Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
This article describes the elements that constitute the theoretical framework to answer the research question: what basic and mathematic knowledge need the students of mathematical training of a group object suitable teaching? The term didactic suitability is defined in the theoretical framework of...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6819
- Fecha de publicación:
- 2015
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10215
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10215
- Palabra clave:
- didactic-mathematical knowledge of the teacher
ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction
mathematical object group
phenomenology.
conocimiento didáctico-matemático del profesor
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático grupo
fenomenología.
- Rights
- License
- Derechos de autor 2015 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id |
REPOUPTC2_cd3a22462f16199b19e056c852a7c568 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10215 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2015-08-152024-07-05T18:03:50Z2024-07-05T18:03:50Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/404810.19053/20278306.4048https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10215This article describes the elements that constitute the theoretical framework to answer the research question: what basic and mathematic knowledge need the students of mathematical training of a group object suitable teaching? The term didactic suitability is defined in the theoretical framework of the Ontosemiotic approach of the Knowledge and Mathematical Instruction – EOS, and it is referred to the identification of potential improvements of the process of study which increase this didactic suitability. The Epistemic phase is referred to the mathematical knowledge of the teacher about the mathematical content, like an institutional order whose teaching is planned, implemented and evaluated. The epistemic dimension belongs to one of the components in the model of didactic -mathematical knowledge - CDM, defined in the EOS which is a theoretical framework of research in the Didactics of Mathematics.En este artículo se presentan los elementos que constituyen el marco teórico que permite dar respuesta a la pregunta de investigación: ¿Qué conocimiento matemático básico, necesitan los estudiantes de formación matemática, para una enseñanza idónea del objeto Grupo?. El término idoneidad didáctica se define en el marco teórico del Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemática, EOS, y hace referencia a la identificación de potenciales mejoras del proceso de estudio que incrementan esta idoneidad didáctica. La Faceta Epistémica hace referencia a los conocimientos matemáticos del profesor sobre el contenido matemático, como objeto institucional cuya enseñanza se planifica, implementa o evalúa. La dimensión epistémica corresponde a uno de los componentes en el modelo del Conocimiento Didáctico-Matemático, CDM, definido en el EOS, que es un Marco Teórico de investigación en Didáctica de la Matemática.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048/3489Derechos de autor 2015 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf320http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 6 No. 1 (2015): July-December; 29-43Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 6 Núm. 1 (2015): Julio-Diciembre; 29-432389-94172027-8306didactic-mathematical knowledge of the teacherontosemiotic approach of knowledge and mathematical instructionmathematical object groupphenomenology.conocimiento didáctico-matemático del profesorenfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemáticaobjeto matemático grupofenomenología.Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of researchEstudio del conocimiento didáctico - matemático del profesor universitario: un marco teórico de investigacióninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6819http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a403http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Sepúlveda-Delgado, Omaida001/10215oai:repositorio.uptc.edu.co:001/102152025-07-18 11:51:43.339metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Estudio del conocimiento didáctico - matemático del profesor universitario: un marco teórico de investigación |
title |
Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research |
spellingShingle |
Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research didactic-mathematical knowledge of the teacher ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction mathematical object group phenomenology. conocimiento didáctico-matemático del profesor enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática objeto matemático grupo fenomenología. |
title_short |
Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research |
title_full |
Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research |
title_fullStr |
Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research |
title_full_unstemmed |
Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research |
title_sort |
Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
didactic-mathematical knowledge of the teacher ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction mathematical object group phenomenology. |
topic |
didactic-mathematical knowledge of the teacher ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction mathematical object group phenomenology. conocimiento didáctico-matemático del profesor enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática objeto matemático grupo fenomenología. |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
conocimiento didáctico-matemático del profesor enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática objeto matemático grupo fenomenología. |
description |
This article describes the elements that constitute the theoretical framework to answer the research question: what basic and mathematic knowledge need the students of mathematical training of a group object suitable teaching? The term didactic suitability is defined in the theoretical framework of the Ontosemiotic approach of the Knowledge and Mathematical Instruction – EOS, and it is referred to the identification of potential improvements of the process of study which increase this didactic suitability. The Epistemic phase is referred to the mathematical knowledge of the teacher about the mathematical content, like an institutional order whose teaching is planned, implemented and evaluated. The epistemic dimension belongs to one of the components in the model of didactic -mathematical knowledge - CDM, defined in the EOS which is a theoretical framework of research in the Didactics of Mathematics. |
publishDate |
2015 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:03:50Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:03:50Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-08-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6819 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a403 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6819 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048 10.19053/20278306.4048 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10215 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10215 |
identifier_str_mv |
10.19053/20278306.4048 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048/3489 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2015 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf320 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2015 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN http://purl.org/coar/access_right/c_abf320 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 6 No. 1 (2015): July-December; 29-43 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 6 Núm. 1 (2015): Julio-Diciembre; 29-43 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2389-9417 2027-8306 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633904181444608 |