La enseñanza de la topología a través de la cartografía.

This pedagogic experience tries to admit of a part, that a deep relation exists between the cartography and the school mathematics, particularly the geometry, and of other  one, which the education of the geometry in the school, in many cases has eliminated of the school curricula and in th...

Full description

Autores:
Cárdenas Forero, Óscar Leonardo
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2004
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4913
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1233
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4913
Palabra clave:
Topología
Grafos
Frontera
Región Interior
Puntos exteriores
Puntos interiores
Puntos frontera
Topology
Graphs
Border
Interior Region
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_d7bb7d62cffad1977035710f151cce2c
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4913
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling Cárdenas Forero, Óscar Leonardo2004-12-14https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/123310.17227/01224328.12332619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/4913This pedagogic experience tries to admit of a part, that a deep relation exists between the cartography and the school mathematics, particularly the geometry, and of other  one, which the education of the geometry in the school, in many cases has eliminated of the school curricula and in those in which still his education, this discipline is kept to condition  subordinated to the geometry euclidiana. His education is realized in a partial and fragmented way not knowing, basically from the context of the basic primary one, that the children possess  many intuitive notions of the space.Esta experiencia pedagógica pretende reconocer, de una parte, que existe una profunda relación entre la cartografía y la matemática escolar, particularmente la geometría, y de otra, que la enseñanza de la geometría en la Escuela, en muchos casos ha desaparecido de los currículos escolares, y en aquellos en los que se mantiene, ha estado supeditada a la geometría euclidiana. Su enseñanza se realiza de manera parcial y fragmentada, desconociendo desde el contexto de la Básica primaria, que los niños poseen muchas nociones intuitivas del espacio.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:31:55Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/1233application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1233/1230https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 2 Núm. 17 (2004): jul-dicTopologíaGrafosFronteraRegión InteriorPuntos exterioresPuntos interioresPuntos fronteraTopologyGraphsBorderInterior RegionLa enseñanza de la topología a través de la cartografía.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/4913oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/49132024-01-19 13:02:49.307Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La enseñanza de la topología a través de la cartografía.
title La enseñanza de la topología a través de la cartografía.
spellingShingle La enseñanza de la topología a través de la cartografía.
Topología
Grafos
Frontera
Región Interior
Puntos exteriores
Puntos interiores
Puntos frontera
Topology
Graphs
Border
Interior Region
title_short La enseñanza de la topología a través de la cartografía.
title_full La enseñanza de la topología a través de la cartografía.
title_fullStr La enseñanza de la topología a través de la cartografía.
title_full_unstemmed La enseñanza de la topología a través de la cartografía.
title_sort La enseñanza de la topología a través de la cartografía.
dc.creator.fl_str_mv Cárdenas Forero, Óscar Leonardo
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Cárdenas Forero, Óscar Leonardo
dc.subject.spa.fl_str_mv Topología
Grafos
Frontera
Región Interior
Puntos exteriores
Puntos interiores
Puntos frontera
topic Topología
Grafos
Frontera
Región Interior
Puntos exteriores
Puntos interiores
Puntos frontera
Topology
Graphs
Border
Interior Region
dc.subject.keywords.eng.fl_str_mv Topology
Graphs
Border
Interior Region
description This pedagogic experience tries to admit of a part, that a deep relation exists between the cartography and the school mathematics, particularly the geometry, and of other  one, which the education of the geometry in the school, in many cases has eliminated of the school curricula and in those in which still his education, this discipline is kept to condition  subordinated to the geometry euclidiana. His education is realized in a partial and fragmented way not knowing, basically from the context of the basic primary one, that the children possess  many intuitive notions of the space.
publishDate 2004
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2004-12-14
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1233
10.17227/01224328.1233
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/4913
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1233
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4913
identifier_str_mv 10.17227/01224328.1233
2619-6069
0122-4328
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1233/1230
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Nodos y Nudos; Vol. 2 Núm. 17 (2004): jul-dic
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1814444891282866177