A model of structural equations of possible factors that cause poor academic performance in mathematics
This research examined through a model of structural equations, the possible factors of the Affective Domain that favor students under academic performance in Mathematics. The sample was 380 students between 4th and 7th grades of Basic Education from two public institutions. The instrument included...
- Autores:
-
Fernández-Cézar, Raquel
Prada Nuñez, Raul
HERNANDEZ SUAREZ, CESAR AUGUSTO
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Francisco de Paula Santander
- Repositorio:
- Repositorio Digital UFPS
- Idioma:
- eng
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.ufps.edu.co:ufps/1295
- Acceso en línea:
- http://repositorio.ufps.edu.co/handle/ufps/1295
- Palabra clave:
- Mathematics
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- Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)
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This research examined through a model of structural equations, the possible factors of the Affective Domain that favor students under academic performance in Mathematics. The sample was 380 students between 4th and 7th grades of Basic Education from two public institutions. The instrument included sociodemographic, academic, pedagogical, and basic descriptors of the affective domain of mathematics. The results highlight that students' likings, attitudes and beliefs in mathematics, together with the activities that the teacher implements in the classroom, are decisive in the academic performance of the students. |
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The results highlight that students' likings, attitudes and beliefs in mathematics, together with the activities that the teacher implements in the classroom, are decisive in the academic performance of the students.En esta investigación se examinó por medio de un modelo de ecuaciones estructurales, los posibles factores del Dominio Afectivo que propician en estudiantes bajo rendimiento académico en Matemáticas. La muestra fueron 380 estudiantes entre 4° y 7° de Educación Básica de dos instituciones públicas. El instrumento incluyó variables sociodemográficas, académicas, pedagógicas, y descriptores básicos del dominio afectivo hacia las Matemáticas. Los resultados destacan que el gusto, las actitudes y las creencias que tienen los estudiantes por las matemáticas, junto con las actividades que implementa el docente en el aula, son determinantes en el desempeño académico de los estudiantes.9 páginasapplication/pdfengEspaciosVenezuelaEspacios ISSN: 0798-1015, 2020 vol:41 fasc: 11 pág:19Vol. 41, No. 11 (2020)911 (2020)141A model of structural equations of possible factors that cause poor academic performance in mathematics. (2020). Espacios, 41(11),Page 19. https://www.revistaespacios.com/a20v41n11/20411119.htmlEspaciosThis work is under a Creative Commons Attribution- NonCommercial-NoDerivative 4.0 International Licenseinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2https://www.revistaespacios.com/a20v41n11/20411119.htmlA model of structural equations of possible factors that cause poor academic performance in mathematicsArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Textinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/redcol/resource_type/ARTinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Mathematicsvariable correlationCausal modelAcademic performanceAffective domainMatemáticasVariables correlacionadasModelo causalRendimiento académicoDominio afectivoAguayo, M., & Lora, E. (2007). Cómo realizar paso a paso un contraste de hipótesis con SPSS para Windows: Relación o asociación del análisis de la dependencia entre dos variables cuantitativas. Obtenido de Fundación Andaluza Beturia para la investigación en salud.Calhoun, C., & Salomón, R. (1989). ¿Qué es una emoción? Lecturas clásicas de psicología filosófica. México: Fondo de Cultura Económica S.A.Camacho, R. (2013). Refletindo a formação Matemática dos profesores dos anos iniciais. Resúmenes de ponencias (pág. 83). XXVII Reunión Latinoamericana de Matemática Educativa.Chevallard, Y. (2001). Aspectos porblemáticos de la formación docente. XVI Jornadas del Seminario Interuniverstario de Investigación en Didáctica de las Matemáticas.Font, V. (1994). Motivación y dificultades de aprendizaje en matemáticas. Suma, 10-16 .Gallego Badillo, R. (2000). Los problemas de las competencias cognoscitivas. Una discusión necesaria. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.Gil, N., Blanco, L., & Guerrero, E. (2005). 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México: Comité Latinoamericano de Matemática Educativa.ORIGINALA model of structural equations of possible factors that cause poor academic performance in mathematics.pdfA model of structural equations of possible factors that cause poor academic performance in mathematics.pdfapplication/pdf262978https://repositorio.ufps.edu.co/bitstream/ufps/1295/1/A%20model%20of%20structural%20equations%20of%20possible%20factors%20that%20cause%20poor%20academic%20performance%20in%20mathematics.pdfc9df9e7c31967b41fb66b8aafd38e2dfMD51open accessLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-814828https://repositorio.ufps.edu.co/bitstream/ufps/1295/2/license.txt2f9959eaf5b71fae44bbf9ec84150c7aMD52open accessTEXTA model of structural equations of possible factors that cause poor academic performance in mathematics.pdf.txtA model of structural equations of possible factors that cause poor academic performance in mathematics.pdf.txtExtracted 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