Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo
This paper discusses the training of teachers, taking into consideration certain contemporary social features that determine both school and teaching positions in Latin America. In order to describe the contemporary challenges of teacher training, three problems are highlighted: the first one is rel...
- Autores:
-
Birgin, Alejandra
- Tipo de recurso:
- Article of journal
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad Pedagógica Nacional
- Repositorio:
- Repositorio Institucional UPN
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4985
- Acceso en línea:
- https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4354
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4985
- Palabra clave:
- Formación docente
Políticas docentes
Nuevos profesores
Ampliación de derechos
Formação docente
Políticas docentes
- Rights
- openAccess
- License
- https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
id |
RPEDAGO2_09f453fb83cc51fd822102439ae7d1c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/4985 |
network_acronym_str |
RPEDAGO2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional UPN |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo |
title |
Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo |
spellingShingle |
Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo Formación docente Políticas docentes Nuevos profesores Ampliación de derechos Formação docente Políticas docentes |
title_short |
Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo |
title_full |
Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo |
title_fullStr |
Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo |
title_full_unstemmed |
Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo |
title_sort |
Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo |
dc.creator.fl_str_mv |
Birgin, Alejandra |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Birgin, Alejandra |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Formación docente Políticas docentes Nuevos profesores Ampliación de derechos Formação docente Políticas docentes |
topic |
Formación docente Políticas docentes Nuevos profesores Ampliación de derechos Formação docente Políticas docentes |
description |
This paper discusses the training of teachers, taking into consideration certain contemporary social features that determine both school and teaching positions in Latin America. In order to describe the contemporary challenges of teacher training, three problems are highlighted: the first one is related to the expansion of the right agenda (increased number of mandatory years of education, recognition of intercultural values, and focus on memory studies) and its effects on teacher training. The second problem analyzes public discourses that describe those students who plan to become teachers. The third problem focuses on a central theme in reviewing the current teacher training agenda, i.e. the relevance of both regional and local perspectives as a political and pedagogical problem. Thus, the three problems analyzed here help to identify new issues in the field of educational policy whileevidencing the importance of thinking about new pedagogies. |
publishDate |
2015 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2015-11-04 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Artículo de revista |
dc.type.coar.eng.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.type.driver.eng.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4354 10.17227/01224328.4354 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
2619-6069 0122-4328 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/20.500.12209/4985 |
url |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4354 http://hdl.handle.net/20.500.12209/4985 |
identifier_str_mv |
10.17227/01224328.4354 2619-6069 0122-4328 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4354/3623 |
dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
dc.rights.accessrights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.creativecommons.none.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 Attribution-NonCommercial 4.0 International |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Editorial Universidad Pedagógica Nacional |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Nodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 29-37 |
institution |
Universidad Pedagógica Nacional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacional |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pedagogica.edu.co |
_version_ |
1818060532793475073 |
spelling |
Birgin, Alejandra2015-11-04https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/435410.17227/01224328.43542619-60690122-4328http://hdl.handle.net/20.500.12209/4985This paper discusses the training of teachers, taking into consideration certain contemporary social features that determine both school and teaching positions in Latin America. In order to describe the contemporary challenges of teacher training, three problems are highlighted: the first one is related to the expansion of the right agenda (increased number of mandatory years of education, recognition of intercultural values, and focus on memory studies) and its effects on teacher training. The second problem analyzes public discourses that describe those students who plan to become teachers. The third problem focuses on a central theme in reviewing the current teacher training agenda, i.e. the relevance of both regional and local perspectives as a political and pedagogical problem. Thus, the three problems analyzed here help to identify new issues in the field of educational policy whileevidencing the importance of thinking about new pedagogies.Esta ponencia se propone debatir acerca de la formación docente en relación con ciertas coordenadas de esta época en América Latina que atraviesan de modo específico tanto a las escuelas como a la posición docente. En esta presentación se priorizan tres problemas que caracterizan algunos de los desafíos de la formación docente en este tiempo: el primero tiene que ver con la relación entre la ampliación de la agenda de derechos (obligatoriedad, interculturalidad y memoria) y la formación docente. El segundo problema toma los discursos públicos que se producen y circulan acerca de quienes enseñarán a nuestros alumnos/as (es decir, sobre aquellos que en el presente estudian para docentes). En tercer lugar, nos detendremos en una temática central en la revisión de la agenda de la formación docente en la actualidad: la cuestión del lugar de lo regional como problema pedagógico y político. De esta forma, las tres problemáticas señalan nuevas cuestiones que se plantean en el campo de las políticas de formación docente, y, a la vez, dan a ver la necesidad de pensar nuevas pedagogías.Nesta apresentação se propõe debater sobre a formação docente em relação a certas coordenadas contemporâneas na América Latina que atravessam de forma específica tanto as escolas como a posição docente. Nesta apresentação, priorizam-se três problemas que caracterizam alguns dos desafios da formação docente nestes tempos: o primeiro tem a ver com a relação entre a ampliação da agenda de direitos (obrigatoriedade, interculturalidade e memória) e a formação docente. O segundo problema aborda os discursos públicos que se produzem e circulam sobre aqueles que ensinarão a nossos(as) alunos(as) (ou seja, sobre aqueles que atualmente estudam para ser docentes). Em terceiro lugar, fixaremos uma temática central na revisão da agenda da formação docente na atualidade: a questão do lugar do regional como problema pedagógico e político. Dessa forma, as três problemáticas destacam novas questões que surgem no campo das políticas de formação docente e, ao mesmo tempo, visualizam a necessidade de pensar novas pedagogias.Item created via OAI harvest from source: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/oai on 2021-08-02T16:32:29Z (GMT). Item's OAI Record identifier: oai:pedagogica.edu.co-REVISTAS-UPN-CO:article/4354application/pdfspaEditorial Universidad Pedagógica Nacionalhttps://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/view/4354/3623https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Attribution-NonCommercial 4.0 InternationalNodos y Nudos; Vol. 4 Núm. 39 (2015): jul-dic; 29-37Formación docentePolíticas docentesNuevos profesoresAmpliación de derechosFormação docentePolíticas docentesFormación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempoArtículo de revistahttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a8520.500.12209/4985oai:repository.pedagogica.edu.co:20.500.12209/49852024-01-19 13:02:50.521Repositorio Institucional Universidad Pedagógica Nacionalrepositorio@pedagogica.edu.co |