Diversidad cultural, contexto fronterizo y formación de docentes en Educación Básica de México

The point of cultural diversity and basic education in Mexico involves the development of a border pedagogy that encourages reflection towards teacher training process where the teachers will have to give account of the educational and high dynamic phenomenon complexity and multi-diversity. It is ne...

Full description

Autores:
Aguirre Ibarra, María Celina
Mata González, Enrique
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35839
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/428
http://hdl.handle.net/11634/35839
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTTOMAS2_1e48a5ca8e0f2e585c7483da8b332e82
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35839
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Aguirre Ibarra, María CelinaMata González, Enrique2021-09-24T13:03:39Z2021-09-24T13:03:39Z2013-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/42810.15332/erdi.v3i1.428http://hdl.handle.net/11634/35839The point of cultural diversity and basic education in Mexico involves the development of a border pedagogy that encourages reflection towards teacher training process where the teachers will have to give account of the educational and high dynamic phenomenon complexity and multi-diversity. It is necessary to build the knowledge from educational practice that links theory and practice, and delve into the challenge through a critical methodology as action-research. That Teacher training is valuable when improving practice, and recognizes the experience and construction of themselves as persons is that. Your assessment and approach through research, enables collaboratively move from reflection to action. Reflection is essential and knowledge of practice the teacher daily repeated during the process of teacher training to make your experience generating and inclusive diversity. From this perspective, cultural diversity in the classroom has expressed that needs to be addressed as a central element and starting point as educational practice. In this sense, the purpose is to provide basic education teachers reflections on teacher training oriented to keep in mind the importance of cultural diversity in the classroom.La diversidad cultural y la educación básica en México implican el desarrollo de una pedagogía fronteriza que impulse la reflexión del proceso de formación de docentes, que dé cuenta de la realidad educativa como fenómeno dinámico de alta complejidad y multidiversidad. Es necesario construir el conocimiento desde la práctica educativa que vincule teoría-práctica, y asumir el reto a través de una metodología crítica como es la investigaciónacción. La formación de docentes resulta valiosa cuando se mejora la práctica, y se reconoce la experiencia y la construcción de sí mismos. Su valoración y acercamiento a través de la investigación, posibilita pasar de manera colaborativa de la reflexión a la acción. Es fundamental la reflexión y conocimiento de la práctica del/la docente cotidianamente repetida, durante el proceso mismo de la formación docente, para que su experiencia sea generadora e incluyente en la diversidad. Desde esta perspectiva, la diversidad cultural expresada en el aula necesita ser atendida como elemento central y punto de partida de la práctica educativa. En este sentido el propósito es ofrecer a docentes en educación básica refexiones sobre la formación docente orientada a tener presente la importancia de la diversidad cultural en el aula escolar.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/428/368Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 1 (2013); 15-322389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Diversidad cultural, contexto fronterizo y formación de docentes en Educación Básica de MéxicoCultural diversity, border context and teacher development for Basic Education in Mexicoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35839oai:repository.usta.edu.co:11634/358392023-07-14 16:28:48.216metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Diversidad cultural, contexto fronterizo y formación de docentes en Educación Básica de México
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Cultural diversity, border context and teacher development for Basic Education in Mexico
title Diversidad cultural, contexto fronterizo y formación de docentes en Educación Básica de México
spellingShingle Diversidad cultural, contexto fronterizo y formación de docentes en Educación Básica de México
title_short Diversidad cultural, contexto fronterizo y formación de docentes en Educación Básica de México
title_full Diversidad cultural, contexto fronterizo y formación de docentes en Educación Básica de México
title_fullStr Diversidad cultural, contexto fronterizo y formación de docentes en Educación Básica de México
title_full_unstemmed Diversidad cultural, contexto fronterizo y formación de docentes en Educación Básica de México
title_sort Diversidad cultural, contexto fronterizo y formación de docentes en Educación Básica de México
dc.creator.fl_str_mv Aguirre Ibarra, María Celina
Mata González, Enrique
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Aguirre Ibarra, María Celina
Mata González, Enrique
description The point of cultural diversity and basic education in Mexico involves the development of a border pedagogy that encourages reflection towards teacher training process where the teachers will have to give account of the educational and high dynamic phenomenon complexity and multi-diversity. It is necessary to build the knowledge from educational practice that links theory and practice, and delve into the challenge through a critical methodology as action-research. That Teacher training is valuable when improving practice, and recognizes the experience and construction of themselves as persons is that. Your assessment and approach through research, enables collaboratively move from reflection to action. Reflection is essential and knowledge of practice the teacher daily repeated during the process of teacher training to make your experience generating and inclusive diversity. From this perspective, cultural diversity in the classroom has expressed that needs to be addressed as a central element and starting point as educational practice. In this sense, the purpose is to provide basic education teachers reflections on teacher training oriented to keep in mind the importance of cultural diversity in the classroom.
publishDate 2013
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2013-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:39Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:39Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/428
10.15332/erdi.v3i1.428
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35839
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/428
http://hdl.handle.net/11634/35839
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v3i1.428
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/428/368
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 1 (2013); 15-32
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026194753945600