El lugar de la argumentación en el currículo colombiano.

This work concerns the development of the argumentative processes in the classroom. To explore on the tradition of formation in this component, from the curriculum point of view, it is herein presented an analytic approximation of the place argument has had in the elementary and secondary school cur...

Full description

Autores:
Calderón, Dora Inés
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2009
Institución:
Universidad Pedagógica Nacional
Repositorio:
Repositorio Institucional UPN
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13844
Acceso en línea:
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10111
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13844
Palabra clave:
Argument
Currículo
Agumentación
Rights
openAccess
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id RPEDAGO2_28f709385cb3262c81bf6694a0312a86
oai_identifier_str oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13844
network_acronym_str RPEDAGO2
network_name_str Repositorio Institucional UPN
repository_id_str
spelling Calderón, Dora Inés2021-08-02T16:32:44Z2021-08-02T16:32:44Z2009-12-13https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/101112619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13844This work concerns the development of the argumentative processes in the classroom. To explore on the tradition of formation in this component, from the curriculum point of view, it is herein presented an analytic approximation of the place argument has had in the elementary and secondary school curriculum . Two important periods are analyzed: the first half of the 20th century, beginning with the literary perspectives that included the formation in rhetoric; and then, the period between 1960 and 2003, as a referent of the curricular development of the argument in the second half of the 20th century.Este trabajo se realiza en el marco de la investigación del desarrollo de los procesos argumentativos en el aula. Se presenta una aproximación analítica al lugar que ha tenido la argumentación en las propuestas curriculares para la educación básica y media en Colombia, con el fin de conocer cuál ha sido la tradición de formación en este componente desde el punto de vista curricular. Se analizan dos grandes momentos: la primera mitad del siglo XX, desde las preceptivas literarias que incluyeron la formación en retórica y, posteriormente, el lapso entre 1960 y 2003, como un referente del desarrollo curricular de la argumentación en la segunda mitad del siglo XX.   Este trabalho é realizado no marco da investigação, do desenvolvimento dos processos argumentativos na aula. Apresenta-se uma aproximação analítica do lugar que teve a argumentação nas propostas curriculares para a educação básica e meia em Colômbia, com o fim de conhecer qual foi a tradição de formação neste componente, desde o ponto de vista curricular. Analisam-se dois grandes momentos: A primeira metade do século XX, desde as preceptivas literárias que incluíram a formação em retórica. Posteriormente, o lapso entre 1960 e 2003, como um referente do desenvolvimento curricular da argumentação na segunda metade do século XX.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:44Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/10111application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10111/7252https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 3 Núm. 27 (2009): jul-dic; 56-69ArgumentCurrículoAgumentaciónEl lugar de la argumentación en el currículo colombiano.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13844oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138442024-01-19 13:02:44.687Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv El lugar de la argumentación en el currículo colombiano.
title El lugar de la argumentación en el currículo colombiano.
spellingShingle El lugar de la argumentación en el currículo colombiano.
Argument
Currículo
Agumentación
title_short El lugar de la argumentación en el currículo colombiano.
title_full El lugar de la argumentación en el currículo colombiano.
title_fullStr El lugar de la argumentación en el currículo colombiano.
title_full_unstemmed El lugar de la argumentación en el currículo colombiano.
title_sort El lugar de la argumentación en el currículo colombiano.
dc.creator.fl_str_mv Calderón, Dora Inés
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Calderón, Dora Inés
dc.subject.spa.fl_str_mv Argument
Currículo
Agumentación
topic Argument
Currículo
Agumentación
description This work concerns the development of the argumentative processes in the classroom. To explore on the tradition of formation in this component, from the curriculum point of view, it is herein presented an analytic approximation of the place argument has had in the elementary and secondary school curriculum . Two important periods are analyzed: the first half of the 20th century, beginning with the literary perspectives that included the formation in rhetoric; and then, the period between 1960 and 2003, as a referent of the curricular development of the argument in the second half of the 20th century.
publishDate 2009
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2009-12-13
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-08-02T16:32:44Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-08-02T16:32:44Z
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo de revista
dc.type.coar.eng.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.driver.eng.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10111
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.12209/13844
url https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10111
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13844
identifier_str_mv 2619-6069
0122-4328
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10111/7252
dc.rights.uri.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Attribution-NonCommercial 4.0 International
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Editorial Universidad Pedagógica Nacional
dc.source.spa.fl_str_mv Nodos y Nudos; Vol. 3 Núm. 27 (2009): jul-dic; 56-69
institution Universidad Pedagógica Nacional
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional
repository.mail.fl_str_mv repositorio@pedagogica.edu.co
_version_ 1814445158140215296