La relación tutora entre estudiantes en una clase multigrado de México
The implementation of the abcd Model aims to renew community education in multigrade rural schools in Mexico by strengthening learning communities and tutoring networks. In this paper, we analyze how it develops and organizes the process of tutor-pupil relationship from interactions between two stud...
- Autores:
-
Lara Corro, Erik
Juárez Bolaños, Diego
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13860
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10390
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13860
- Palabra clave:
- Relación tutora
Comunidades de aprendizaje
Escuelas multigrado
Educación rural
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_d53fef6bef37e95f8c50426f25c9769e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13860 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La relación tutora entre estudiantes en una clase multigrado de México |
title |
La relación tutora entre estudiantes en una clase multigrado de México |
spellingShingle |
La relación tutora entre estudiantes en una clase multigrado de México Relación tutora Comunidades de aprendizaje Escuelas multigrado Educación rural |
title_short |
La relación tutora entre estudiantes en una clase multigrado de México |
title_full |
La relación tutora entre estudiantes en una clase multigrado de México |
title_fullStr |
La relación tutora entre estudiantes en una clase multigrado de México |
title_full_unstemmed |
La relación tutora entre estudiantes en una clase multigrado de México |
title_sort |
La relación tutora entre estudiantes en una clase multigrado de México |
dc.creator.fl_str_mv |
Lara Corro, Erik Juárez Bolaños, Diego |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Lara Corro, Erik Juárez Bolaños, Diego |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Relación tutora Comunidades de aprendizaje Escuelas multigrado Educación rural |
topic |
Relación tutora Comunidades de aprendizaje Escuelas multigrado Educación rural |
description |
The implementation of the abcd Model aims to renew community education in multigrade rural schools in Mexico by strengthening learning communities and tutoring networks. In this paper, we analyze how it develops and organizes the process of tutor-pupil relationship from interactions between two students, Paola and Maria. We identified three moments in the tutorpupilrelationship cycle and showed how, in this process, students actively participate in the collective construction of knowledge following the curricular content of Autonomous Learning Units (UAA) and the interrelationships that establish with the knowledge that they mobilize from other times and spaces. We argue, first, that the tutorial interaction is determined by the levelof appropriation of the content, the mastery of the task (in this case knowing how to do the tutorial action) and by the knowledge that the participants mobilize; second, that tutor-pupil relationship has a formative potential in which it is necessary to insist on multigrade education. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2018-12-31 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:47Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:47Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10390 10.17227/nyn.vol6.num45-10390 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13860 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10390 http://hdl.handle.net/20.500.12209/13860 |
identifier_str_mv |
10.17227/nyn.vol6.num45-10390 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10390/7537 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 45 (2018): jul-dic. Educación rural |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445158174818304 |
spelling |
Lara Corro, ErikJuárez Bolaños, Diego2021-08-02T16:32:47Z2021-08-02T16:32:47Z2018-12-31https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1039010.17227/nyn.vol6.num45-103902619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13860The implementation of the abcd Model aims to renew community education in multigrade rural schools in Mexico by strengthening learning communities and tutoring networks. In this paper, we analyze how it develops and organizes the process of tutor-pupil relationship from interactions between two students, Paola and Maria. We identified three moments in the tutorpupilrelationship cycle and showed how, in this process, students actively participate in the collective construction of knowledge following the curricular content of Autonomous Learning Units (UAA) and the interrelationships that establish with the knowledge that they mobilize from other times and spaces. We argue, first, that the tutorial interaction is determined by the levelof appropriation of the content, the mastery of the task (in this case knowing how to do the tutorial action) and by the knowledge that the participants mobilize; second, that tutor-pupil relationship has a formative potential in which it is necessary to insist on multigrade education.Con la implementación del Modelo abcd se pretende renovar la educación comunitaria en las escuelas rurales multigrado de México, a partir de potenciar las comunidades de aprendizaje y las redes de tutoría. En este artículo analizamos cómo se desarrolla y organiza el proceso derelación tutora a partir de las interacciones entre dos alumnas, Paola y María. Identificamos tres momentos en el ciclo de la tutoría y mostramos cómo, en este proceso, las estudiantes participan de manera activa en la construcción colectiva de conocimiento, siguiendo el contenido curricular establecido en las Unidades de Aprendizaje Autónomo (uaa) y las interrelaciones que establecen con los saberes que movilizan de otros tiempos y espacios. Sostenemos,primero, que el grado de interacción tutorial está determinado por el nivel de apropiación de los contenidos, del dominio de la tarea (en este caso saber llevar a cabo la acción tutora) y por los saberes que movilizan las participantes; segundo, que la relación tutora tiene un potencial formativo en el que es necesario insistir en la educación dirigida al multigrado.Com a implementação do Modelo abcd, o objetivo é renovar a educação comunitária em escolas rurais multisseriadas no México, através do fortalecimento de comunidades de aprendizagem e redes de tutoria. Neste artigo analisamos como o processo de relacionamento é desenvolvido e organizado a partir das interações entre dois alunos, Paola e María.Identificamos três estágios do ciclo de mentoring e mostramos como, neste processo, os alunos participam ativamente na construção coletiva do conhecimento, seguindo o conteúdo curricular estabelecida em Unidades Autônomas de Aprendizagem (uaa) e as inter-relações estabelecidas com o conhecimento que mobiliza outros tempos e espaços. Argumentamos,em primeiro lugar, que o grau de interação tutorial é determinado pelo nível de apropriação dos conteúdos, o domínio da tarefa (neste caso de saber para realizar o tutor ação) e pelo conhecimento que mobilizam as participantes; segundo, que o relacionamento tutorial tem um potencial formativo no qual é necessário insistir na educação voltada para a multissérie.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:47Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/10390application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10390/7537https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 45 (2018): jul-dic. Educación ruralRelación tutoraComunidades de aprendizajeEscuelas multigradoEducación ruralLa relación tutora entre estudiantes en una clase multigrado de MéxicoArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13860oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138602024-01-19 13:02:44.665Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |