Medición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organización

Strategic management of in-house communication (SMIC) has been transformed into a vector of fundamental competitiveness in new organizational scenarios, but the media professionals who appreciate the contribution of this action are few and far between. This study was designed to determine how the sp...

Full description

Autores:
Álvarez Nobell, Alejandro
Lesta, Laura
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad de la Sabana
Repositorio:
Repositorio Universidad de la Sabana
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14523
Acceso en línea:
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1870
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1870/2444
http://hdl.handle.net/10818/14523
Palabra clave:
Medición
Comunicación interna
Management
Organización
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id REPOUSABA2_e76a04d8854513dc6e8caa0deb87922e
oai_identifier_str oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/14523
network_acronym_str REPOUSABA2
network_name_str Repositorio Universidad de la Sabana
repository_id_str
dc.title.es_CO.fl_str_mv Medición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organización
dc.title.alternative.none.fl_str_mv Measuring the Contribution of Strategic Management of In-House Communication to the Objectives of the Organization
title Medición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organización
spellingShingle Medición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organización
Medición
Comunicación interna
Management
Organización
title_short Medición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organización
title_full Medición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organización
title_fullStr Medición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organización
title_full_unstemmed Medición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organización
title_sort Medición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organización
dc.creator.fl_str_mv Álvarez Nobell, Alejandro
Lesta, Laura
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Álvarez Nobell, Alejandro
Lesta, Laura
dc.subject.none.fl_str_mv Medición
Comunicación interna
Management
Organización
topic Medición
Comunicación interna
Management
Organización
description Strategic management of in-house communication (SMIC) has been transformed into a vector of fundamental competitiveness in new organizational scenarios, but the media professionals who appreciate the contribution of this action are few and far between. This study was designed to determine how the specific objectives of SMIC can be tied in to the general objectives of the organization. The fundamental logic of management was reviewed (total quality control, six sigma, added value, benchmarking, zero base budget and comprehensive management chart) along with its tendencies in measurement. The methods and tools used in a series of successful cases to measure SMIC were examined as well. The result was a relational matrix showing new schemes for understanding the contribution of communications to an organization.
publishDate 2011
dc.date.created.none.fl_str_mv 2011
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2011
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2015-02-02T09:35:27Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2015-02-02T09:35:27Z
dc.type.es_CO.fl_str_mv article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.hasVersion.es_CO.fl_str_mv publishedVersion
dc.identifier.other.es_CO.fl_str_mv http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1870
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1870/2444
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10818/14523
url http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1870
http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1870/2444
http://hdl.handle.net/10818/14523
dc.language.iso.es_CO.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.ispartofseries.none.fl_str_mv Palabra Clave; Vol 14, No 1 (2011): Comunicación estratégica
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de La Sabana
publisher.none.fl_str_mv Universidad de La Sabana
dc.source.es_CO.fl_str_mv Universidad de La Sabana
Repositorio Institucional de la Universidad de La Sabana
institution Universidad de la Sabana
repository.name.fl_str_mv Intellectum Universidad de la Sabana
repository.mail.fl_str_mv contactointellectum@unisabana.edu.co
_version_ 1811952249466781696
spelling Álvarez Nobell, AlejandroLesta, Laura2015-02-02T09:35:27Z2015-02-02T09:35:27Z20112011http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1870http://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/view/1870/2444http://hdl.handle.net/10818/14523Strategic management of in-house communication (SMIC) has been transformed into a vector of fundamental competitiveness in new organizational scenarios, but the media professionals who appreciate the contribution of this action are few and far between. This study was designed to determine how the specific objectives of SMIC can be tied in to the general objectives of the organization. The fundamental logic of management was reviewed (total quality control, six sigma, added value, benchmarking, zero base budget and comprehensive management chart) along with its tendencies in measurement. The methods and tools used in a series of successful cases to measure SMIC were examined as well. The result was a relational matrix showing new schemes for understanding the contribution of communications to an organization.La gestión estratégica de la comunicación interna (GECI) se ha transformado en un vector de competitividad fundamental dentro de los nuevos escenarios organizacionales, pero son escasos los profesionales de la comunicación que evalúan el aporte de su accionar. El presente trabajo tuvo como finalidad determinar cómo vincular los objetivos específicos de la GECI con los objetivos generales de la organización. Por un lado, se revisaron las principales lógicas del management (Control total de calidad, Seis Sigma, Valor económico agregado, Benchmarking, Presupuesto base cero y Cuadro de mando integral) y sus tendencias de medición; y por el otro, los métodos y las herramientas utilizadas en distintos casos de éxito para la medición de la GECI. El resultado fue una matriz de relacionamiento que proporciona nuevos esquemas de entendimiento del aporte de la comunicación a la organización.spaUniversidad de La SabanaPalabra Clave; Vol 14, No 1 (2011): Comunicación estratégicaThis journal and its contents are the property of Universidad de La Sabana and, therefore, may be accessed solely for reading or printing, as a personal copy, but not for profit. Prior authorization from Universidad de La Sabana is required for any other use, such as the reproduction, transformation, public communication or distribution of said material for a profit.The names and email addresses included in Aquichán shall be used solely for the declared purposes of this journal and shall not be made available for any other purpose or to any other person.The articles published in this journal represent the opinions of their authors and do not necessarily reflect the official position of Universidad de La Sabana. A presente revista e seu conteúdo são propriedade da Universidade da Sabana e, consequentemente, só poderá se aceder a ela para leitura ou impressão, como cópia pessoal e sem fins lucrativos. Qualquer outra forma de utilização como reprodução, transformação, comunicação pública ou distribuição, com fins lucrativos, requer a autorização prévia da Universidade da Sabana.Os nomes e endereços de e-mail introduzidos nesta revista se usarão exclusivamente para os fins declarados e não estarão disponíveis para nenhum outro propósito ou outra pessoa.Os artigos que esta revista contém representam a opinião de seus autores e não constituem necessariamente a opinião da Universidade da Sabana.http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Universidad de La SabanaRepositorio Institucional de la Universidad de La SabanaMediciónComunicación internaManagementOrganizaciónMedición de los aportes de la gestión estratégica de comunicación interna a los objetivos de la organizaciónMeasuring the Contribution of Strategic Management of In-House Communication to the Objectives of the OrganizationarticlepublishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_650110818/14523oai:intellectum.unisabana.edu.co:10818/145232019-05-17 10:59:26.122Intellectum Universidad de la Sabanacontactointellectum@unisabana.edu.co