pedagógica que favorece el aprendizaje de la matemática
dc.creator.fl_str_mv Sánchez Hernández , Ana Elsa
Ana Dulcelina, López Rueda
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Sánchez Hernández , Ana Elsa
Ana Dulcelina, López Rueda
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Educational strategy, game, mathematics, project, learning
topic Educational strategy, game, mathematics, project, learning
Estrategia educativa, juego, matemáticas, proyecto, aprendizaje.
Stratégie éducative, jeu, mathématiques, projet, apprentissage
Estratégia educativa, jogo, matemática, projecto, aprendizagem.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Estrategia educativa, juego, matemáticas, proyecto, aprendizaje.
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Stratégie éducative, jeu, mathématiques, projet, apprentissage
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Estratégia educativa, jogo, matemática, projecto, aprendizagem.
description The article refers to the research developed with second grade students of the Instituto Tecnológico Salesiano Eloy Valenzuela (ITS), Sede C of Bucaramangaabout the learning of mathematics. The study falls within the paradigm of qualitative research; the process of enquiry is inductive, and the strategy selectedto intrpret the findings is descriptive. In the development of the research, the action-research methodology proposed by Kemmis, S. and McTaggart, R. (1998),cited by Latorre (2005), was applied. From this perspective, the research follows a cyclical process that occurs as a spiral in four phases: planning, action, observation and reflection.Based on the performance in the diagnostic test, the Classroom Pedagogical Project: Learning and Playing with Mathematics was implemented through tendidactic sequences (Díaz, 2013) with play as an active and creative support for learning. As a result of the pedagogical intervention, students showed satisfactory performance in the final test; a change in attitude, greater commitment, synergy in teamwork and respect for individual roles and the rules established in each of the games were observed.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-12-16
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-16T20:37:19Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-16T20:37:19Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2446
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/45148
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2446
http://hdl.handle.net/11634/45148
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2446/2021
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 14 Núm. 28 (2021): Quaestiones Disputatae Vol. 14 No 28; 114-133
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-2186
2011-0472
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800786329679691776
spelling Sánchez Hernández , Ana ElsaAna Dulcelina, López Rueda2022-06-16T20:37:19Z2022-06-16T20:37:19Z2021-12-16http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2446http://hdl.handle.net/11634/45148The article refers to the research developed with second grade students of the Instituto Tecnológico Salesiano Eloy Valenzuela (ITS), Sede C of Bucaramangaabout the learning of mathematics. The study falls within the paradigm of qualitative research; the process of enquiry is inductive, and the strategy selectedto intrpret the findings is descriptive. In the development of the research, the action-research methodology proposed by Kemmis, S. and McTaggart, R. (1998),cited by Latorre (2005), was applied. From this perspective, the research follows a cyclical process that occurs as a spiral in four phases: planning, action, observation and reflection.Based on the performance in the diagnostic test, the Classroom Pedagogical Project: Learning and Playing with Mathematics was implemented through tendidactic sequences (Díaz, 2013) with play as an active and creative support for learning. As a result of the pedagogical intervention, students showed satisfactory performance in the final test; a change in attitude, greater commitment, synergy in teamwork and respect for individual roles and the rules established in each of the games were observed.El artículo hace referencia a la investigación desarrollada con estudiantes de segundo grado de primaria del Instituto Tecnológico Salesiano Eloy Valenzuela(ITS), Sede C de Bucaramanga en torno al aprendizaje de las matemáticas. El estudio se inscribe en el paradigma de la investigación cualitativa; el proceso deindagación es inductivo, y la estrategia seleccionada para interpretar los hallazgos es de tipo descriptiva. En el desarrollo de la investigación, se aplicó la metodología investigación–acción que plantean Kemmis, S, y McTaggart, R (1998), citados por Latorre (2005) en este sentido. Desde esta perspectiva, la investigación sigue un proceso cíclico que ocurre a manera de espiral en cuatro fases: planificación, acción, observación y reflexión.A partir del desempeño en la prueba diagnóstica, se implementó el Proyecto Pedagógico de Aula: Aprendiendo y Jugando con las Matemáticas, ejecutándolo através de diez secuencias didácticas (Díaz, 2013) con el juego como apoyo activo y creativo para el aprendizaje. Como resultado de la intervención pedagógica, los estudiantes mostraron desempeño satisfactorio en la prueba final; se observó cambio de actitud, mayor compromiso, sinergia en el trabajo en equipo y respeto a los roles individuales y a las normas establecidas en cada uno de los juegos.L’article fait référence à la recherche développée avec des élèves de deuxième année de l’école primaire de l’Instituto Tecnológico Salesiano Eloy Valenzuela (ITS), Sede C de Bucaramanga autour de l’apprentissage des mathématiques. L’étude s’inscrit dans le paradigme de la recherche qualitative ; le processus d’enquête est inductif, et la stratégie choisie pour interpréter les résultats est descriptive.Dans le développement de la recherche, la méthodologie de recherche-action proposée par Kemmis, S, et McTaggart, R (1998), citée par Latorre (2005) a étéappliquée dans ce sens. Dans cette perspective, la recherche suit un processus cyclique qui se déroule comme une spirale en quatre phases : planification, action, observation et réflexion.Sur la base de la performance dans le test de diagnostic, le projet pédagogique de classe : apprendre et jouer avec les mathématiques a été mis en œuvre, enl’exécutant à travers dix séquences didactiques (Díaz, 2013) avec le jeu comme support actif et créatif de l’apprentissage. Suite à l’intervention pédagogique,les étudiants ont montré des performances satisfaisantes lors du test final; un changement d’attitude, un plus grand engagement, une synergie dans le travaild’équipe et le respect des rôles individuels et des règles établies dans chacun des jeux ont été observés.des jeux ont été observés.O artigo refere-se à investigação desenvolvida com alunos da segunda classe da escola primária do Instituto Tecnológico Salesiano Eloy Valenzuela (ITS), SedeC de Bucaramanga em torno da aprendizagem da matemática. O estudo está inscrito no paradigma da investigação qualitativa; o processo de investigação éindutivo, e a estratégia seleccionada para interpretar os resultados é descritiva. No desenvolvimento da investigação, a metodologia de investigação-acção proposta por Kemmis, S, e McTaggart, R (1998), citada por Latorre (2005), foi aplicada neste sentido. Nesta perspectiva, a investigação segue um processo cíclico que ocorre como uma espiral em quatro fases: planeamento, acção, observação e reflexão. Com base no desempenho no teste diagnóstico, foi implementado o Projecto Pedagógico de Sala de Aula: Aprender e Jogar com a Matemática, executando-o através de dez sequências didácticas (Díaz, 2013) com o jogo como um apoio activo e criativo para a aprendizagem. Como resultado da intervenção pedagógica, os estudantes demonstraram um desempenho satisfatório no teste final; foi observada uma mudança de atitude, maior empenho, sinergia no trabalho de equipa e respeito pelos papéis individuais e pelas regras estabelecidas em cada um dos jogos.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/2446/2021Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 14 Núm. 28 (2021): Quaestiones Disputatae Vol. 14 No 28; 114-1332422-21862011-0472El juego, estrategia pedagógica que favorece el aprendizaje de la matemáticaPlay, a Pedagogical Strategy that Favours the Learning of MathematicsLe jeu, une stratégie pédagogique qui favorise l’apprentissage des mathématiquesO Jogo, uma estratégia pedagógica que favorece a aprendizagem da Matemáticainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Educational strategy, game, mathematics, project, learningEstrategia educativa, juego, matemáticas, proyecto, aprendizaje.Stratégie éducative, jeu, mathématiques, projet, apprentissageEstratégia educativa, jogo, matemática, projecto, aprendizagem.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/45148oai:repository.usta.edu.co:11634/451482023-07-14 15:28:19.26metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co