Una experiencia que aporta al desarrollo integral y al pensamiento matemático de niños de 5 y 6 años
This research article, result of the degree work "Mathematical tasks to enhance the integral development of the child in preschool" (Duque, 2018), presents a classroom experience around mathematical tasks focused on mathematical thinking, through which it sought to promote the integral dev...
- Autores:
-
Duque Gutiérrez, Kelly Johana
Mora Mendieta, Lyda Constaza
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13869
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11271
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13869
- Palabra clave:
- Proceso cognitivo
Educación de la primera infancia
Pensamiento
Matemáticas
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_5afeb435e93018b03bf2e6d98399364d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13869 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Una experiencia que aporta al desarrollo integral y al pensamiento matemático de niños de 5 y 6 años |
title |
Una experiencia que aporta al desarrollo integral y al pensamiento matemático de niños de 5 y 6 años |
spellingShingle |
Una experiencia que aporta al desarrollo integral y al pensamiento matemático de niños de 5 y 6 años Proceso cognitivo Educación de la primera infancia Pensamiento Matemáticas |
title_short |
Una experiencia que aporta al desarrollo integral y al pensamiento matemático de niños de 5 y 6 años |
title_full |
Una experiencia que aporta al desarrollo integral y al pensamiento matemático de niños de 5 y 6 años |
title_fullStr |
Una experiencia que aporta al desarrollo integral y al pensamiento matemático de niños de 5 y 6 años |
title_full_unstemmed |
Una experiencia que aporta al desarrollo integral y al pensamiento matemático de niños de 5 y 6 años |
title_sort |
Una experiencia que aporta al desarrollo integral y al pensamiento matemático de niños de 5 y 6 años |
dc.creator.fl_str_mv |
Duque Gutiérrez, Kelly Johana Mora Mendieta, Lyda Constaza |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Duque Gutiérrez, Kelly Johana Mora Mendieta, Lyda Constaza |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Proceso cognitivo Educación de la primera infancia Pensamiento Matemáticas |
topic |
Proceso cognitivo Educación de la primera infancia Pensamiento Matemáticas |
description |
This research article, result of the degree work "Mathematical tasks to enhance the integral development of the child in preschool" (Duque, 2018), presents a classroom experience around mathematical tasks focused on mathematical thinking, through which it sought to promote the integral development of five and six-year-old children, identifying the dimensions (biological, social and cognitive) to which such tasks contributed. For this, after the identification of the context and the elaboration of a frame of reference, mathematical tasks were selected or designed. Later they were taken to the classroom and the processes and dimensions evidenced by the children were recorded. The main result of the experience is that the development of mathematical thinking is possible from the first school ages and that these also contribute to the integral development of children, since their planning is done with such intentionality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2020-12-21 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:49Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:49Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11271 10.17227/nyn.vol6.num48-11271 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13869 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11271 http://hdl.handle.net/20.500.12209/13869 |
identifier_str_mv |
10.17227/nyn.vol6.num48-11271 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11271/9125 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun) |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445158192644096 |
spelling |
Duque Gutiérrez, Kelly JohanaMora Mendieta, Lyda Constaza2021-08-02T16:32:49Z2021-08-02T16:32:49Z2020-12-21https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/1127110.17227/nyn.vol6.num48-112712619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13869This research article, result of the degree work "Mathematical tasks to enhance the integral development of the child in preschool" (Duque, 2018), presents a classroom experience around mathematical tasks focused on mathematical thinking, through which it sought to promote the integral development of five and six-year-old children, identifying the dimensions (biological, social and cognitive) to which such tasks contributed. For this, after the identification of the context and the elaboration of a frame of reference, mathematical tasks were selected or designed. Later they were taken to the classroom and the processes and dimensions evidenced by the children were recorded. The main result of the experience is that the development of mathematical thinking is possible from the first school ages and that these also contribute to the integral development of children, since their planning is done with such intentionality.Este artículo de investigación, resultado del trabajo de grado “Tareas matemáticas para potenciar el desarrollo integral del niño en preescolar” (Duque, 2018), presenta una experiencia de aula alrededor de tareas matemáticas centradas en el pensamiento matemático, por medio de la cual se buscó potenciar el desarrollo integral de niños de cinco y seis años, identificando las dimensiones (biológica, social y cognitiva) a las que aportaban tales tareas. Para ello, luego de la identificación del contexto y la elaboración de un marco de referencia, se seleccionaron o diseñaron tareas matemáticas. Posteriormente se llevaron al aula y se registraron los procesos y dimensiones evidenciados por los niños. El principal resultado de la experiencia es que el desarrollo del pensamiento matemático es posible desde las primeras edades escolares y que estas también contribuyen al desarrollo integral de los niños, siempre que su planeación se haga con tal intencionalidad.Este artigo de investigação, resultado do trabalho de licenciatura "Tarefas matemáticas para melhorar o desenvolvimento integral da criança na pré-escola" (Duque, 2018), apresenta uma experiência de sala de aula em torno de tarefas matemáticas centradas no pensamento matemático, através das quais buscou promover o desenvolvimento integral de crianças de cinco e seis anos, identificando as dimensões (biológicas, sociais e cognitivas) para as quais contribuíam tais tarefas. Para isso, após a identificação do contexto e a elaboração de um referencial básico, foram selecionadas ou elaboradas tarefas matemáticas. Posteriormente levadas para a sala de aula e registrados os processos e dimensões evidenciados pelas crianças. O principal resultado da experiência é que o desenvolvimento do pensamento matemático é possível desde as primeiras idades escolares e que estas também contribuem para o desenvolvimento integral das crianças, desde que seu planejamento seja feito com essa intencionalidade.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:49Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/11271application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/11271/9125https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 6 Núm. 48 (2020): La educación infantil en Colombia (ene-jun)Proceso cognitivoEducación de la primera infanciaPensamientoMatemáticasUna experiencia que aporta al desarrollo integral y al pensamiento matemático de niños de 5 y 6 añosArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13869oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138692024-01-19 13:02:45.421Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |