La práctica pedagógica en profesores iniciantes de matemáticas

Eng: This research presents the analysis of a sample of five beginning teachers’ pedagogical practices graduated from the Bachelor of Mathematics of the Pedagogical and Technological University of Colombia, through a qualitative approach with a case study, with information gathering techniques such...

Full description

Autores:
Cordero Jaime, Maryori Rocio
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/9631
Acceso en línea:
https://repositorio.uptc.edu.co//handle/001/9631
Palabra clave:
Capacitación docente en matemáticas
Matemáticas - Enseñanza
Prácticas de la enseñanza
Concepciones
Formación de profesores
Aprendizaje y enseñanza de las matemáticas
Práctica pedagógica
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description Eng: This research presents the analysis of a sample of five beginning teachers’ pedagogical practices graduated from the Bachelor of Mathematics of the Pedagogical and Technological University of Colombia, through a qualitative approach with a case study, with information gathering techniques such as: interview, observation and triangulation. Considering some theoretical references regarding Mathematics Education and Didactics with Rico (1999) and D'Amore (2004), teacher training and practices with Shulman (2005) and Zuluaga (1999), likewise a model of conceptions about mathematics based on the theories of Ponte (1992) and Godino (2004) (idealism, instrumentalism, constructivism and dynamism). Some results show that according to the conception adopted by the teacher, their actions are reflected in the classroom. Within idealism, it is highlighted that, in mathematics practices, is considered as the set of rules, facts and procedures, in instrumentalism the importance of acquiring some basic algorithms, in constructivism the applicability of mathematics and dynamism with the contextualization of knowledge mathematician in culture and society. In addition, it is considered that the mathematics teachers’ training has a significant impact on practices when the teaching experience is minimal and they adopt some methodologies of their teachers' teachers.
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Considering some theoretical references regarding Mathematics Education and Didactics with Rico (1999) and D'Amore (2004), teacher training and practices with Shulman (2005) and Zuluaga (1999), likewise a model of conceptions about mathematics based on the theories of Ponte (1992) and Godino (2004) (idealism, instrumentalism, constructivism and dynamism). Some results show that according to the conception adopted by the teacher, their actions are reflected in the classroom. Within idealism, it is highlighted that, in mathematics practices, is considered as the set of rules, facts and procedures, in instrumentalism the importance of acquiring some basic algorithms, in constructivism the applicability of mathematics and dynamism with the contextualization of knowledge mathematician in culture and society. In addition, it is considered that the mathematics teachers’ training has a significant impact on practices when the teaching experience is minimal and they adopt some methodologies of their teachers' teachers.Spa: En esta investigación se presenta un análisis de prácticas pedagógicas de profesores iniciantes graduados de la Licenciatura en Matemáticas de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, realizado a través de un enfoque cualitativo con estudio de caso y técnicas de recolección de información como: la entrevista, la observación y triangulación; considerando algunos referentes teóricos en cuanto a la Educación y Didáctica de la Matemática Rico (1999) y D´Amore (2004), formación de profesores y prácticas de acuerdo con Shulman (2005) y Zuluaga (1999), así mismo se realiza un modelo de concepciones sobre la matemática basado en las teorías de Ponte (1992) y Godino (2004) considerando el idealismo, instrumentalismo, constructivismo y dinamismo. Esta investigación permitió evidenciar que de acuerdo con la concepción que adopte el profesor así se reflejan sus acciones en el aula. Dentro del idealismo se resalta que en las prácticas pedagógicas la matemática se considera como el conjunto de reglas, hechos y procedimientos, en el instrumentalismo se refleja la importancia de adquirir algunos algoritmos básicos, en el constructivismo se destaca la aplicabilidad de las matemáticas y el dinamismo muestra la contextualización del saber matemático en la cultura y la sociedad. Además, se considera que la formación de profesores de matemáticas incide notablemente en las prácticas cuando la experiencia en docencia es mínima y adoptan algunas metodologías de profesores tanto de secundaria y media como universitaria.Bibliografía ywebgrafía: páginas 102-107.MaestríaMagister en Educación Matemática1 recurso en línea (139 páginas) : ilustracionesapplication/pdfUniversidad Pedagógica y Tecnológica de ColombiaFacultad de Ciencias de la EducaciónTunjaMaestría en Educación MatemáticaCopyright (c) 2022 Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLicencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La práctica pedagógica en profesores iniciantes de matemáticasTesis de maestríahttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1finfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTexthttps://purl.org/redcol/resource_type/TPhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Alpizar, M. 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