Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural

The article aims to show the results of the forms of argumentation in ecology developed by students in the rural context of eighth and ninth grade, on Andean forest and Paramo making approaches of Socioscientific Issues. The study used qualitative methodology and was based on the interpretative herm...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11567
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11567
Palabra clave:
argumentation
socio-scientific questions
rural school
learning
argumentación
cuestiones sociocientíficas
escuela rural
aprendizaje
Rights
License
Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA
id REPOUPTC2_b7d3cf2ad47bb4e0e09b43aa4bcfe5f8
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11567
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2021-05-162024-07-05T18:24:34Z2024-07-05T18:24:34Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/1165810.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11658https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11567The article aims to show the results of the forms of argumentation in ecology developed by students in the rural context of eighth and ninth grade, on Andean forest and Paramo making approaches of Socioscientific Issues. The study used qualitative methodology and was based on the interpretative hermeneutic paradigm. For the development, a test designed by the authors was applied to attend to the issue proposed. The analysis focuses on the categories of content, structure, and discussion of the argument. The results indicate that students present difficulties in the construction of arguments since they incorrectly relate scientific codes and the justifications or conclusions lack coherence and substantiation to answer questions presented. It was concluded that the evaluation matrix used, the contents addressed and the analysis made, contribute to the understanding of the forms of argumentation used by the participating students.El artículo tiene como objetivo mostrar los resultados de las formas de argumentación en ecología desarrolladas por estudiantes de contexto rural de octavo y noveno grado, sobre bosque andino y páramo haciendo abordajes de Cuestiones Socio Científicas. El estudio usó metodología cualitativa y se enmarcó en el paradigma hermenéutico interpretativo. Para el desarrollo, se aplicó un test diseñado por los autores para abordar el tema plateado. El análisis se enfoca en las categorías de contenido, estructura y discusión del argumento. Los resultados señalan que los estudiantes presentan dificultades en la construcción de argumentos, pues relacionan incorrectamente códigos científicos y las justificaciones o conclusiones carecen de coherencia y fundamentación para dar respuesta a cuestionamientos planteados. Se concluyó que la matriz de evaluación utilizada, los contenidos abordados y el análisis hecho, aportan a la comprensión sobre las formas de argumentación usadas por los estudiantes participantes.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658/10587Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e116582805-6655argumentationsocio-scientific questionsrural schoollearningargumentacióncuestiones sociocientíficasescuela ruralaprendizajeIdentificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Ruralinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Vargas, AlexanderTorres, Nidia YanethOchoa, Edelmira001/11567oai:repositorio.uptc.edu.co:001/115672025-07-18 11:11:38.405metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.es-ES.fl_str_mv Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
spellingShingle Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
argumentation
socio-scientific questions
rural school
learning
argumentación
cuestiones sociocientíficas
escuela rural
aprendizaje
title_short Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title_full Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title_fullStr Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title_full_unstemmed Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
title_sort Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
dc.subject.en-US.fl_str_mv argumentation
socio-scientific questions
rural school
learning
topic argumentation
socio-scientific questions
rural school
learning
argumentación
cuestiones sociocientíficas
escuela rural
aprendizaje
dc.subject.es-ES.fl_str_mv argumentación
cuestiones sociocientíficas
escuela rural
aprendizaje
description The article aims to show the results of the forms of argumentation in ecology developed by students in the rural context of eighth and ninth grade, on Andean forest and Paramo making approaches of Socioscientific Issues. The study used qualitative methodology and was based on the interpretative hermeneutic paradigm. For the development, a test designed by the authors was applied to attend to the issue proposed. The analysis focuses on the categories of content, structure, and discussion of the argument. The results indicate that students present difficulties in the construction of arguments since they incorrectly relate scientific codes and the justifications or conclusions lack coherence and substantiation to answer questions presented. It was concluded that the evaluation matrix used, the contents addressed and the analysis made, contribute to the understanding of the forms of argumentation used by the participating students.
publishDate 2021
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:34Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:34Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658
10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11658
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11567
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11567
identifier_str_mv 10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11658
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658/10587
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.es-ES.fl_str_mv Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e11658
dc.source.none.fl_str_mv 2805-6655
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633843698532352