La enseñanza de la topología a través de la cartografía.
This pedagogic experience tries to admit of a part, that a deep relation exists between the cartography and the school mathematics, particularly the geometry, and of other one, which the education of the geometry in the school, in many cases has eliminated of the school curricula and in th...
- Autores:
-
Cárdenas Forero, Óscar Leonardo
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2004
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4913
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1233
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4913
- Palabra clave:
- Topología
Grafos
Frontera
Región Interior
Puntos exteriores
Puntos interiores
Puntos frontera
Topology
Graphs
Border
Interior Region
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_d7bb7d62cffad1977035710f151cce2c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4913 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
Cárdenas Forero, Óscar Leonardo2004-12-14https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/123310.17227/01224328.12332619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/4913This pedagogic experience tries to admit of a part, that a deep relation exists between the cartography and the school mathematics, particularly the geometry, and of other one, which the education of the geometry in the school, in many cases has eliminated of the school curricula and in those in which still his education, this discipline is kept to condition subordinated to the geometry euclidiana. His education is realized in a partial and fragmented way not knowing, basically from the context of the basic primary one, that the children possess many intuitive notions of the space.Esta experiencia pedagógica pretende reconocer, de una parte, que existe una profunda relación entre la cartografía y la matemática escolar, particularmente la geometría, y de otra, que la enseñanza de la geometría en la Escuela, en muchos casos ha desaparecido de los currículos escolares, y en aquellos en los que se mantiene, ha estado supeditada a la geometría euclidiana. Su enseñanza se realiza de manera parcial y fragmentada, desconociendo desde el contexto de la Básica primaria, que los niños poseen muchas nociones intuitivas del espacio.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:31:55Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/1233application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1233/1230https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 2 Núm. 17 (2004): jul-dicTopologíaGrafosFronteraRegión InteriorPuntos exterioresPuntos interioresPuntos fronteraTopologyGraphsBorderInterior RegionLa enseñanza de la topología a través de la cartografía.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/4913oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/49132024-01-19 13:02:49.307Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La enseñanza de la topología a través de la cartografía. |
title |
La enseñanza de la topología a través de la cartografía. |
spellingShingle |
La enseñanza de la topología a través de la cartografía. Topología Grafos Frontera Región Interior Puntos exteriores Puntos interiores Puntos frontera Topology Graphs Border Interior Region |
title_short |
La enseñanza de la topología a través de la cartografía. |
title_full |
La enseñanza de la topología a través de la cartografía. |
title_fullStr |
La enseñanza de la topología a través de la cartografía. |
title_full_unstemmed |
La enseñanza de la topología a través de la cartografía. |
title_sort |
La enseñanza de la topología a través de la cartografía. |
dc.creator.fl_str_mv |
Cárdenas Forero, Óscar Leonardo |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Cárdenas Forero, Óscar Leonardo |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Topología Grafos Frontera Región Interior Puntos exteriores Puntos interiores Puntos frontera |
topic |
Topología Grafos Frontera Región Interior Puntos exteriores Puntos interiores Puntos frontera Topology Graphs Border Interior Region |
dc.subject.keywords.eng.fl_str_mv |
Topology Graphs Border Interior Region |
description |
This pedagogic experience tries to admit of a part, that a deep relation exists between the cartography and the school mathematics, particularly the geometry, and of other one, which the education of the geometry in the school, in many cases has eliminated of the school curricula and in those in which still his education, this discipline is kept to condition subordinated to the geometry euclidiana. His education is realized in a partial and fragmented way not knowing, basically from the context of the basic primary one, that the children possess many intuitive notions of the space. |
publishDate |
2004 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2004-12-14 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1233 10.17227/01224328.1233 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4913 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1233 http://hdl.handle.net/20.500.12209/4913 |
identifier_str_mv |
10.17227/01224328.1233 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1233/1230 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 2 Núm. 17 (2004): jul-dic |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444891282866177 |