Argumentación, Comprensión y Polifonía. Reflexiones desde el aula de clase universitaria

This article considers a problem affecting teaching and learning communicative and argumentative skills in the university academic space, in order to suggest some ideas for future developments. The question that guides this reflection is: How to address the demand for understanding by undergraduates...

Full description

Autores:
Rivera Zambrano, Jennifer
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5032
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4359
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5032
Palabra clave:
Polifonía
Comprensión
Lenguaje
Argumentación
Habilidades comunicativas
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_57975ea69161fc0e256270e99a392107
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/5032
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling Rivera Zambrano, Jennifer2015-11-04https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/435910.17227/01224328.43592619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/5032This article considers a problem affecting teaching and learning communicative and argumentative skills in the university academic space, in order to suggest some ideas for future developments. The question that guides this reflection is: How to address the demand for understanding by undergraduates in oral and written elocution? To solve this question, it will be done the approach of three issues: (a) the contribution of a dialectical approach of argumentation, (b) the hermeneutical characteristics of understanding and (c) the importance of the phenomena of polyphony of language in the construction of meaning.El presente artículo plantea un problema que afecta la enseñanza y el aprendizaje de habilidades comunicativas y argumentativas en el espacio académico universitario, con el fin de sugerir algunas ideas para futuros desarrollos. La pregunta que orienta esta reflexión es: ¿Cómo abordar la demanda de comprensión por parte de los estudiantes de pregrado en la elocución oral y escrita? Para resolver dicho interrogante, se hará el abordaje de tres asuntos: (a) el aporte de un enfoque dialéctico de la argumentación, (b) las características hermenéuticas de la comprensión y (c) la importancia de los fenómenos de polifonía del lenguaje en la construcción de sentido.Este artigo surge com a intenção de indicar um problema que afeta o ensino ea aprendizagem das habilidades comunicativas e argumentativos em um espaço acadêmico, para sugerir algumas idéias para futuros desenvolvimentos. A pergunta que orienta esta reflexão é: como lidar com a demanda para a compreensão dos alunos de graduação em elocução oral e escrita? Para resolver esta questão abordando três questões terá lugar: 1. o fornecimento de uma abordagem dialética à argumentação, 2. as características de compreensão hermenêutica e 3. a importância dos fenômenos da polifonia da linguagem na construção de sentidoItem created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:29Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/4359application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4359/5366https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 71-80PolifoníaComprensiónLenguajeArgumentaciónHabilidades comunicativasArgumentación, Comprensión y Polifonía. Reflexiones desde el aula de clase universitariaArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/5032oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/50322024-01-19 13:02:47.262Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Argumentación, Comprensión y Polifonía. Reflexiones desde el aula de clase universitaria
title Argumentación, Comprensión y Polifonía. Reflexiones desde el aula de clase universitaria
spellingShingle Argumentación, Comprensión y Polifonía. Reflexiones desde el aula de clase universitaria
Polifonía
Comprensión
Lenguaje
Argumentación
Habilidades comunicativas
title_short Argumentación, Comprensión y Polifonía. Reflexiones desde el aula de clase universitaria
title_full Argumentación, Comprensión y Polifonía. Reflexiones desde el aula de clase universitaria
title_fullStr Argumentación, Comprensión y Polifonía. Reflexiones desde el aula de clase universitaria
title_full_unstemmed Argumentación, Comprensión y Polifonía. Reflexiones desde el aula de clase universitaria
title_sort Argumentación, Comprensión y Polifonía. Reflexiones desde el aula de clase universitaria
dc.creator.fl_str_mv Rivera Zambrano, Jennifer
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Rivera Zambrano, Jennifer
dc.subject.spa.fl_str_mv Polifonía
Comprensión
Lenguaje
Argumentación
Habilidades comunicativas
topic Polifonía
Comprensión
Lenguaje
Argumentación
Habilidades comunicativas
description This article considers a problem affecting teaching and learning communicative and argumentative skills in the university academic space, in order to suggest some ideas for future developments. The question that guides this reflection is: How to address the demand for understanding by undergraduates in oral and written elocution? To solve this question, it will be done the approach of three issues: (a) the contribution of a dialectical approach of argumentation, (b) the hermeneutical characteristics of understanding and (c) the importance of the phenomena of polyphony of language in the construction of meaning.
publishDate 2015
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015-11-04
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4359
10.17227/01224328.4359
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/5032
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4359
http://hdl.handle.net/20.500.12209/5032
identifier_str_mv 10.17227/01224328.4359
2619-6069
0122-4328
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4359/5366
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 71-80
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1814444892657549312