Formación inicial de profesores de ciencias desde los enfoques CTSA y las concepciones Andinas de Vivir bien y Buen vivir
This article presents a research in the field of the training of science teachers carried out in an unconventional scenario of teaching learning, elective course type, in the Faculty of Science and Technology of the National Pedagogical University called "The relations science, technology, Soci...
- Autores:
-
Ramírez Martínez, Jorge Enrique
Beltran Penagos, María Alejandra
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/41819
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4749
http://hdl.handle.net/11634/41819
- Palabra clave:
- initial teacher training
CTSA approach
transdisciplinarity
living well and good living
research as a pedagogical strategy
formación inicial de profesores
enfoque CTSA
transdisciplinariedad
vivir bien y buen vivir
investigación como estrategia pedagógica
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_42be6391f64ff5b63b780e0ce75d0535 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/41819 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Ramírez Martínez, Jorge EnriqueBeltran Penagos, María Alejandra2022-01-18T21:57:50Z2022-01-18T21:57:50Z2017-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/474910.15332/s1657-107X.2017.0001.09http://hdl.handle.net/11634/41819This article presents a research in the field of the training of science teachers carried out in an unconventional scenario of teaching learning, elective course type, in the Faculty of Science and Technology of the National Pedagogical University called "The relations science, technology, Society and the environment (CTSA) in the training of science professors". In the development of this proposal for curricular training and integration, pedagogical innovation activities and social appropriation of knowledge and knowledge were carried out around emerging issues in teaching such as socio-scientific issues, CTSA relations and paradigms Andinos of Good Living and Living Well, in the key of the initial formation of graduates in natural sciences such as Physics, Chemistry and Biology, and of interdisciplines such as Electronics and Technological Design.Este artículo presenta una investigación en el ámbito de la formación de profesores de ciencias llevada a cabo en un escenario no convencional de enseñanza aprendizaje, tipo curso electiva, en la Facultad de Ciencia y Tecnología de la Universidad Pedagógica Nacional denominado “Las relaciones ciencia, tecnología, sociedad y ambiente (CTSA) en la formación de profesores de ciencias”. En el desarrollo de esta propuesta de formación e integración curricular, se realizaron actividades de innovación pedagógica y de apropiación social de saber y conocimiento alrededor de temáticas emergentes en la enseñanza como lo son las cuestiones sociocientíficas, las relaciones CTSA y los paradigmas andinos del Buen vivir y Vivir bien, en clave de la formación inicial de licenciados en ciencias de la naturaleza como la Física, la Química y la Biología, y de interdisciplinas como la Electrónica y el Diseño Tecnológico.application/pdfspaCoedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4749/4487Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 Núm. 1 (2017); 217 - 230Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 10 n. 1 (2017); 217 - 230Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 No. 1 (2017); 217 - 2302500-54211657-107XFormación inicial de profesores de ciencias desde los enfoques CTSA y las concepciones Andinas de Vivir bien y Buen vivirInitial training of science teachers from the CTSA approaches and the Andinean conceptions of Living well and Well livinginfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1initial teacher trainingCTSA approachtransdisciplinarityliving well and good livingresearch as a pedagogical strategyformación inicial de profesoresenfoque CTSAtransdisciplinariedadvivir bien y buen vivirinvestigación como estrategia pedagógicahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41819oai:repository.usta.edu.co:11634/418192023-07-14 16:16:24.777metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Formación inicial de profesores de ciencias desde los enfoques CTSA y las concepciones Andinas de Vivir bien y Buen vivir |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Initial training of science teachers from the CTSA approaches and the Andinean conceptions of Living well and Well living |
title |
Formación inicial de profesores de ciencias desde los enfoques CTSA y las concepciones Andinas de Vivir bien y Buen vivir |
spellingShingle |
Formación inicial de profesores de ciencias desde los enfoques CTSA y las concepciones Andinas de Vivir bien y Buen vivir initial teacher training CTSA approach transdisciplinarity living well and good living research as a pedagogical strategy formación inicial de profesores enfoque CTSA transdisciplinariedad vivir bien y buen vivir investigación como estrategia pedagógica |
title_short |
Formación inicial de profesores de ciencias desde los enfoques CTSA y las concepciones Andinas de Vivir bien y Buen vivir |
title_full |
Formación inicial de profesores de ciencias desde los enfoques CTSA y las concepciones Andinas de Vivir bien y Buen vivir |
title_fullStr |
Formación inicial de profesores de ciencias desde los enfoques CTSA y las concepciones Andinas de Vivir bien y Buen vivir |
title_full_unstemmed |
Formación inicial de profesores de ciencias desde los enfoques CTSA y las concepciones Andinas de Vivir bien y Buen vivir |
title_sort |
Formación inicial de profesores de ciencias desde los enfoques CTSA y las concepciones Andinas de Vivir bien y Buen vivir |
dc.creator.fl_str_mv |
Ramírez Martínez, Jorge Enrique Beltran Penagos, María Alejandra |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Ramírez Martínez, Jorge Enrique Beltran Penagos, María Alejandra |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
initial teacher training CTSA approach transdisciplinarity living well and good living research as a pedagogical strategy |
topic |
initial teacher training CTSA approach transdisciplinarity living well and good living research as a pedagogical strategy formación inicial de profesores enfoque CTSA transdisciplinariedad vivir bien y buen vivir investigación como estrategia pedagógica |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
formación inicial de profesores enfoque CTSA transdisciplinariedad vivir bien y buen vivir investigación como estrategia pedagógica |
description |
This article presents a research in the field of the training of science teachers carried out in an unconventional scenario of teaching learning, elective course type, in the Faculty of Science and Technology of the National Pedagogical University called "The relations science, technology, Society and the environment (CTSA) in the training of science professors". In the development of this proposal for curricular training and integration, pedagogical innovation activities and social appropriation of knowledge and knowledge were carried out around emerging issues in teaching such as socio-scientific issues, CTSA relations and paradigms Andinos of Good Living and Living Well, in the key of the initial formation of graduates in natural sciences such as Physics, Chemistry and Biology, and of interdisciplines such as Electronics and Technological Design. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2017-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T21:57:50Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T21:57:50Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4749 10.15332/s1657-107X.2017.0001.09 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/41819 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4749 http://hdl.handle.net/11634/41819 |
identifier_str_mv |
10.15332/s1657-107X.2017.0001.09 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4749/4487 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 Núm. 1 (2017); 217 - 230 |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 10 n. 1 (2017); 217 - 230 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 No. 1 (2017); 217 - 230 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5421 1657-107X |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026256653484033 |