Social theory of learning in training of mathematics teachers
This paper reviews social theory of learning as a lens to ask mathematics teachers training. This conceptual referent assumes the concept of “practice community” as an analytical category to describe learning, highlighting its importance and analytical power, since the learning components -meaning,...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6806
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10237
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5635
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10237
- Palabra clave:
- social practice theory
teacher learning
mathematics teacher training
teoría de la práctica social
aprendizaje del profesor
formación de profesores de matemáticas
- Rights
- License
- Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id |
REPOUPTC2_ef1e71a46554ffb86e75b293f0b82d98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10237 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2016-07-072024-07-05T18:03:55Z2024-07-05T18:03:55Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/563510.19053/20278306.v7.n1.2016.5635https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10237This paper reviews social theory of learning as a lens to ask mathematics teachers training. This conceptual referent assumes the concept of “practice community” as an analytical category to describe learning, highlighting its importance and analytical power, since the learning components -meaning, practice, community, and identity- can be integrated in it. This review presents a state of the art of different researches, which through the analysis of these components, allows considering the possibilities to highlight the who, the where, and the how the teacher takes part and collaborate in teachers training. In other words, it emphasizes on how the participants of these communities are considered the main actors in their training and professional culture. Finally, the challenge to conform practice communities as learning opportunities is recognized in the research outcomes. Este artículo de revisión presenta la teoría de la práctica social del aprendizaje como lente para problematizar la formación de profesores de matemáticas; este referente conceptual asume el concepto “comunidad de prácticas” como categoría analítica para describir el aprendizaje, destacando su importancia y poder analítico, debido a que en él se pueden integrar componentes del aprendizaje: significado, práctica, comunidad e identidad. Se presenta un estado del arte de investigaciones que, a través del análisis de esos componentes, permiten considerar las posibilidades de destacar el quién, el dónde y el cómo los profesores participan y colaboran en la formación del profesorado; es decir, se enfatiza en cómo los participantes de estas comunidades son considerados protagonistas de su formación y de su cultura profesional. Finalmente, se acude a reconocer en los aportes investigativos el desafío de conformación de comunidades de práctica, como oportunidades de aprender.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5635/4704Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf307http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 No. 1 (2016): Julio-Diciembre; 93-110Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 Núm. 1 (2016): Julio-Diciembre; 93-1102389-94172027-8306social practice theoryteacher learningmathematics teacher trainingteoría de la práctica socialaprendizaje del profesorformación de profesores de matemáticasSocial theory of learning in training of mathematics teachersLa teoría de la práctica social del aprendizaje en la formación de profesores de matemáticasinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6806http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a390http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Riscanevo-Espitia, Lida Esperanza001/10237oai:repositorio.uptc.edu.co:001/102372025-07-18 11:51:43.297metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Social theory of learning in training of mathematics teachers |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
La teoría de la práctica social del aprendizaje en la formación de profesores de matemáticas |
title |
Social theory of learning in training of mathematics teachers |
spellingShingle |
Social theory of learning in training of mathematics teachers social practice theory teacher learning mathematics teacher training teoría de la práctica social aprendizaje del profesor formación de profesores de matemáticas |
title_short |
Social theory of learning in training of mathematics teachers |
title_full |
Social theory of learning in training of mathematics teachers |
title_fullStr |
Social theory of learning in training of mathematics teachers |
title_full_unstemmed |
Social theory of learning in training of mathematics teachers |
title_sort |
Social theory of learning in training of mathematics teachers |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
social practice theory teacher learning mathematics teacher training |
topic |
social practice theory teacher learning mathematics teacher training teoría de la práctica social aprendizaje del profesor formación de profesores de matemáticas |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
teoría de la práctica social aprendizaje del profesor formación de profesores de matemáticas |
description |
This paper reviews social theory of learning as a lens to ask mathematics teachers training. This conceptual referent assumes the concept of “practice community” as an analytical category to describe learning, highlighting its importance and analytical power, since the learning components -meaning, practice, community, and identity- can be integrated in it. This review presents a state of the art of different researches, which through the analysis of these components, allows considering the possibilities to highlight the who, the where, and the how the teacher takes part and collaborate in teachers training. In other words, it emphasizes on how the participants of these communities are considered the main actors in their training and professional culture. Finally, the challenge to conform practice communities as learning opportunities is recognized in the research outcomes. |
publishDate |
2016 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:03:55Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:03:55Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-07-07 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6806 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a390 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6806 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5635 10.19053/20278306.v7.n1.2016.5635 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10237 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5635 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10237 |
identifier_str_mv |
10.19053/20278306.v7.n1.2016.5635 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5635/4704 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf307 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN http://purl.org/coar/access_right/c_abf307 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 No. 1 (2016): Julio-Diciembre; 93-110 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 Núm. 1 (2016): Julio-Diciembre; 93-110 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2389-9417 2027-8306 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633899334926336 |