El lugar de la argumentación en el currículo colombiano.
This work concerns the development of the argumentative processes in the classroom. To explore on the tradition of formation in this component, from the curriculum point of view, it is herein presented an analytic approximation of the place argument has had in the elementary and secondary school cur...
- Autores:
-
Calderón, Dora Inés
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2009
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13844
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10111
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13844
- Palabra clave:
- Argument
Currículo
Agumentación
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_28f709385cb3262c81bf6694a0312a86 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/13844 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
Calderón, Dora Inés2021-08-02T16:32:44Z2021-08-02T16:32:44Z2009-12-13https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/101112619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/13844This work concerns the development of the argumentative processes in the classroom. To explore on the tradition of formation in this component, from the curriculum point of view, it is herein presented an analytic approximation of the place argument has had in the elementary and secondary school curriculum . Two important periods are analyzed: the first half of the 20th century, beginning with the literary perspectives that included the formation in rhetoric; and then, the period between 1960 and 2003, as a referent of the curricular development of the argument in the second half of the 20th century.Este trabajo se realiza en el marco de la investigación del desarrollo de los procesos argumentativos en el aula. Se presenta una aproximación analítica al lugar que ha tenido la argumentación en las propuestas curriculares para la educación básica y media en Colombia, con el fin de conocer cuál ha sido la tradición de formación en este componente desde el punto de vista curricular. Se analizan dos grandes momentos: la primera mitad del siglo XX, desde las preceptivas literarias que incluyeron la formación en retórica y, posteriormente, el lapso entre 1960 y 2003, como un referente del desarrollo curricular de la argumentación en la segunda mitad del siglo XX. Este trabalho é realizado no marco da investigação, do desenvolvimento dos processos argumentativos na aula. Apresenta-se uma aproximação analítica do lugar que teve a argumentação nas propostas curriculares para a educação básica e meia em Colômbia, com o fim de conhecer qual foi a tradição de formação neste componente, desde o ponto de vista curricular. Analisam-se dois grandes momentos: A primeira metade do século XX, desde as preceptivas literárias que incluíram a formação em retórica. Posteriormente, o lapso entre 1960 e 2003, como um referente do desenvolvimento curricular da argumentação na segunda metade do século XX.Made available in DSpace on 2021-08-02T16:32:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:44Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/10111application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10111/7252https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 3 Núm. 27 (2009): jul-dic; 56-69ArgumentCurrículoAgumentaciónEl lugar de la argumentación en el currículo colombiano.Artículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/13844oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/138442024-01-19 13:02:44.687Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
El lugar de la argumentación en el currículo colombiano. |
title |
El lugar de la argumentación en el currículo colombiano. |
spellingShingle |
El lugar de la argumentación en el currículo colombiano. Argument Currículo Agumentación |
title_short |
El lugar de la argumentación en el currículo colombiano. |
title_full |
El lugar de la argumentación en el currículo colombiano. |
title_fullStr |
El lugar de la argumentación en el currículo colombiano. |
title_full_unstemmed |
El lugar de la argumentación en el currículo colombiano. |
title_sort |
El lugar de la argumentación en el currículo colombiano. |
dc.creator.fl_str_mv |
Calderón, Dora Inés |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Calderón, Dora Inés |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Argument Currículo Agumentación |
topic |
Argument Currículo Agumentación |
description |
This work concerns the development of the argumentative processes in the classroom. To explore on the tradition of formation in this component, from the curriculum point of view, it is herein presented an analytic approximation of the place argument has had in the elementary and secondary school curriculum . Two important periods are analyzed: the first half of the 20th century, beginning with the literary perspectives that included the formation in rhetoric; and then, the period between 1960 and 2003, as a referent of the curricular development of the argument in the second half of the 20th century. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2009-12-13 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:44Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-08-02T16:32:44Z |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10111 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/13844 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10111 http://hdl.handle.net/20.500.12209/13844 |
identifier_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/10111/7252 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 3 Núm. 27 (2009): jul-dic; 56-69 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1814445158140215296 |