Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research

This article describes the elements that constitute the theoretical framework to answer the research question: what basic and mathematic knowledge need the students of mathematical training of a group object suitable teaching? The term didactic suitability is defined in the theoretical framework of...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6819
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10215
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10215
Palabra clave:
didactic-mathematical knowledge of the teacher
ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction
mathematical object group
phenomenology.
conocimiento didáctico-matemático del profesor
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático grupo
fenomenología.
Rights
License
Derechos de autor 2015 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id REPOUPTC2_cd3a22462f16199b19e056c852a7c568
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10215
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2015-08-152024-07-05T18:03:50Z2024-07-05T18:03:50Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/404810.19053/20278306.4048https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10215This article describes the elements that constitute the theoretical framework to answer the research question: what basic and mathematic knowledge need the students of mathematical training of a group object suitable teaching? The term didactic suitability is defined in the theoretical framework of the Ontosemiotic approach of the Knowledge and Mathematical Instruction – EOS, and it is referred to the identification of potential improvements of the process of study which increase this didactic suitability. The Epistemic phase is referred to the mathematical knowledge of the teacher about the mathematical content, like an institutional order whose teaching is planned, implemented and evaluated. The epistemic dimension belongs to one of the components in the model of didactic -mathematical knowledge - CDM, defined in the EOS which is a theoretical framework of research in the Didactics of Mathematics.En este artículo se presentan los elementos que constituyen el marco teórico que permite dar respuesta a la pregunta de investigación: ¿Qué conocimiento matemático básico, necesitan los estudiantes de formación matemática, para una enseñanza idónea del objeto Grupo?. El término idoneidad didáctica se define en el marco teórico del Enfoque Ontosemiótico del Conocimiento y la Instrucción Matemática, EOS, y hace referencia a la identificación de potenciales mejoras del proceso de estudio que incrementan esta idoneidad didáctica. La Faceta Epistémica hace referencia a los conocimientos matemáticos del profesor sobre el contenido matemático, como objeto institucional cuya enseñanza se planifica, implementa o evalúa. La dimensión epistémica corresponde a uno de los componentes en el modelo del Conocimiento Didáctico-Matemático, CDM, definido en el EOS, que es un Marco Teórico de investigación en Didáctica de la Matemática.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048/3489Derechos de autor 2015 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf320http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 6 No. 1 (2015): July-December; 29-43Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 6 Núm. 1 (2015): Julio-Diciembre; 29-432389-94172027-8306didactic-mathematical knowledge of the teacherontosemiotic approach of knowledge and mathematical instructionmathematical object groupphenomenology.conocimiento didáctico-matemático del profesorenfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemáticaobjeto matemático grupofenomenología.Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of researchEstudio del conocimiento didáctico - matemático del profesor universitario: un marco teórico de investigacióninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6819http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a403http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Sepúlveda-Delgado, Omaida001/10215oai:repositorio.uptc.edu.co:001/102152025-07-18 11:51:43.339metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
dc.title.es-ES.fl_str_mv Estudio del conocimiento didáctico - matemático del profesor universitario: un marco teórico de investigación
title Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
spellingShingle Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
didactic-mathematical knowledge of the teacher
ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction
mathematical object group
phenomenology.
conocimiento didáctico-matemático del profesor
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático grupo
fenomenología.
title_short Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
title_full Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
title_fullStr Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
title_full_unstemmed Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
title_sort Study of the didactic – mathematical knowledge of a university teacher: a theoretical framework of research
dc.subject.en-US.fl_str_mv didactic-mathematical knowledge of the teacher
ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction
mathematical object group
phenomenology.
topic didactic-mathematical knowledge of the teacher
ontosemiotic approach of knowledge and mathematical instruction
mathematical object group
phenomenology.
conocimiento didáctico-matemático del profesor
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático grupo
fenomenología.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv conocimiento didáctico-matemático del profesor
enfoque ontosemiótico del conocimiento y la instrucción matemática
objeto matemático grupo
fenomenología.
description This article describes the elements that constitute the theoretical framework to answer the research question: what basic and mathematic knowledge need the students of mathematical training of a group object suitable teaching? The term didactic suitability is defined in the theoretical framework of the Ontosemiotic approach of the Knowledge and Mathematical Instruction – EOS, and it is referred to the identification of potential improvements of the process of study which increase this didactic suitability. The Epistemic phase is referred to the mathematical knowledge of the teacher about the mathematical content, like an institutional order whose teaching is planned, implemented and evaluated. The epistemic dimension belongs to one of the components in the model of didactic -mathematical knowledge - CDM, defined in the EOS which is a theoretical framework of research in the Didactics of Mathematics.
publishDate 2015
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:50Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:03:50Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6819
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a403
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6819
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048
10.19053/20278306.4048
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10215
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10215
identifier_str_mv 10.19053/20278306.4048
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/4048/3489
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2015 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf320
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
http://purl.org/coar/access_right/c_abf320
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 6 No. 1 (2015): July-December; 29-43
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 6 Núm. 1 (2015): Julio-Diciembre; 29-43
dc.source.none.fl_str_mv 2389-9417
2027-8306
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633904181444608