Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente

This article is the result of the reflexive process of investigation “Complex Thinking and the “Self-Experience” in the transformation of pedagogical practice”, in the Universidad de la Sabana in Colombia. The proposal utilizes Action Research methodology with a qualitative approach, the focus of wh...

Full description

Autores:
Avella, Gloria Nelsy
Chamucero Ayala, María Amparo
Gómez Benítez, Luz Nancy
García Donato, Andrea del Pilar
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13894
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13894
Palabra clave:
Pensamiento complejo
Práctica pedagógica
Habilidad cognitiva
Enseñanza
Aprendizaje
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_6e620a7b02474c41136052ae7ae15db6
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13894
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente
title Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente
spellingShingle Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente
Pensamiento complejo
Práctica pedagógica
Habilidad cognitiva
Enseñanza
Aprendizaje
title_short Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente
title_full Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente
title_fullStr Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente
title_full_unstemmed Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente
title_sort Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente
dc.creator.fl_str_mv Avella, Gloria Nelsy
Chamucero Ayala, María Amparo
Gómez Benítez, Luz Nancy
García Donato, Andrea del Pilar
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Avella, Gloria Nelsy
Chamucero Ayala, María Amparo
Gómez Benítez, Luz Nancy
García Donato, Andrea del Pilar
dc.subject.spa.fl_str_mv Pensamiento complejo
Práctica pedagógica
Habilidad cognitiva
Enseñanza
Aprendizaje
topic Pensamiento complejo
Práctica pedagógica
Habilidad cognitiva
Enseñanza
Aprendizaje
description This article is the result of the reflexive process of investigation “Complex Thinking and the “Self-Experience” in the transformation of pedagogical practice”, in the Universidad de la Sabana in Colombia. The proposal utilizes Action Research methodology with a qualitative approach, the focus of which is to recognize the relevance of inquiry and reflection of the teaching staff with a view to the reconfiguration of pedagogical practices. The scope was initially considered descriptive because besides recognizing classroom contexts, cognitive and learning styles, as well as the observation and registration of our own classroom and of teaching peers, some changing traits in the work of the teachers were described throughout the research. The practice was oriented towards the promotion of cognitive skills of organization and information, from the development of complex thinking and the self-experience. The constant interactions among colleagues were consolidated as collaborative work spaces to validate joint contributions, which allowed recognizing one’s own and others’ abilities, and contributed to the dynamics and achievement of objectives. This led to the recognition and analysis of changes in pedagogical practices developed by the teachers-researchers, in three different classroom contexts (multigrade rural school, rural and urban baccalaureate), without reaching generalizations or the verification of educational theories. The socialization spaces were relevant to reorient, feedback and reconstruct aspects of professional teaching practice. The process generated continuous learning in the loop of permanent transformation, where cycles of observation, planning, action and reflection were articulated.
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-08-02T16:32:52Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-08-02T16:32:52Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052
10.17227/nyn.vol6.num47-12052
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/13894
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13894
identifier_str_mv 10.17227/nyn.vol6.num47-12052
2619-6069
0122-4328
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052/8280
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Nodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 47 (2019): jul-dic
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1808399927695376384
spelling Avella, Gloria NelsyChamucero Ayala, María AmparoGómez Benítez, Luz NancyGarcía Donato, Andrea del Pilar2021-08-02T16:32:52Z2021-08-02T16:32:52Z2019-07-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1205210.17227/nyn.vol6.num47-120522619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13894This article is the result of the reflexive process of investigation “Complex Thinking and the “Self-Experience” in the transformation of pedagogical practice”, in the Universidad de la Sabana in Colombia. The proposal utilizes Action Research methodology with a qualitative approach, the focus of which is to recognize the relevance of inquiry and reflection of the teaching staff with a view to the reconfiguration of pedagogical practices. The scope was initially considered descriptive because besides recognizing classroom contexts, cognitive and learning styles, as well as the observation and registration of our own classroom and of teaching peers, some changing traits in the work of the teachers were described throughout the research. The practice was oriented towards the promotion of cognitive skills of organization and information, from the development of complex thinking and the self-experience. The constant interactions among colleagues were consolidated as collaborative work spaces to validate joint contributions, which allowed recognizing one’s own and others’ abilities, and contributed to the dynamics and achievement of objectives. This led to the recognition and analysis of changes in pedagogical practices developed by the teachers-researchers, in three different classroom contexts (multigrade rural school, rural and urban baccalaureate), without reaching generalizations or the verification of educational theories. The socialization spaces were relevant to reorient, feedback and reconstruct aspects of professional teaching practice. The process generated continuous learning in the loop of permanent transformation, where cycles of observation, planning, action and reflection were articulated.Este artículo es resultado reflexivo del proceso de investigación “Pensamiento complejo y experiencia de sí en la transformación de la práctica pedagógica”, en la Universidad de la Sabana, en Colombia. La propuesta se plantea desde la investigación acción con enfoque cualitativo, dando relevancia a la indagación y reflexión personal docente enfocada a la reconfiguración de las prácticas pedagógicas. Se configuró con alcance descriptivo porque, además de reconocer los contextos de aula, estilos cognitivos y de aprendizaje, así como la observación y registro del aula propia y de pares docentes, se describieron algunos rasgos de cambio en la labor de las docentes a lo largo de la investigación. La práctica se orientó hacia el fomento de habilidades cognitivas de organización e información, desde el desarrollo del pensamiento complejo y la experiencia de sí. Las interacciones constantes entre colegas se consolidaron como espacios de trabajo colaborativo para validar aportes conjuntos; permitieron reconocer habilidades propias y de otros; fueron relevantes para reorientar, retroalimentar y reconstruir aspectos de la práctica profesional de las docentes investigadoras, en tres contextos de aula diferentes (escuela rural multigrado, bachillerato rural y urbano), sin llegar a generalizaciones o a la verificación de teorías educativas. El proceso generó aprendizaje continuo en el bucle de transformación permanente, donde se articularon ciclos de observación, planeación, acción y reflexión.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:52Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/12052application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052/8280https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 47 (2019): jul-dicPensamiento complejoPráctica pedagógicaHabilidad cognitivaEnseñanzaAprendizajeElementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docenteArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13894oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138942024-01-19 13:02:45.555Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co