Social theory of learning in training of mathematics teachers

This paper reviews social theory of learning as a lens to ask mathematics teachers training. This conceptual referent assumes the concept of “practice community” as an analytical category to describe learning, highlighting its importance and analytical power, since the learning components -meaning,...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6806
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10237
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5635
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10237
Palabra clave:
social practice theory
teacher learning
mathematics teacher training
teoría de la práctica social
aprendizaje del profesor
formación de profesores de matemáticas
Rights
License
Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id REPOUPTC2_ef1e71a46554ffb86e75b293f0b82d98
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10237
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2016-07-072024-07-05T18:03:55Z2024-07-05T18:03:55Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/563510.19053/20278306.v7.n1.2016.5635https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10237This paper reviews social theory of learning as a lens to ask mathematics teachers training. This conceptual referent assumes the concept of “practice community” as an analytical category to describe learning, highlighting its importance and analytical power, since the learning components -meaning, practice, community, and identity- can be integrated in it. This review presents a state of the art of different researches, which through the analysis of these components, allows considering the possibilities to highlight the who, the where, and the how the teacher takes part and collaborate in teachers training. In other words, it emphasizes on how the participants of these communities are considered the main actors in their training and professional culture. Finally, the challenge to conform practice communities as learning opportunities is recognized in the research outcomes. Este artículo de revisión presenta la teoría de la práctica social del aprendizaje como lente para problematizar la formación de profesores de matemáticas; este referente conceptual asume el concepto “comunidad de prácticas” como categoría analítica para describir el aprendizaje, destacando su importancia y poder analítico, debido a que en él se pueden integrar componentes del aprendizaje: significado, práctica, comunidad e identidad. Se presenta un estado del arte de investigaciones que, a través del análisis de esos componentes, permiten considerar las posibilidades de destacar el quién, el dónde y el cómo los profesores participan y colaboran en la formación del profesorado; es decir, se enfatiza en cómo los participantes de estas comunidades son considerados protagonistas de su formación y de su cultura profesional. Finalmente, se acude a reconocer en los aportes investigativos el desafío de conformación de comunidades de práctica, como oportunidades de aprender.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5635/4704Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf307http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 No. 1 (2016): Julio-Diciembre; 93-110Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 Núm. 1 (2016): Julio-Diciembre; 93-1102389-94172027-8306social practice theoryteacher learningmathematics teacher trainingteoría de la práctica socialaprendizaje del profesorformación de profesores de matemáticasSocial theory of learning in training of mathematics teachersLa teoría de la práctica social del aprendizaje en la formación de profesores de matemáticasinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6806http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a390http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Riscanevo-Espitia, Lida Esperanza001/10237oai:repositorio.uptc.edu.co:001/102372025-07-18 11:51:43.297metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Social theory of learning in training of mathematics teachers
dc.title.es-ES.fl_str_mv La teoría de la práctica social del aprendizaje en la formación de profesores de matemáticas
title Social theory of learning in training of mathematics teachers
spellingShingle Social theory of learning in training of mathematics teachers
social practice theory
teacher learning
mathematics teacher training
teoría de la práctica social
aprendizaje del profesor
formación de profesores de matemáticas
title_short Social theory of learning in training of mathematics teachers
title_full Social theory of learning in training of mathematics teachers
title_fullStr Social theory of learning in training of mathematics teachers
title_full_unstemmed Social theory of learning in training of mathematics teachers
title_sort Social theory of learning in training of mathematics teachers
dc.subject.en-US.fl_str_mv social practice theory
teacher learning
mathematics teacher training
topic social practice theory
teacher learning
mathematics teacher training
teoría de la práctica social
aprendizaje del profesor
formación de profesores de matemáticas
dc.subject.es-ES.fl_str_mv teoría de la práctica social
aprendizaje del profesor
formación de profesores de matemáticas
description This paper reviews social theory of learning as a lens to ask mathematics teachers training. This conceptual referent assumes the concept of “practice community” as an analytical category to describe learning, highlighting its importance and analytical power, since the learning components -meaning, practice, community, and identity- can be integrated in it. This review presents a state of the art of different researches, which through the analysis of these components, allows considering the possibilities to highlight the who, the where, and the how the teacher takes part and collaborate in teachers training. In other words, it emphasizes on how the participants of these communities are considered the main actors in their training and professional culture. Finally, the challenge to conform practice communities as learning opportunities is recognized in the research outcomes. 
publishDate 2016
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:55Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:55Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-07
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6806
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a390
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6806
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5635
10.19053/20278306.v7.n1.2016.5635
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10237
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5635
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10237
identifier_str_mv 10.19053/20278306.v7.n1.2016.5635
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5635/4704
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf307
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
http://purl.org/coar/access_right/c_abf307
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 No. 1 (2016): Julio-Diciembre; 93-110
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 Núm. 1 (2016): Julio-Diciembre; 93-110
dc.source.none.fl_str_mv 2389-9417
2027-8306
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633899334926336