Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de Pamplona
The purpose of this article is to present the characterization of philosophy education in the department of Norte de Santander, Colombia, through the answer to the question “how do teachers in the Pamplona area teach philosophy in Norte de Santander?” using a mixed research method. These partial res...
- Autores:
-
Flórez-Pabón, Campo Elías
Gelves Ordoñez, José Jacinto
Cabeza Herrera, Óscar Javier
Plazas Lara, Carlos Arturo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2022
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/43626
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7605
- Palabra clave:
- education
philosophy
teaching
Pamplona
Norte de Santander
educación
filosofía
enseñanza
Pamplona
Norte de Santander
- Rights
- License
- Derechos de autor 2022 Autores/as
id |
SANTTOMAS2_7f43d986ea832b07920bebcbb6ea1305 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/43626 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Flórez-Pabón, Campo ElíasGelves Ordoñez, José JacintoCabeza Herrera, Óscar JavierPlazas Lara, Carlos Arturo2022-02-22https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/760510.15332/25005375.7605The purpose of this article is to present the characterization of philosophy education in the department of Norte de Santander, Colombia, through the answer to the question “how do teachers in the Pamplona area teach philosophy in Norte de Santander?” using a mixed research method. These partial research results in the Pamplona area only focus on the generalities of the philosophical work within the research apparatus developed in 33 schools in the North Santander region. With them, it is intended to cover the design of the current philosophy teacher profile in the region, which follows the order of age, gender, undergraduate degree obtained, which postgraduate studies have been completed, the teaching status to which they belong, if they are appointed or provisional teacher, if they have made the exercise of publishing texts, and the motivation for writing and publishing. The main conclusion of this research is that the teaching of philosophy in schools of Norte de Santander should be strengthened through different strategies that start from the academy, such as the formation of a professional profile in philosophy, the creation of postgraduate studies in this subject, in addition to nurturing the importance of the research culture as a process of improvement of philosophical teaching.El artículo tiene como objetivo presentar la caracterización de la educación en el área de la filosofía en el departamento de Norte de Santander, en Colombia, a través de la respuesta a la pregunta ¿cómo los profesores los colegios de la zona Pamplona enseñan filosofía en el Norte de Santander?, desde un método de investigación mixto. Estos resultados parciales de investigación en la zona Pamplona solo se enfocan en las generalidades del quehacer filosófico dentro del aparato investigativo desarrollado en 33 colegios de la región nortesantandereana. Con ellos se pretende abarcar el diseño del perfil docente de filosofía actual en la región, el cual sigue el orden de edad, género, título obtenido en pregrado, cuáles estudios de posgrado ha cursado, el estatuto docente al que pertenece, si es un docente nombrado o provisional, si ha hecho el ejercicio de publicación de textos, y la motivación para la escritura y publicación. La principal conclusión de esta investigación es que se debe fortalecer la enseñanza de la filosofía en los colegios del Norte de Santander, a través de diferentes estrategias que parten de la academia como la formación en un perfil profesional en filosofía, la creación de posgrados en esta temática, además de alimentar la importancia de la cultura investigativa como proceso de mejora de la enseñanza filosófica.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7605/7025Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América LatinaCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina2500-53750120-8462Derechos de autor 2022 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de PamplonaTeaching philosophy in Norte de Santander, Colombia: the case of the Pamplona provinceinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1educationphilosophyteachingPamplonaNorte de SantandereducaciónfilosofíaenseñanzaPamplonaNorte de Santander11634/43626oai:repository.usta.edu.co:11634/436262023-07-14 15:58:51.903metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de Pamplona |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Teaching philosophy in Norte de Santander, Colombia: the case of the Pamplona province |
title |
Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de Pamplona |
spellingShingle |
Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de Pamplona education philosophy teaching Pamplona Norte de Santander educación filosofía enseñanza Pamplona Norte de Santander |
title_short |
Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de Pamplona |
title_full |
Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de Pamplona |
title_fullStr |
Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de Pamplona |
title_full_unstemmed |
Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de Pamplona |
title_sort |
Enseñanza de la filosofía en Norte de Santander, Colombia: caso provincia de Pamplona |
dc.creator.fl_str_mv |
Flórez-Pabón, Campo Elías Gelves Ordoñez, José Jacinto Cabeza Herrera, Óscar Javier Plazas Lara, Carlos Arturo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Flórez-Pabón, Campo Elías Gelves Ordoñez, José Jacinto Cabeza Herrera, Óscar Javier Plazas Lara, Carlos Arturo |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
education philosophy teaching Pamplona Norte de Santander |
topic |
education philosophy teaching Pamplona Norte de Santander educación filosofía enseñanza Pamplona Norte de Santander |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
educación filosofía enseñanza Pamplona Norte de Santander |
description |
The purpose of this article is to present the characterization of philosophy education in the department of Norte de Santander, Colombia, through the answer to the question “how do teachers in the Pamplona area teach philosophy in Norte de Santander?” using a mixed research method. These partial research results in the Pamplona area only focus on the generalities of the philosophical work within the research apparatus developed in 33 schools in the North Santander region. With them, it is intended to cover the design of the current philosophy teacher profile in the region, which follows the order of age, gender, undergraduate degree obtained, which postgraduate studies have been completed, the teaching status to which they belong, if they are appointed or provisional teacher, if they have made the exercise of publishing texts, and the motivation for writing and publishing. The main conclusion of this research is that the teaching of philosophy in schools of Norte de Santander should be strengthened through different strategies that start from the academy, such as the formation of a professional profile in philosophy, the creation of postgraduate studies in this subject, in addition to nurturing the importance of the research culture as a process of improvement of philosophical teaching. |
publishDate |
2022 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2022-02-22 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7605 10.15332/25005375.7605 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7605 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005375.7605 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7605/7025 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5375 0120-8462 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 Autores/as |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 Autores/as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026231120658432 |