A Methodology for Teaching Ordinary Differential Equations Trough the LIE Group Theory in Engineering Courses

This article presents a methodology that allows the introduction of the LIE theory in relation to first order ordinary differential equations for undergraduate engineering courses. The theoretical background needed is identified. A methodology was determined and the results of its application in the...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Católica de Pereira
Repositorio:
Repositorio Institucional - RIBUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/13527
Acceso en línea:
https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/687
http://hdl.handle.net/10785/13527
Palabra clave:
Rights
openAccess
License
Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
id RepoRIBUC2_04cd10477afc4405ff5061c74bb7152d
oai_identifier_str oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/13527
network_acronym_str RepoRIBUC2
network_name_str Repositorio Institucional - RIBUC
repository_id_str
spelling 2023-08-29T03:49:15Z2023-08-29T03:49:15Z2019-07-27https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/687http://hdl.handle.net/10785/13527This article presents a methodology that allows the introduction of the LIE theory in relation to first order ordinary differential equations for undergraduate engineering courses. The theoretical background needed is identified. A methodology was determined and the results of its application in the regular course of ODE’s are presented. It was found that the proposed methodology is adequate. The students exposed to this methodology interiorized the related concepts and were able to solve linear and not linear first order ODE’s analyticallyEn el presente artículo se propone una metodología que permite la incorporación de la teoría de los grupos de LIE, en relación con las Ecuaciones Diferenciales Ordinarias (EDO’s) de primer orden, a nivel de pregrado en cursos de ingeniería. Se plantea una discusión sobre los fundamentos teóricos del método de los grupos de LIE en la solución de ecuaciones diferenciales de primer orden y se identifican los presaberes necesarios para una adecuada enseñanza del método a este nivel. Así mismo, se determina una metodología y se presentan los resultados de la aplicación de la misma en cursos regulares de EDO’s, encontrándose que la metodología propuesta es adecuada para los estudiantes expuestos a la misma, ya que interiorizaron los presupuestos teóricos y el concepto unificador de la invariación bajo grupos de simetrías y logran resolver, en forma analítica, EDO’s de primer orden tanto lineales como no lineales.application/pdfspaUniversidad Católica de Pereirahttps://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/687/689Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingenieríahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_EShttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Entre ciencia e ingeniería; Vol 6 No 11 (2012); 149-163Entre Ciencia e Ingeniería; Vol. 6 Núm. 11 (2012); 149-163Entre ciencia e ingeniería; v. 6 n. 11 (2012); 149-1632539-41691909-8367A Methodology for Teaching Ordinary Differential Equations Trough the LIE Group Theory in Engineering CoursesUna Metodología para la Enseñanza de Ecuaciones Diferenciales Ordinarias Mediante la Teoría de los Grupos de LIE en Cursos de IngenieríaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionOrtiz Álvarez, Hugo HernánJiménez García, Francy NellyPosso, Abel EnriquePublication10785/13527oai:repositorio.ucp.edu.co:10785/135272025-01-27 18:58:54.308https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ESDerechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingenieríametadata.onlyhttps://repositorio.ucp.edu.coRepositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUCbdigital@metabiblioteca.com
dc.title.eng.fl_str_mv A Methodology for Teaching Ordinary Differential Equations Trough the LIE Group Theory in Engineering Courses
dc.title.spa.fl_str_mv Una Metodología para la Enseñanza de Ecuaciones Diferenciales Ordinarias Mediante la Teoría de los Grupos de LIE en Cursos de Ingeniería
title A Methodology for Teaching Ordinary Differential Equations Trough the LIE Group Theory in Engineering Courses
spellingShingle A Methodology for Teaching Ordinary Differential Equations Trough the LIE Group Theory in Engineering Courses
title_short A Methodology for Teaching Ordinary Differential Equations Trough the LIE Group Theory in Engineering Courses
title_full A Methodology for Teaching Ordinary Differential Equations Trough the LIE Group Theory in Engineering Courses
title_fullStr A Methodology for Teaching Ordinary Differential Equations Trough the LIE Group Theory in Engineering Courses
title_full_unstemmed A Methodology for Teaching Ordinary Differential Equations Trough the LIE Group Theory in Engineering Courses
title_sort A Methodology for Teaching Ordinary Differential Equations Trough the LIE Group Theory in Engineering Courses
description This article presents a methodology that allows the introduction of the LIE theory in relation to first order ordinary differential equations for undergraduate engineering courses. The theoretical background needed is identified. A methodology was determined and the results of its application in the regular course of ODE’s are presented. It was found that the proposed methodology is adequate. The students exposed to this methodology interiorized the related concepts and were able to solve linear and not linear first order ODE’s analytically
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-07-27
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-29T03:49:15Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-29T03:49:15Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.coarversion.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/687
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10785/13527
url https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/687
http://hdl.handle.net/10785/13527
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucp.edu.co/index.php/entrecienciaeingenieria/article/view/687/689
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
dc.rights.accessrights.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Entre Ciencia e Ingeniería
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es_ES
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Católica de Pereira
dc.source.eng.fl_str_mv Entre ciencia e ingeniería; Vol 6 No 11 (2012); 149-163
dc.source.spa.fl_str_mv Entre Ciencia e Ingeniería; Vol. 6 Núm. 11 (2012); 149-163
dc.source.por.fl_str_mv Entre ciencia e ingeniería; v. 6 n. 11 (2012); 149-163
dc.source.none.fl_str_mv 2539-4169
1909-8367
institution Universidad Católica de Pereira
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional de la Universidad Católica de Pereira - RIBUC
repository.mail.fl_str_mv bdigital@metabiblioteca.com
_version_ 1828143397577162752