Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural
The article aims to show the results of the forms of argumentation in ecology developed by students in the rural context of eighth and ninth grade, on Andean forest and Paramo making approaches of Socioscientific Issues. The study used qualitative methodology and was based on the interpretative herm...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11567
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11567
- Palabra clave:
- argumentation
socio-scientific questions
rural school
learning
argumentación
cuestiones sociocientíficas
escuela rural
aprendizaje
- Rights
- License
- Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA
id |
REPOUPTC2_b7d3cf2ad47bb4e0e09b43aa4bcfe5f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11567 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2021-05-162024-07-05T18:24:34Z2024-07-05T18:24:34Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/1165810.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11658https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11567The article aims to show the results of the forms of argumentation in ecology developed by students in the rural context of eighth and ninth grade, on Andean forest and Paramo making approaches of Socioscientific Issues. The study used qualitative methodology and was based on the interpretative hermeneutic paradigm. For the development, a test designed by the authors was applied to attend to the issue proposed. The analysis focuses on the categories of content, structure, and discussion of the argument. The results indicate that students present difficulties in the construction of arguments since they incorrectly relate scientific codes and the justifications or conclusions lack coherence and substantiation to answer questions presented. It was concluded that the evaluation matrix used, the contents addressed and the analysis made, contribute to the understanding of the forms of argumentation used by the participating students.El artículo tiene como objetivo mostrar los resultados de las formas de argumentación en ecología desarrolladas por estudiantes de contexto rural de octavo y noveno grado, sobre bosque andino y páramo haciendo abordajes de Cuestiones Socio Científicas. El estudio usó metodología cualitativa y se enmarcó en el paradigma hermenéutico interpretativo. Para el desarrollo, se aplicó un test diseñado por los autores para abordar el tema plateado. El análisis se enfoca en las categorías de contenido, estructura y discusión del argumento. Los resultados señalan que los estudiantes presentan dificultades en la construcción de argumentos, pues relacionan incorrectamente códigos científicos y las justificaciones o conclusiones carecen de coherencia y fundamentación para dar respuesta a cuestionamientos planteados. Se concluyó que la matriz de evaluación utilizada, los contenidos abordados y el análisis hecho, aportan a la comprensión sobre las formas de argumentación usadas por los estudiantes participantes.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658/10587Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e116582805-6655argumentationsocio-scientific questionsrural schoollearningargumentacióncuestiones sociocientíficasescuela ruralaprendizajeIdentificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Ruralinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Vargas, AlexanderTorres, Nidia YanethOchoa, Edelmira001/11567oai:repositorio.uptc.edu.co:001/115672025-07-18 11:11:38.405metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural |
title |
Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural |
spellingShingle |
Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural argumentation socio-scientific questions rural school learning argumentación cuestiones sociocientíficas escuela rural aprendizaje |
title_short |
Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural |
title_full |
Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural |
title_fullStr |
Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural |
title_full_unstemmed |
Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural |
title_sort |
Identificación Inicial de las Formas de Argumentación sobre Ecología en Escuela Rural |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
argumentation socio-scientific questions rural school learning |
topic |
argumentation socio-scientific questions rural school learning argumentación cuestiones sociocientíficas escuela rural aprendizaje |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
argumentación cuestiones sociocientíficas escuela rural aprendizaje |
description |
The article aims to show the results of the forms of argumentation in ecology developed by students in the rural context of eighth and ninth grade, on Andean forest and Paramo making approaches of Socioscientific Issues. The study used qualitative methodology and was based on the interpretative hermeneutic paradigm. For the development, a test designed by the authors was applied to attend to the issue proposed. The analysis focuses on the categories of content, structure, and discussion of the argument. The results indicate that students present difficulties in the construction of arguments since they incorrectly relate scientific codes and the justifications or conclusions lack coherence and substantiation to answer questions presented. It was concluded that the evaluation matrix used, the contents addressed and the analysis made, contribute to the understanding of the forms of argumentation used by the participating students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:24:34Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:24:34Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658 10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11658 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11567 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11567 |
identifier_str_mv |
10.19053/0120-7105.eyc.2021.25.e11658 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/11658/10587 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 EDUCACIÓN Y CIENCIA http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Educación y Ciencia; Núm. 25 (2021); e11658 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2805-6655 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633843698532352 |