Sentido y significados de docentes de básica y media académica acerca del interrogante ¿Para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase?

The research is focused on knowing, from the inclusive critical approach of pedagogy, what is the meaning and significance that teachers in the municipality of Chimá-Córdoba in Colombia have about the question: Why do you ask the student questions during class? The questions that teachers ask in cla...

Full description

Autores:
González-Arizmendi, Samuel
Monterroza-Montes, Viviana Margarita
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/29637
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1958
http://hdl.handle.net/11634/29637
Palabra clave:
Suidagogy
pedagogical question
pedagogy
praxis
teachers
critical thinking
teaching
learning
Suvidagogía
pregunta pedagógica
pedagogía
praxis
docentes
pensamiento crítico
enseñanza
aprendizaje
Suidagogie
question pédagogique
pédagogie
praxis
enseignants
pensée critique
enseignement
apprentissage
Suidagogia
questão pedagógica
pedagogia
praxis
professores
pensamento crítico
ensino
aprendizagem
Rights
License
Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SANTOTOMAS_7f0240c7dfcad622171c1774c94a1334
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/29637
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Sentido y significados de docentes de básica y media académica acerca del interrogante ¿Para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase?
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Sense and meanings of basic and intermediate academic teachers about the question Why do you ask the student questions during the class?
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Sens et signification de la question pour les enseignants du primaire et du collège Pourquoi posez-vous des questions à l'élève pendant la classe ?
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Sentido e significado da pergunta para professores do ensino fundamental e médio Por que você faz perguntas aos alunos durante as aulas?
title Sentido y significados de docentes de básica y media académica acerca del interrogante ¿Para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase?
spellingShingle Sentido y significados de docentes de básica y media académica acerca del interrogante ¿Para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase?
Suidagogy
pedagogical question
pedagogy
praxis
teachers
critical thinking
teaching
learning
Suvidagogía
pregunta pedagógica
pedagogía
praxis
docentes
pensamiento crítico
enseñanza
aprendizaje
Suidagogie
question pédagogique
pédagogie
praxis
enseignants
pensée critique
enseignement
apprentissage
Suidagogia
questão pedagógica
pedagogia
praxis
professores
pensamento crítico
ensino
aprendizagem
title_short Sentido y significados de docentes de básica y media académica acerca del interrogante ¿Para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase?
title_full Sentido y significados de docentes de básica y media académica acerca del interrogante ¿Para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase?
title_fullStr Sentido y significados de docentes de básica y media académica acerca del interrogante ¿Para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase?
title_full_unstemmed Sentido y significados de docentes de básica y media académica acerca del interrogante ¿Para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase?
title_sort Sentido y significados de docentes de básica y media académica acerca del interrogante ¿Para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase?
dc.creator.fl_str_mv González-Arizmendi, Samuel
Monterroza-Montes, Viviana Margarita
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv González-Arizmendi, Samuel
Monterroza-Montes, Viviana Margarita
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Suidagogy
pedagogical question
pedagogy
praxis
teachers
critical thinking
teaching
learning
topic Suidagogy
pedagogical question
pedagogy
praxis
teachers
critical thinking
teaching
learning
Suvidagogía
pregunta pedagógica
pedagogía
praxis
docentes
pensamiento crítico
enseñanza
aprendizaje
Suidagogie
question pédagogique
pédagogie
praxis
enseignants
pensée critique
enseignement
apprentissage
Suidagogia
questão pedagógica
pedagogia
praxis
professores
pensamento crítico
ensino
aprendizagem
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Suvidagogía
pregunta pedagógica
pedagogía
praxis
docentes
pensamiento crítico
enseñanza
aprendizaje
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Suidagogie
question pédagogique
pédagogie
praxis
enseignants
pensée critique
enseignement
apprentissage
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Suidagogia
questão pedagógica
pedagogia
praxis
professores
pensamento crítico
ensino
aprendizagem
description The research is focused on knowing, from the inclusive critical approach of pedagogy, what is the meaning and significance that teachers in the municipality of Chimá-Córdoba in Colombia have about the question: Why do you ask the student questions during class? The questions that teachers ask in class or outside it in an educational institution have a meaning and significance for every teacher, which is a way of developing thinking in the classroom. The pedagogy of the question and its practice allows the teacher to find situations that indicate to him/her the state in which the students are. The reflection made on the students' previous interests when being questioned through the pedagogical question can have a problematic, open, inquiring, reflexive, technical, and/or any other connotation that provides the teacher with a diagnosis on the level of learning and the development of critical thinking; furthermore, to know how the consultations, and/or the process of axiological formation are going. The methodology was approached from the qualitative design inspired by the interpretative paradigm or vertehen, of the narrative-interpretative type. An intentional sample was used, with the aim of being able to move towards a deliberate sampling throughout the study, based on the information needs detected in the first results. Among the findings, it was found that teachers apply a greater percentage of traditional conceptions of self and heterostructuralist teaching than from a socio-cognitivist perspective.
publishDate 2020
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2020-09-07T20:34:46Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2020-09-07T20:34:46Z
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2020-07-09
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1958
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/29637
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1958
http://hdl.handle.net/11634/29637
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1958/1730
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 25 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 25; 141-161
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800525147439104
spelling González-Arizmendi, SamuelMonterroza-Montes, Viviana Margarita2020-09-07T20:34:46Z2020-09-07T20:34:46Z2020-07-09http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1958http://hdl.handle.net/11634/29637The research is focused on knowing, from the inclusive critical approach of pedagogy, what is the meaning and significance that teachers in the municipality of Chimá-Córdoba in Colombia have about the question: Why do you ask the student questions during class? The questions that teachers ask in class or outside it in an educational institution have a meaning and significance for every teacher, which is a way of developing thinking in the classroom. The pedagogy of the question and its practice allows the teacher to find situations that indicate to him/her the state in which the students are. The reflection made on the students' previous interests when being questioned through the pedagogical question can have a problematic, open, inquiring, reflexive, technical, and/or any other connotation that provides the teacher with a diagnosis on the level of learning and the development of critical thinking; furthermore, to know how the consultations, and/or the process of axiological formation are going. The methodology was approached from the qualitative design inspired by the interpretative paradigm or vertehen, of the narrative-interpretative type. An intentional sample was used, with the aim of being able to move towards a deliberate sampling throughout the study, based on the information needs detected in the first results. Among the findings, it was found that teachers apply a greater percentage of traditional conceptions of self and heterostructuralist teaching than from a socio-cognitivist perspective.La investigación está centrada en conocer desde el enfoque crítico inclusivo de la suvidagogía cuál es el sentido y significado que los docentes del municipio de Chimá-Córdoba en Colombia tienen acerca del interrogante ¿para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase? Las preguntas que realizan los docentes en clase o fuera de ella en una institución educativa tienen un sentido y significado para todo profesor, lo cual se constituye en una forma de desarrollar el pensamiento en el aula. La pedagogía de la pregunta y su praxis le permite al docente encontrar situaciones que le indican el estado en que se encuentran los estudiantes. La reflexión que se hace sobre los intereses preconcebidos de éstos al ser indagados a través de la pregunta pedagógica puede tener connotación problematizadora, abierta, indagatoria, reflexiva, técnica, y/o cualquier otra que le brinde al docente un diagnóstico sobre el nivel del aprendizaje y el desarrollo del pensamiento crítico; además, conocer cómo van las consultas, y/o los procesos de formación axiológica. La metodología se abordó desde el diseño cualitativo inspirado en el paradigma interpretativo o vertehen, de tipo narrativo-interpretativo. Se utilizó muestra intencional, con la pretensión de poder avanzar hacia un muestreo deliberado a lo largo del estudio, basándose en las necesidades de información detectadas en los primeros resultados. Dentro de los hallazgos encontrados, se llegó a conocer que los docentes aplican en mayor porcentaje de concepciones tradicionales de enseñanzas de carácter auto y heteroestructuralistas que desde la perspectiva sociocognitivista.La recherche vise à savoir, à partir de l'approche critique inclusive de la pédagogie, quelle est la signification et l'importance que les enseignants de la municipalité de Chimá-Córdoba en Colombie accordent à la question : Pourquoi posez-vous des questions aux élèves pendant les cours ? Les questions que les enseignants posent en classe ou en dehors de celle-ci dans un établissement d'enseignement ont un sens et une signification pour chaque enseignant, ce qui est une façon de développer la réflexion en classe. La pédagogie de la question et sa pratique permettent à l'enseignant de trouver des situations qui lui indiquent l'état dans lequel se trouvent les élèves. La réflexion faite sur les intérêts antérieurs des élèves lors de l'interrogation à travers la question pédagogique peut avoir une connotation problématique, ouverte, curieuse, réflexive, technique, et/ou toute autre connotation qui permet à l'enseignant de poser un diagnostic sur le niveau d'apprentissage et le développement de la pensée critique ; de plus, de savoir comment se déroulent les consultations, et/ou le processus de formation axiologique. La méthodologie a été abordée à partir de la conception qualitative inspirée du paradigme interprétatif ou vertehen, de type narratif-interprétatif. Un échantillon intentionnel a été utilisé, dans le but de pouvoir évoluer vers un échantillonnage délibéré tout au long de l'étude, en fonction des besoins d'information détectés dans les premiers résultats. Parmi les résultats, il a été constaté que les enseignants appliquent un pourcentage plus important de conceptions traditionnelles de l'enseignement auto et hétérostructuralistes que dans une perspective sociocognitiviste.A investigação centra-se em saber, a partir da abordagem crítica inclusiva da pedagogia, qual é o significado e significado que os professores do município de Chimá-Córdoba, na Colômbia, têm sobre a questão: Porque é que fazem perguntas aos alunos durante as aulas? As perguntas que os professores fazem na aula ou fora dela, numa instituição de ensino, têm um significado e uma importância para cada professor, que é uma forma de desenvolver o pensamento na sala de aula. A pedagogia da questão e a sua prática permite ao professor encontrar situações que lhe indicam o estado em que se encontram os alunos. A reflexão feita sobre os interesses anteriores dos alunos ao serem questionados através da questão pedagógica pode ter uma conotação problemática, aberta, inquiridora, reflexiva, técnica e/ou qualquer outra que proporcione ao professor um diagnóstico sobre o nível de aprendizagem e o desenvolvimento do pensamento crítico; além disso, saber como estão a decorrer as consultas, e/ou o processo de formação axiológica. A metodologia foi abordada a partir do desenho qualitativo inspirado no paradigma interpretativo ou vertehen, do tipo narrativo-interpretativo. Foi utilizada uma amostra intencional, com o objectivo de se poder avançar para uma amostragem deliberada ao longo do estudo, com base nas necessidades de informação detectadas nos primeiros resultados. Entre os resultados, verificou-se que os professores aplicam uma maior percentagem das concepções tradicionais de ensino auto e heteroestruturalista do que numa perspectiva sócio-cognitivista.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1958/1730Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 25 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 25; 141-1612011-0472Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Sentido y significados de docentes de básica y media académica acerca del interrogante ¿Para qué le hace usted preguntas al estudiante durante la clase?Sense and meanings of basic and intermediate academic teachers about the question Why do you ask the student questions during the class?Sens et signification de la question pour les enseignants du primaire et du collège Pourquoi posez-vous des questions à l'élève pendant la classe ?Sentido e significado da pergunta para professores do ensino fundamental e médio Por que você faz perguntas aos alunos durante as aulas?info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Suidagogypedagogical questionpedagogypraxisteacherscritical thinkingteachinglearningSuvidagogíapregunta pedagógicapedagogíapraxisdocentespensamiento críticoenseñanzaaprendizajeSuidagogiequestion pédagogiquepédagogiepraxisenseignantspensée critiqueenseignementapprentissageSuidagogiaquestão pedagógicapedagogiapraxisprofessorespensamento críticoensinoaprendizagem11634/29637oai:repository.usta.edu.co:11634/296372023-07-14 16:28:06.632metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co