Aprendizaje situado: género y entornos de aprendizaje
This paper reports the main findings of an exploration of the gender condition (masculine-feminine) with respect to the possible associations students make between learning contents and learning scenarios. Participants were 298 high school students from public schools in Bogotá, Colombia. They answe...
- Autores:
-
Hederich, Christian
Camargo, Ángela
López, Omar
Páramo, Pablo
Sanabria, Luis
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2013
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5114
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2263
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5114
- Palabra clave:
- Género
Aprendizaje situado
Escenario de aprendizaje
Género
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_9e4284426d163b1c9619687e7f1909ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5114 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Aprendizaje situado: género y entornos de aprendizaje |
title |
Aprendizaje situado: género y entornos de aprendizaje |
spellingShingle |
Aprendizaje situado: género y entornos de aprendizaje Género Aprendizaje situado Escenario de aprendizaje Género |
title_short |
Aprendizaje situado: género y entornos de aprendizaje |
title_full |
Aprendizaje situado: género y entornos de aprendizaje |
title_fullStr |
Aprendizaje situado: género y entornos de aprendizaje |
title_full_unstemmed |
Aprendizaje situado: género y entornos de aprendizaje |
title_sort |
Aprendizaje situado: género y entornos de aprendizaje |
dc.creator.fl_str_mv |
Hederich, Christian Camargo, Ángela López, Omar Páramo, Pablo Sanabria, Luis |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Hederich, Christian Camargo, Ángela López, Omar Páramo, Pablo Sanabria, Luis |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Género Aprendizaje situado Escenario de aprendizaje Género |
topic |
Género Aprendizaje situado Escenario de aprendizaje Género |
description |
This paper reports the main findings of an exploration of the gender condition (masculine-feminine) with respect to the possible associations students make between learning contents and learning scenarios. Participants were 298 high school students from public schools in Bogotá, Colombia. They answered a questionnaire composed of 31 items that asked for the frequency with which they used certain scenarios to gain access to certain learning contents. Results points out the masculine preference for virtual spaces to look for information of different sorts while women use this scenario mainly for social issues. To gain access to other types of knowledge (different from social behavior) women prefer their homes and, in general, inner, personalized spaces. In contrast, men show less apprehension with respect to exterior public scenarios such as libraries and streets. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2013-07-01 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2263 10.17227/01224328.2263 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5114 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2263 http://hdl.handle.net/20.500.12209/5114 |
identifier_str_mv |
10.17227/01224328.2263 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2263/2133 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 35 (2013): jul-dic; 22-34 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444892814835712 |
spelling |
Hederich, ChristianCamargo, ÁngelaLópez, OmarPáramo, PabloSanabria, Luis2013-07-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/226310.17227/01224328.22632619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/5114This paper reports the main findings of an exploration of the gender condition (masculine-feminine) with respect to the possible associations students make between learning contents and learning scenarios. Participants were 298 high school students from public schools in Bogotá, Colombia. They answered a questionnaire composed of 31 items that asked for the frequency with which they used certain scenarios to gain access to certain learning contents. Results points out the masculine preference for virtual spaces to look for information of different sorts while women use this scenario mainly for social issues. To gain access to other types of knowledge (different from social behavior) women prefer their homes and, in general, inner, personalized spaces. In contrast, men show less apprehension with respect to exterior public scenarios such as libraries and streets.El presente artículo recoge los principales hallazgos de una exploración de la condición de género (masculino-femenino), frente a las posibles asociaciones que los estudiantes establecen entre contenidos y entornos de aprendizaje. Del estudio participaron 298 estudiantes de secundaria de colegios ubicados en distintas localidades de la ciudad de Bogotá (Colombia), a quienes se les suministró un cuestionario de 31 ítems que indagaban por la frecuencia con que los participantes recurren a los distintos escenarios para aprender distintas clases de contenidos. Los resultados evidencian la preferencia masculina por la exploración de espacios virtuales para acceder a la información de diverso tipo, mientras que las mujeres recurren a este escenario principalmente como parte de su proceso de aprendizaje de socialización. Para el acceso a otros contenidos las mujeres prefieren el hogar y en general espacios interiores o personalizados, a diferencia de los hombres, quienes manifiestan menos prevenciones a recurrir a los espacios exteriores.O presente artigo recolhe os principais achados de uma exploração da condição de género (masculino-feminino), em frente às possíveis associações que os estudantes estabelecem entre conteúdos e meios de aprendizagem. Do estudo participaram 298 estudantes de secundária de colégios localizados em diferentes localidades da cidade de Bogotá (Colômbia), a quem forneceu-se-lhes um questionário de 31 itens que indagaban pela frequência com que os participantes recorrem aos diferentes palcos para aprender diferentes classes de conteúdos. Os resultados evidencian a preferência masculina pela exploração de espaços virtuais para aceder à informação de diverso tipo, enquanto as mulheres recorrem a este palco principalmente como parte de seu processo de aprendizagem de socialización. Para o acesso a outros conteúdos as mulheres preferem o lar e em general espacios interiores o personalizados, un diferenciade los hombres, quienes manifiestan menos prevenciones un recurrir un los espacios exteriores.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:02Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/2263application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/2263/2133https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 35 (2013): jul-dic; 22-34GéneroAprendizaje situadoEscenario de aprendizajeGéneroAprendizaje situado: género y entornos de aprendizajeArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/5114oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/51142024-01-19 13:02:52.801Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |