Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea
Textual typology and objective. This article is a product of the project: Assessment and transformation of the didactic strategy of dictation to optimize its contribution to the integral education of the French Language learner (Menet, 2016). It aims to elicit a reflection that allows establishing t...
- Autores:
-
Menet, Fernande Lucette
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35914
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646
http://hdl.handle.net/11634/35914
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SANTTOMAS2_0dbd8dccdcd1e2607cb5bfd18bfdd998 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35914 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Approaches to the concept of cooperative learning and its contributions to contemporary pedagogy |
title |
Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea |
spellingShingle |
Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea |
title_short |
Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea |
title_full |
Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea |
title_fullStr |
Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea |
title_full_unstemmed |
Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea |
title_sort |
Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea |
dc.creator.fl_str_mv |
Menet, Fernande Lucette |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Menet, Fernande Lucette |
description |
Textual typology and objective. This article is a product of the project: Assessment and transformation of the didactic strategy of dictation to optimize its contribution to the integral education of the French Language learner (Menet, 2016). It aims to elicit a reflection that allows establishing the communicating vessels between the pedagogical processes linked to processes of integral formation and the evolution of the human condition in their need for cooperation.Methodology. The approach is framed in the documentary research that from a hermeneutic vision, seeks to generate elements of discernment against the use of the concept of the cooperative as inherent to the origin and development of contemporary society and at the same time, it starts from the emerging pedagogy in which the theoretical approach is assigned to the research previously stated. The results of this conceptual in-depth has allowed to establish the relevance of incorporating an experiential vision of the values that underlie the formation of the citizens’ competences in the pedagogical processes. Therefore, and according to the evidence, the traditional system of education strengthened by an individualistic and competitive vision prevents learners from taking an assertive path towards integral formation, which becomes an ideal of educational institutions.Results. The contributions of learning in cooperation lead to rethinking the relevance given nowadays to competitive training and highlights the need for cooperation of pedagogical processes that become more than essential in a society focused on instrumental and productive aspects. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2016-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:04:03Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:04:03Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646 10.15332/erdi.v6i2.1646 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35914 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646 http://hdl.handle.net/11634/35914 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v6i2.1646 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646/1279 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 2 (2016); 11-23 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026349346553856 |
spelling |
Menet, Fernande Lucette2021-09-24T13:04:03Z2021-09-24T13:04:03Z2016-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/164610.15332/erdi.v6i2.1646http://hdl.handle.net/11634/35914Textual typology and objective. This article is a product of the project: Assessment and transformation of the didactic strategy of dictation to optimize its contribution to the integral education of the French Language learner (Menet, 2016). It aims to elicit a reflection that allows establishing the communicating vessels between the pedagogical processes linked to processes of integral formation and the evolution of the human condition in their need for cooperation.Methodology. The approach is framed in the documentary research that from a hermeneutic vision, seeks to generate elements of discernment against the use of the concept of the cooperative as inherent to the origin and development of contemporary society and at the same time, it starts from the emerging pedagogy in which the theoretical approach is assigned to the research previously stated. The results of this conceptual in-depth has allowed to establish the relevance of incorporating an experiential vision of the values that underlie the formation of the citizens’ competences in the pedagogical processes. Therefore, and according to the evidence, the traditional system of education strengthened by an individualistic and competitive vision prevents learners from taking an assertive path towards integral formation, which becomes an ideal of educational institutions.Results. The contributions of learning in cooperation lead to rethinking the relevance given nowadays to competitive training and highlights the need for cooperation of pedagogical processes that become more than essential in a society focused on instrumental and productive aspects.Objetivo y tipología textual. El presente artículo de reflexión se deriva del proyecto: “Valoración y transformación de la estrategia didáctica del dictado para optimizar su aporte a la formación integral del educando del Área de Francés” (Menet, 2016). Tiene como objetivo suscitar una reflexión que permita establecer los vasos comunicantes entre los métodos pedagógicos vinculados a procesos de formación integral y la evolución de la condición humana en su necesidad de cooperación.Metodología. El enfoque está enmarcado en la investigación documental, que desde una visión hermenéutica busca generar elementos de discernimiento frente al uso del concepto de lo cooperativo como inherente al origen y desarrollo de la sociedad contemporánea, y a la vez, parte de la pedagogía emergente en que se adscribe al enfoque teórico de la investigación enunciada previamente. Los resultados de esta profundización conceptual han permitido establecer la relevancia de incorporar en los procesos pedagógicos una visión experiencial de los valores que subyacen a la formación de las competencias ciudadanas. Por ello, y de acuerdo con la evidencia, el sistema tradicional de educación fortalecida por una visión individualista y competitiva impide que los educandos emprendan un camino asertivo hacia la formación integral, lo cual se convierte en un ideal de las instituciones educativas.Resultados. Los aportes del aprendizaje en cooperación llevan a replantear la relevancia que se da hoy a la formación competitiva, y ponen de relieve la necesidad de la cooperación en la transversalidad de los procesos pedagógicos que se hacen más que indispensables en una sociedad centrada en aspectos instrumentales y productivos.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646/1279Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 2 (2016); 11-232389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporáneaApproaches to the concept of cooperative learning and its contributions to contemporary pedagogyinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35914oai:repository.usta.edu.co:11634/359142023-07-14 16:28:52.14metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |