Aplicación del método Matte como estrategia para el fortalecimiento del proceso lector en el grado primero en una institución educativa
Textual and objective typology. This research article aims to present the application of the Matte method for learning to read and write, as a strategy to strengthen these competences in students who start the school year. Based on the postulates of Emilia Ferreiro on the learning of literacy and th...
- Autores:
-
Gómez Barahona, Nury Rocío
Acebedo Afanador, Manuel José
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35943
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2005
http://hdl.handle.net/11634/35943
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SANTTOMAS2_ca8c2b977e831418a83eb7a5ca982c55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35943 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Aplicación del método Matte como estrategia para el fortalecimiento del proceso lector en el grado primero en una institución educativa |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Application of the Matte method as a strategy for strengthening reading processes in the first degree in an educational institution |
title |
Aplicación del método Matte como estrategia para el fortalecimiento del proceso lector en el grado primero en una institución educativa |
spellingShingle |
Aplicación del método Matte como estrategia para el fortalecimiento del proceso lector en el grado primero en una institución educativa |
title_short |
Aplicación del método Matte como estrategia para el fortalecimiento del proceso lector en el grado primero en una institución educativa |
title_full |
Aplicación del método Matte como estrategia para el fortalecimiento del proceso lector en el grado primero en una institución educativa |
title_fullStr |
Aplicación del método Matte como estrategia para el fortalecimiento del proceso lector en el grado primero en una institución educativa |
title_full_unstemmed |
Aplicación del método Matte como estrategia para el fortalecimiento del proceso lector en el grado primero en una institución educativa |
title_sort |
Aplicación del método Matte como estrategia para el fortalecimiento del proceso lector en el grado primero en una institución educativa |
dc.creator.fl_str_mv |
Gómez Barahona, Nury Rocío Acebedo Afanador, Manuel José |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Gómez Barahona, Nury Rocío Acebedo Afanador, Manuel José |
description |
Textual and objective typology. This research article aims to present the application of the Matte method for learning to read and write, as a strategy to strengthen these competences in students who start the school year. Based on the postulates of Emilia Ferreiro on the learning of literacy and the contributions of Claudio Matte creator of the method, we tried to reorient the literacy process to overcome the mechanistic tendency, with the design of a contextualized proposal, which required the adjustment of strategies and pedagogical resources necessary for its implementation.Methodology. The research was conducted with first grade students in an official educational institution, under the action research methodology, organized in four phases: the contextualization -in which actor characterization tasks were carried out-, the implementation -in which design, adaptation and application of strategies and resources for learning were carried out-, as well as guidance to parents, which were harmonized with regulatory and institutional requirements.The reflection phase allowed the recording of pertinent information for feedback in the pedagogical journals and the assessment phase was developed transversally with a “timeless” implication.Results and conclusion. The effectiveness of the method is demonstrated by low levels of failure at school and the contributions identified in each category of analysis. Finally, some limitations were found, such as the lack of commitment of some parents, in the accompaniment of complementary learning activities and in the formation of appropriate habits. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2017-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:06:10Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:06:10Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2005 10.15332/erdi.v7i2.2005 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35943 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2005 http://hdl.handle.net/11634/35943 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v7i2.2005 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2005/1570 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 53-74 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026154253746176 |
spelling |
Gómez Barahona, Nury RocíoAcebedo Afanador, Manuel José2021-09-24T13:06:10Z2021-09-24T13:06:10Z2017-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/200510.15332/erdi.v7i2.2005http://hdl.handle.net/11634/35943Textual and objective typology. This research article aims to present the application of the Matte method for learning to read and write, as a strategy to strengthen these competences in students who start the school year. Based on the postulates of Emilia Ferreiro on the learning of literacy and the contributions of Claudio Matte creator of the method, we tried to reorient the literacy process to overcome the mechanistic tendency, with the design of a contextualized proposal, which required the adjustment of strategies and pedagogical resources necessary for its implementation.Methodology. The research was conducted with first grade students in an official educational institution, under the action research methodology, organized in four phases: the contextualization -in which actor characterization tasks were carried out-, the implementation -in which design, adaptation and application of strategies and resources for learning were carried out-, as well as guidance to parents, which were harmonized with regulatory and institutional requirements.The reflection phase allowed the recording of pertinent information for feedback in the pedagogical journals and the assessment phase was developed transversally with a “timeless” implication.Results and conclusion. The effectiveness of the method is demonstrated by low levels of failure at school and the contributions identified in each category of analysis. Finally, some limitations were found, such as the lack of commitment of some parents, in the accompaniment of complementary learning activities and in the formation of appropriate habits.Objetivo. El presente artículo de investigación se propone aplicar el método Matte para el aprendizaje de la lectura y la escritura, como estrategia para el fortalecimiento de estas competencias en los estudiantes que inician el ciclo escolar. Partiendo de los postulados de Emilia Ferreiro sobre el aprendizaje de la lectoescritura y los aportes de Claudio Matte creador del método, se procuró reorientar el proceso alfabetizador hacia la superación de la tendencia mecanicista, a partir del diseño de una propuesta contextualizada, que requirió del ajuste de estrategias y recursos pedagógicos necesarios para su implementación.Metodología. La investigación se llevó a cabo con estudiantes del grado primero en una institución educativa oficial, bajo la metodología de investigación acción, organizada en cuatro fases. La contextualización en la que se adelantaron tareas de caracterización de actores, la implementación en la que se realizaron acciones de diseño, adaptación y aplicación de las estrategias y recursos para el aprendizaje, además de la orientación a padres de familia, las cuales fueron armonizadas con requerimientos normativos e institucionales.Resultados y conclusión. La fase de reflexión permitió el registro de información pertinente, para la retroalimentación en los diarios pedagógicos, y la fase de valoración fue desarrollada transversalmente con una implicación “atemporal”. La efectividad del método se demuestra en bajos niveles de desaprobación del año escolar y en los aportes identificados en cada categoría de análisis. Finalmente, entre las limitaciones se mencionan la falta de compromiso de algunos padres de familia, en el acompañamiento de las actividades complementarias de aprendizaje y en la formación de hábitos adecuados.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2005/1570Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 7 Núm. 2 (2017); 53-742389-97192256-151XDerechos de autor 2018 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Aplicación del método Matte como estrategia para el fortalecimiento del proceso lector en el grado primero en una institución educativaApplication of the Matte method as a strategy for strengthening reading processes in the first degree in an educational institutioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35943oai:repository.usta.edu.co:11634/359432023-07-14 16:28:53.538metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |