El enfoque narrativo para la investigación-formación de emociones en educación

Objective: To review the contributions of the narrative approach to the investigation-formation practices of emotions of educational actors. Methodology: Narrative review of a selective nature, to compare, contrast and relate key aspects of the research topic, delimited by temporal aspects (2000-201...

Full description

Autores:
BARRIOS TAO, HERNANDO
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/45104
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6516
http://hdl.handle.net/11634/45104
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP
id SANTOTOMAS_d046e768277e65d768ed7cf8d4fd11d3
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/45104
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv El enfoque narrativo para la investigación-formación de emociones en educación
title El enfoque narrativo para la investigación-formación de emociones en educación
spellingShingle El enfoque narrativo para la investigación-formación de emociones en educación
title_short El enfoque narrativo para la investigación-formación de emociones en educación
title_full El enfoque narrativo para la investigación-formación de emociones en educación
title_fullStr El enfoque narrativo para la investigación-formación de emociones en educación
title_full_unstemmed El enfoque narrativo para la investigación-formación de emociones en educación
title_sort El enfoque narrativo para la investigación-formación de emociones en educación
dc.creator.fl_str_mv BARRIOS TAO, HERNANDO
dc.contributor.author.none.fl_str_mv BARRIOS TAO, HERNANDO
description Objective: To review the contributions of the narrative approach to the investigation-formation practices of emotions of educational actors. Methodology: Narrative review of a selective nature, to compare, contrast and relate key aspects of the research topic, delimited by temporal aspects (2000-2019), typological (research with qualitative and quantitative designs) and publications (articles and theses in systems and bases: Dialnet, Ebsco, Proquest, Science Direct, Scopus). Results: The narrative approach contributes to the structuring of emotions to encompass dimensions and aspects that intervene in their development, with the training of investigative actors in terms of understanding and refiguration of their emotional episodes, with the reconfiguration of both the object and the ways of analyzing and socializing the results of emotional experiences. Conclusions: The development of socio-emotional skills is a necessity for work and educational environments and a challenge for emotional education practices. Practical research shows significant contributions of the narrative approach to address emotions, compared to stereotyped and parallel approaches to traditional research that are reduced to data and numbers that do not allow the understanding of these lived experiences.
publishDate 2022
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-16T14:29:35Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-16T14:29:35Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2022-06-08
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6516
10.15332/25005421.6516
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/45104
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6516
http://hdl.handle.net/11634/45104
identifier_str_mv 10.15332/25005421.6516
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 Núm. 1 (2022)
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 15 n. 1 (2022)
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 No. 1 (2022)
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5421
1657-107X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.publisher.spa.fl_str_mv Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800415398232064
spelling BARRIOS TAO, HERNANDO2022-06-16T14:29:35Z2022-06-16T14:29:35Z2022-06-08https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/651610.15332/25005421.6516http://hdl.handle.net/11634/45104Objective: To review the contributions of the narrative approach to the investigation-formation practices of emotions of educational actors. Methodology: Narrative review of a selective nature, to compare, contrast and relate key aspects of the research topic, delimited by temporal aspects (2000-2019), typological (research with qualitative and quantitative designs) and publications (articles and theses in systems and bases: Dialnet, Ebsco, Proquest, Science Direct, Scopus). Results: The narrative approach contributes to the structuring of emotions to encompass dimensions and aspects that intervene in their development, with the training of investigative actors in terms of understanding and refiguration of their emotional episodes, with the reconfiguration of both the object and the ways of analyzing and socializing the results of emotional experiences. Conclusions: The development of socio-emotional skills is a necessity for work and educational environments and a challenge for emotional education practices. Practical research shows significant contributions of the narrative approach to address emotions, compared to stereotyped and parallel approaches to traditional research that are reduced to data and numbers that do not allow the understanding of these lived experiences.Objetivo general: Revisar las contribuciones del enfoque narrativo para las prácticas de investigación-formación de emociones de actores educativos. Metodología: Revisión narrativa revisión narrativa de carácter selectivo, con el fin de comparar, contrastar y relacionar aspectos claves del tópico investigativo, delimitada por aspectos temporales (2000-2019), tipológicos (investigaciones con diseños cuali y cuantitativos) y de publicaciones (artículos y tesis en sistemas y bases: Dialnet, Ebsco, Proquest, Science Direct, Scopus). Resultados: El enfoque narrativo contribuye con la estructuración de las emociones para abarcar dimensiones y aspectos que intervienen en su desarrollo, con la formación de los actores investigativos en términos de comprensión y refiguración de sus episodios emocionales, con la reconfiguración, tanto del objeto como de los modos de analizar y socializar los resultados de las experiencias emocionales. Conclusiones: El desarrollo de habilidades socioemocionales es una necesidad para los ámbitos laboral y educativo y un desafío para las prácticas de educación emocional. Investigaciones prácticas evidencian aportes significativos del enfoque narrativo para abordar las emociones, frente a enfoques estereotipados y paralelos a la investigación tradicional que se reducen a datos y números que no permiten la comprensión de estas experiencias vividasObjetivo: revisar as contribuições da abordagem narrativa para as práticas de pesquisa-formação das emoções de atores educacionais. Metodologia: Revisão narrativa de caráter seletivo, com o objetivo de comparar, contrastar e relacionar aspectos centrais do tema da pesquisa, delimitados por aspectos temporais (2000-2019), tipológicos (pesquisas com delineamentos qualitativos e quantitativos) e publicações (artigos e teses em sistemas e bases: Dialnet, Ebsco, Proquest, Science Direct, Scopus). Resultados: A abordagem narrativa contribui para a estruturação das emoções ao abranger dimensões e aspectos que intervêm no seu desenvolvimento, com a formação dos atores investigativos em termos de compreensão e reconfiguração dos seus episódios emocionais, com a reconfiguração tanto do objeto como dos caminhos. de analisar e socializar os resultados das experiências emocionais. Conclusões: O desenvolvimento de habilidades socioemocionais é uma necessidade para os ambientes de trabalho e educacionais e um desafio para as práticas de educação emocional. A pesquisa prática mostra contribuições significativas da abordagem narrativa para abordar as emoções, em comparação com abordagens estereotipadas e paralelas à pesquisa tradicional que se reduzem a dados e números que não permitem a compreensão dessas experiências vividas.Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo TomásDerechos de autor 2022 Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEPhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.eshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2El enfoque narrativo para la investigación-formación de emociones en educacióninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 Núm. 1 (2022)Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 15 n. 1 (2022)Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 15 No. 1 (2022)2500-54211657-107Xspa11634/45104oai:repository.usta.edu.co:11634/451042023-07-14 16:27:54.824metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co