Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente
This article is the result of the reflexive process of investigation “Complex Thinking and the “Self-Experience” in the transformation of pedagogical practice”, in the Universidad de la Sabana in Colombia. The proposal utilizes Action Research methodology with a qualitative approach, the focus of wh...
- Autores:
-
Avella, Gloria Nelsy
Chamucero Ayala, María Amparo
Gómez Benítez, Luz Nancy
García Donato, Andrea del Pilar
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13894
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13894
- Palabra clave:
- Pensamiento complejo
Práctica pedagógica
Habilidad cognitiva
Enseñanza
Aprendizaje
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_6e620a7b02474c41136052ae7ae15db6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13894 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente |
title |
Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente |
spellingShingle |
Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente Pensamiento complejo Práctica pedagógica Habilidad cognitiva Enseñanza Aprendizaje |
title_short |
Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente |
title_full |
Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente |
title_fullStr |
Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente |
title_full_unstemmed |
Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente |
title_sort |
Elementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docente |
dc.creator.fl_str_mv |
Avella, Gloria Nelsy Chamucero Ayala, María Amparo Gómez Benítez, Luz Nancy García Donato, Andrea del Pilar |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Avella, Gloria Nelsy Chamucero Ayala, María Amparo Gómez Benítez, Luz Nancy García Donato, Andrea del Pilar |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Pensamiento complejo Práctica pedagógica Habilidad cognitiva Enseñanza Aprendizaje |
topic |
Pensamiento complejo Práctica pedagógica Habilidad cognitiva Enseñanza Aprendizaje |
description |
This article is the result of the reflexive process of investigation “Complex Thinking and the “Self-Experience” in the transformation of pedagogical practice”, in the Universidad de la Sabana in Colombia. The proposal utilizes Action Research methodology with a qualitative approach, the focus of which is to recognize the relevance of inquiry and reflection of the teaching staff with a view to the reconfiguration of pedagogical practices. The scope was initially considered descriptive because besides recognizing classroom contexts, cognitive and learning styles, as well as the observation and registration of our own classroom and of teaching peers, some changing traits in the work of the teachers were described throughout the research. The practice was oriented towards the promotion of cognitive skills of organization and information, from the development of complex thinking and the self-experience. The constant interactions among colleagues were consolidated as collaborative work spaces to validate joint contributions, which allowed recognizing one’s own and others’ abilities, and contributed to the dynamics and achievement of objectives. This led to the recognition and analysis of changes in pedagogical practices developed by the teachers-researchers, in three different classroom contexts (multigrade rural school, rural and urban baccalaureate), without reaching generalizations or the verification of educational theories. The socialization spaces were relevant to reorient, feedback and reconstruct aspects of professional teaching practice. The process generated continuous learning in the loop of permanent transformation, where cycles of observation, planning, action and reflection were articulated. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:52Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:52Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052 10.17227/nyn.vol6.num47-12052 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13894 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052 http://hdl.handle.net/20.500.12209/13894 |
identifier_str_mv |
10.17227/nyn.vol6.num47-12052 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052/8280 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 47 (2019): jul-dic |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445160858124288 |
spelling |
Avella, Gloria NelsyChamucero Ayala, María AmparoGómez Benítez, Luz NancyGarcía Donato, Andrea del Pilar2021-08-02T16:32:52Z2021-08-02T16:32:52Z2019-07-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1205210.17227/nyn.vol6.num47-120522619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13894This article is the result of the reflexive process of investigation “Complex Thinking and the “Self-Experience” in the transformation of pedagogical practice”, in the Universidad de la Sabana in Colombia. The proposal utilizes Action Research methodology with a qualitative approach, the focus of which is to recognize the relevance of inquiry and reflection of the teaching staff with a view to the reconfiguration of pedagogical practices. The scope was initially considered descriptive because besides recognizing classroom contexts, cognitive and learning styles, as well as the observation and registration of our own classroom and of teaching peers, some changing traits in the work of the teachers were described throughout the research. The practice was oriented towards the promotion of cognitive skills of organization and information, from the development of complex thinking and the self-experience. The constant interactions among colleagues were consolidated as collaborative work spaces to validate joint contributions, which allowed recognizing one’s own and others’ abilities, and contributed to the dynamics and achievement of objectives. This led to the recognition and analysis of changes in pedagogical practices developed by the teachers-researchers, in three different classroom contexts (multigrade rural school, rural and urban baccalaureate), without reaching generalizations or the verification of educational theories. The socialization spaces were relevant to reorient, feedback and reconstruct aspects of professional teaching practice. The process generated continuous learning in the loop of permanent transformation, where cycles of observation, planning, action and reflection were articulated.Este artículo es resultado reflexivo del proceso de investigación “Pensamiento complejo y experiencia de sí en la transformación de la práctica pedagógica”, en la Universidad de la Sabana, en Colombia. La propuesta se plantea desde la investigación acción con enfoque cualitativo, dando relevancia a la indagación y reflexión personal docente enfocada a la reconfiguración de las prácticas pedagógicas. Se configuró con alcance descriptivo porque, además de reconocer los contextos de aula, estilos cognitivos y de aprendizaje, así como la observación y registro del aula propia y de pares docentes, se describieron algunos rasgos de cambio en la labor de las docentes a lo largo de la investigación. La práctica se orientó hacia el fomento de habilidades cognitivas de organización e información, desde el desarrollo del pensamiento complejo y la experiencia de sí. Las interacciones constantes entre colegas se consolidaron como espacios de trabajo colaborativo para validar aportes conjuntos; permitieron reconocer habilidades propias y de otros; fueron relevantes para reorientar, retroalimentar y reconstruir aspectos de la práctica profesional de las docentes investigadoras, en tres contextos de aula diferentes (escuela rural multigrado, bachillerato rural y urbano), sin llegar a generalizaciones o a la verificación de teorías educativas. El proceso generó aprendizaje continuo en el bucle de transformación permanente, donde se articularon ciclos de observación, planeación, acción y reflexión.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:52Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:52Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/12052application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/12052/8280https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 47 (2019): jul-dicPensamiento complejoPráctica pedagógicaHabilidad cognitivaEnseñanzaAprendizajeElementos del pensamiento complejo y la experiencia de sí en la transformación de la práctica docenteArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13894oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138942024-01-19 13:02:45.555Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |