Actitudes de madres de familia frente a la sordera de sus hijos: caso en un aula básica para sordos
This paper shows the attitudes of mothers in the face of their children’s deafness, before and after a four-year schooling process in a beginner’s class for the deaf at a public school in Popayán. The method used was grounded theory. Findings show that the attitudes of mothers respond to three histo...
- Autores:
-
Vesga Parra, Luz del Sol
Trujillo Pinto, Julieth Jakelín
Agudelo Rico, Karen Viviana
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/8504
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8033
http://hdl.handle.net/20.500.12209/8504
- Palabra clave:
- Actitudes
Inclusión educativa
Niñez
Madres de familia
Sordos
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_221803662b7557375b9f0838c69be4fc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/8504 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
spelling |
Vesga Parra, Luz del SolTrujillo Pinto, Julieth JakelínAgudelo Rico, Karen Viviana2017-01-01https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/803310.17227/nyn.vol5.num42-80332619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/8504This paper shows the attitudes of mothers in the face of their children’s deafness, before and after a four-year schooling process in a beginner’s class for the deaf at a public school in Popayán. The method used was grounded theory. Findings show that the attitudes of mothers respond to three historical moments of family life: “Blindness to deafness” comprises the attitudes of mothers when they find out their child is deaf; “re-action to deafness” covers the attitudes of mothers in the face of deafness from a clinical approach; and “re-encounters in deafness” express the attitudes of mothers when deafness is assumed from a social and anthropological approach.Este artículo muestra las actitudes de las madres de familia frente a la sordera de sus hijos, antes y después de un proceso de escolarización de cuatro años en un aula básica para sordos, en una institución educativapública de Popayán. El método utilizado fue la teoría fundamentada. Los hallazgos presentan las actitudes que tienen las madres frente a la sordera, las cuales responden a tres momentos históricos de la vida familiar: “la ceguera ante la sordera” comprende las actitudes de las madres cuando se enteran de que su hijo es sordo; “la re-acción ante la sordera” abarcalas actitudes de las madres ante la mirada de la sordera desde un enfoque clínico; y “los re-encuentros en la sordera” expresan las actitudes de las madres cuando la sordera se asume desde un enfoque socio-antropológico.Este artigo evidencia as atitudes das mães de família frente à surdez de seus filhos, antes e depois de um processo de escolarização de quatro anos em uma sala de aula básica para surdos, em uma instituição de ensino público em Popayan. O método utilizado foi a teoria fundamentada. As descobertas apresentam as atitudes das mães frente à surdez, que correspondem a três momentos históricos da vida familiar: “a cegueira ante a surdez! compreende as atitudes das mães ante o olhar da surdez desde uma abordagem clínica; e “os reencontros na surdez” expressam as atitudes das mães quando a surdez é assumida desde uma abordagem socioantropológica.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:35Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/8033application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8033/6307https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 42 (2017); 101-115ActitudesInclusión educativaNiñezMadres de familiaSordosActitudes de madres de familia frente a la sordera de sus hijos: caso en un aula básica para sordosArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/8504oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/85042024-01-19 13:02:45.719Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Actitudes de madres de familia frente a la sordera de sus hijos: caso en un aula básica para sordos |
title |
Actitudes de madres de familia frente a la sordera de sus hijos: caso en un aula básica para sordos |
spellingShingle |
Actitudes de madres de familia frente a la sordera de sus hijos: caso en un aula básica para sordos Actitudes Inclusión educativa Niñez Madres de familia Sordos |
title_short |
Actitudes de madres de familia frente a la sordera de sus hijos: caso en un aula básica para sordos |
title_full |
Actitudes de madres de familia frente a la sordera de sus hijos: caso en un aula básica para sordos |
title_fullStr |
Actitudes de madres de familia frente a la sordera de sus hijos: caso en un aula básica para sordos |
title_full_unstemmed |
Actitudes de madres de familia frente a la sordera de sus hijos: caso en un aula básica para sordos |
title_sort |
Actitudes de madres de familia frente a la sordera de sus hijos: caso en un aula básica para sordos |
dc.creator.fl_str_mv |
Vesga Parra, Luz del Sol Trujillo Pinto, Julieth Jakelín Agudelo Rico, Karen Viviana |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Vesga Parra, Luz del Sol Trujillo Pinto, Julieth Jakelín Agudelo Rico, Karen Viviana |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Actitudes Inclusión educativa Niñez Madres de familia Sordos |
topic |
Actitudes Inclusión educativa Niñez Madres de familia Sordos |
description |
This paper shows the attitudes of mothers in the face of their children’s deafness, before and after a four-year schooling process in a beginner’s class for the deaf at a public school in Popayán. The method used was grounded theory. Findings show that the attitudes of mothers respond to three historical moments of family life: “Blindness to deafness” comprises the attitudes of mothers when they find out their child is deaf; “re-action to deafness” covers the attitudes of mothers in the face of deafness from a clinical approach; and “re-encounters in deafness” express the attitudes of mothers when deafness is assumed from a social and anthropological approach. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2017-01-01 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8033 10.17227/nyn.vol5.num42-8033 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/8504 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8033 http://hdl.handle.net/20.500.12209/8504 |
identifier_str_mv |
10.17227/nyn.vol5.num42-8033 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/8033/6307 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 5 Núm. 42 (2017); 101-115 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1818060717154107392 |