Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea

Textual typology and objective. This article is a product of the project: Assessment and transformation of the didactic strategy of dictation to optimize its contribution to the integral education of the French Language learner (Menet, 2016). It aims to elicit a reflection that allows establishing t...

Full description

Autores:
Menet, Fernande Lucette
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35914
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646
http://hdl.handle.net/11634/35914
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTOTOMAS_0dbd8dccdcd1e2607cb5bfd18bfdd998
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35914
network_acronym_str SANTOTOMAS
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Approaches to the concept of cooperative learning and its contributions to contemporary pedagogy
title Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea
spellingShingle Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea
title_short Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea
title_full Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea
title_fullStr Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea
title_full_unstemmed Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea
title_sort Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporánea
dc.creator.fl_str_mv Menet, Fernande Lucette
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Menet, Fernande Lucette
description Textual typology and objective. This article is a product of the project: Assessment and transformation of the didactic strategy of dictation to optimize its contribution to the integral education of the French Language learner (Menet, 2016). It aims to elicit a reflection that allows establishing the communicating vessels between the pedagogical processes linked to processes of integral formation and the evolution of the human condition in their need for cooperation.Methodology. The approach is framed in the documentary research that from a hermeneutic vision, seeks to generate elements of discernment against the use of the concept of the cooperative as inherent to the origin and development of contemporary society and at the same time, it starts from the emerging pedagogy in which the theoretical approach is assigned to the research previously stated. The results of this conceptual in-depth has allowed to establish the relevance of incorporating an experiential vision of the values that underlie the formation of the citizens’ competences in the pedagogical processes. Therefore, and according to the evidence, the traditional system of education strengthened by an individualistic and competitive vision prevents learners from taking an assertive path towards integral formation, which becomes an ideal of educational institutions.Results. The contributions of learning in cooperation lead to rethinking the relevance given nowadays to competitive training and highlights the need for cooperation of pedagogical processes that become more than essential in a society focused on instrumental and productive aspects.
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:04:03Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:04:03Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646
10.15332/erdi.v6i2.1646
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35914
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646
http://hdl.handle.net/11634/35914
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v6i2.1646
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646/1279
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 2 (2016); 11-23
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1800800526215938048
spelling Menet, Fernande Lucette2021-09-24T13:04:03Z2021-09-24T13:04:03Z2016-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/164610.15332/erdi.v6i2.1646http://hdl.handle.net/11634/35914Textual typology and objective. This article is a product of the project: Assessment and transformation of the didactic strategy of dictation to optimize its contribution to the integral education of the French Language learner (Menet, 2016). It aims to elicit a reflection that allows establishing the communicating vessels between the pedagogical processes linked to processes of integral formation and the evolution of the human condition in their need for cooperation.Methodology. The approach is framed in the documentary research that from a hermeneutic vision, seeks to generate elements of discernment against the use of the concept of the cooperative as inherent to the origin and development of contemporary society and at the same time, it starts from the emerging pedagogy in which the theoretical approach is assigned to the research previously stated. The results of this conceptual in-depth has allowed to establish the relevance of incorporating an experiential vision of the values that underlie the formation of the citizens’ competences in the pedagogical processes. Therefore, and according to the evidence, the traditional system of education strengthened by an individualistic and competitive vision prevents learners from taking an assertive path towards integral formation, which becomes an ideal of educational institutions.Results. The contributions of learning in cooperation lead to rethinking the relevance given nowadays to competitive training and highlights the need for cooperation of pedagogical processes that become more than essential in a society focused on instrumental and productive aspects.Objetivo y tipología textual. El presente artículo de reflexión se deriva del proyecto: “Valoración y transformación de la estrategia didáctica del dictado para optimizar su aporte a la formación integral del educando del Área de Francés” (Menet, 2016). Tiene como objetivo suscitar una reflexión que permita establecer los vasos comunicantes entre los métodos pedagógicos vinculados a procesos de formación integral y la evolución de la condición humana en su necesidad de cooperación.Metodología. El enfoque está enmarcado en la investigación documental, que desde una visión hermenéutica busca generar elementos de discernimiento frente al uso del concepto de lo cooperativo como inherente al origen y desarrollo de la sociedad contemporánea, y a la vez, parte de la pedagogía emergente en que se adscribe al enfoque teórico de la investigación enunciada previamente. Los resultados de esta profundización conceptual han permitido establecer la relevancia de incorporar en los procesos pedagógicos una visión experiencial de los valores que subyacen a la formación de las competencias ciudadanas. Por ello, y de acuerdo con la evidencia, el sistema tradicional de educación fortalecida por una visión individualista y competitiva impide que los educandos emprendan un camino asertivo hacia la formación integral, lo cual se convierte en un ideal de las instituciones educativas.Resultados. Los aportes del aprendizaje en cooperación llevan a replantear la relevancia que se da hoy a la formación competitiva, y ponen de relieve la necesidad de la cooperación en la transversalidad de los procesos pedagógicos que se hacen más que indispensables en una sociedad centrada en aspectos instrumentales y productivos.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1646/1279Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 2 (2016); 11-232389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Aproximaciones al concepto de aprendizaje en cooperación y sus aportes a la pedagogía contemporáneaApproaches to the concept of cooperative learning and its contributions to contemporary pedagogyinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35914oai:repository.usta.edu.co:11634/359142023-07-14 16:28:52.14metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co