La formación de los jóvenes en liderazgo ambiental como un factor de apropiación territorial: el caso de la IED Eduardo Umaña Mendoza.
This paper analyzes the way the way in which leadership training processes are structured in school environmental education, and how these skills can become determinants in the perception and territorial appropriation of young people, based on the study case of school district Eduardo Umaña Mendoza...
- Autores:
-
Carrillo García, Lida Esperanza
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/8501
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8029
http://hdl.handle.net/20.500.12209/8501
- Palabra clave:
- Educación ambiental
Liderazgo juvenil
Participación
Territorialidad
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_84a1be3e7d9a662f60539af410164ab9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/8501 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
La formación de los jóvenes en liderazgo ambiental como un factor de apropiación territorial: el caso de la IED Eduardo Umaña Mendoza. |
title |
La formación de los jóvenes en liderazgo ambiental como un factor de apropiación territorial: el caso de la IED Eduardo Umaña Mendoza. |
spellingShingle |
La formación de los jóvenes en liderazgo ambiental como un factor de apropiación territorial: el caso de la IED Eduardo Umaña Mendoza. Educación ambiental Liderazgo juvenil Participación Territorialidad |
title_short |
La formación de los jóvenes en liderazgo ambiental como un factor de apropiación territorial: el caso de la IED Eduardo Umaña Mendoza. |
title_full |
La formación de los jóvenes en liderazgo ambiental como un factor de apropiación territorial: el caso de la IED Eduardo Umaña Mendoza. |
title_fullStr |
La formación de los jóvenes en liderazgo ambiental como un factor de apropiación territorial: el caso de la IED Eduardo Umaña Mendoza. |
title_full_unstemmed |
La formación de los jóvenes en liderazgo ambiental como un factor de apropiación territorial: el caso de la IED Eduardo Umaña Mendoza. |
title_sort |
La formación de los jóvenes en liderazgo ambiental como un factor de apropiación territorial: el caso de la IED Eduardo Umaña Mendoza. |
dc.creator.fl_str_mv |
Carrillo García, Lida Esperanza |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Carrillo García, Lida Esperanza |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Educación ambiental Liderazgo juvenil Participación Territorialidad |
topic |
Educación ambiental Liderazgo juvenil Participación Territorialidad |
description |
This paper analyzes the way the way in which leadership training processes are structured in school environmental education, and how these skills can become determinants in the perception and territorial appropriation of young people, based on the study case of school district Eduardo Umaña Mendoza in Bogotá. The paper reviews the legal provisions on school environmental education in Colombia, analyzes the dynamics of environmental education developed in said institution, and reflects on the process of territorial appropriation of young environmental leaders.Four teachers and eighty students from the selected school took part in the investigation; together with three young community leaders who joined the school project. The methodological design included interviews, surveys, and document review. The analysis of the instruments revealed relationships between the processes of leadership training from the school and the ways in which young people perceive their territory and act in the face of environmental problems. Thus, the territorial environment defines the environmental leader, and the school must be more involved in their training process, contemplating factors such as culture, territorial identity, and providing students with contextual knowledge, as well as encouraging their sense of belonging. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2017-01-01 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8029 10.17227/nyn.vol5.num42-8029 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/8501 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8029 http://hdl.handle.net/20.500.12209/8501 |
identifier_str_mv |
10.17227/nyn.vol5.num42-8029 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8029/6304 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 42 (2017); 51-71 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814444961195622400 |
spelling |
Carrillo García, Lida Esperanza2017-01-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/802910.17227/nyn.vol5.num42-80292619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/8501This paper analyzes the way the way in which leadership training processes are structured in school environmental education, and how these skills can become determinants in the perception and territorial appropriation of young people, based on the study case of school district Eduardo Umaña Mendoza in Bogotá. The paper reviews the legal provisions on school environmental education in Colombia, analyzes the dynamics of environmental education developed in said institution, and reflects on the process of territorial appropriation of young environmental leaders.Four teachers and eighty students from the selected school took part in the investigation; together with three young community leaders who joined the school project. The methodological design included interviews, surveys, and document review. The analysis of the instruments revealed relationships between the processes of leadership training from the school and the ways in which young people perceive their territory and act in the face of environmental problems. Thus, the territorial environment defines the environmental leader, and the school must be more involved in their training process, contemplating factors such as culture, territorial identity, and providing students with contextual knowledge, as well as encouraging their sense of belonging.En este artículo se analiza la manera como se estructuran los procesos de formación del liderazgo en la educación ambiental escolar, y cómo estas habilidades pueden llegar a ser determinantes en la percepción y apropiación territorial de los jóvenes, a partir del estudio de caso de la Institución Educativa Distrital Eduardo Umaña Mendoza de Bogotá. En elartículo se revisan las disposiciones normativas de la educación ambiental escolar en Colombia, se analizan las dinámicas de la educación ambientalque se han desarrollado en dicha institución y se reflexiona sobre los procesos de apropiación territorial de los jóvenes líderes ambientales.Como participantes de esta investigación se contó con cuatro docentes y ochenta estudiantes pertenecientes a la institución educativa seleccionada; junto con tres jóvenes líderes comunitarios vinculados al proyecto escolar.El diseño metodológico incluyó la aplicación de entrevistas, encuestas y revisión documental. El análisis de los instrumentos permitió develar relaciones entre los procesos de formación en liderazgo desde la escuela y las maneras en quelos jóvenes perciben su territorio y actúan frente a problemáticas ambientales. Es así que el entorno territorial define al líder ambiental y la escuela debe involucrarse en mayor medida en su proceso de formación contemplandofactores como la cultura, la identidad territorial y dotar a los estudiantes de conocimientos contextuales, así como incentivar su sentido de pertenencia. Neste artigo, analisa-se a forma na que os processos de formação em liderançasão estruturados na educação ambiental escolar e como essas habilidadespodem ser determinantes na percepção e apropriação territorial dos jovens,a partir do estudo de caso da Instituição Educativa Distrital Eduardo UmañaMendoza de Bogotá. No artigo, revisam-se as disposições normativas daeducação ambiental na escola na Colômbia, analisam-se as dinâmicas daeducação ambiental que foram desenvolvidas nessa instituição e reflete-sesobre os processos de apropriação territorial dos jovens líderes ambientais.Como participantes dessa pesquisa, têm quatro professores e oitentaestudantes da instituição educativa escolhida, além de três jovens líderescomunitários vinculados ao projeto escolar. O desenho metodológico incluia aplicação de entrevistas, enquetes e revisão documental. A análise dosinstrumentos permitiu revelar relações entre os processos de formaçãoem liderança desde a escola e as formas nas que os jovens percebem seuterritório e atuam frente a problemáticas ambientais. É assim como oentorno territorial define o líder ambiental e a escola deve se involucrarmais no seu processo de formação, levando em conta fatores como acultura, a identidade territorial e dar aos estudantes os conhecimentoscontextuais, assim como incentivar seu sentido de pertença.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:34Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/8029application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8029/6304https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 42 (2017); 51-71Educación ambientalLiderazgo juvenilParticipaciónTerritorialidadLa formación de los jóvenes en liderazgo ambiental como un factor de apropiación territorial: el caso de la IED Eduardo Umaña Mendoza.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/8501oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/85012024-01-19 13:02:45.845Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |