Understanding the tale

In current education, you cannot continue doing the same tasks and still, pretend to obtain different results; Therefore, it is the teacher’s responsibility to make a self-criticism of their pedagogical work, to improve it. Bearing this in mind, this research article briefly describes the interventi...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11469
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/8920
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11469
Palabra clave:
understanding, story, language, literacy, GEEMPA.
comprensión, cuento, lenguaje, alfabetización, GEEMPA.
Rights
License
Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
id REPOUPTC2_30c3c044ada81c7da311d3089c7a239d
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/11469
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2019-02-032024-07-05T18:24:20Z2024-07-05T18:24:20Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/892010.19053/0120-7105.eyc.2017.20.e8920https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11469In current education, you cannot continue doing the same tasks and still, pretend to obtain different results; Therefore, it is the teacher’s responsibility to make a self-criticism of their pedagogical work, to improve it. Bearing this in mind, this research article briefly describes the intervention, whose objective is to improve the comprehension processes of the students of the Boyacá School in Duitama Colombia, through the implementation and creation of the stories as a didactic tool. To achieve this, it was necessary first to investigate similar works, together with the appropriate theories that support it, followed by the Educational Research Action phases, obtaining significant results in terms of reading comprehension; For example, students in the process of literacy can already explain with their words, which becomes more evident at the time the student writes, with the intention of being understood by others.En la educación actual, no se puede seguir haciendo las mismas tareas y aun así, pretender obtener resultados diferentes; por esto, es responsabilidad del maestro hacer una autocrítica de su labor pedagógica, para mejorarla. Teniendo en cuenta esto, el presente artículo de investigación expone brevemente la intervención, cuyo objetivo es, mejorar los procesos de comprensión de los estudiantes del Colegio Boyacá de Duitama, a través de la implementación y creación de los cuentos como herramienta didáctica. Para lograrlo, fue necesario primero, indagar sobre trabajos similares, junto con las teorías adecuadas que lo soporten, seguido de las fases de la Investigación-Acción-Educativa, obteniendo resultados significativos en cuanto a comprensión lectora se refiere; por ejemplo, los estudiantes en proceso de alfabetización ya pueden explicar con sus palabras, qué se hace más evidente en el momento que el estudiante escribe, con la intención de ser entendido por otros.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/8920/7374Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIAhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Educación y Ciencia; Núm. 20 (2017); 279-2922805-6655understanding, story, language, literacy, GEEMPA.comprensión, cuento, lenguaje, alfabetización, GEEMPA.Understanding the talePara comprender el cuentoUnderstanding the taleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Arévalo Suárez, Diana LiyinyQuintero Antolínez, Leonardo AlfredoÁvila Vásquez, Manuel Oswaldo001/11469oai:repositorio.uptc.edu.co:001/114692025-07-18 11:11:43.848metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Understanding the tale
dc.title.es-ES.fl_str_mv Para comprender el cuento
dc.title.fr-FR.fl_str_mv Understanding the tale
title Understanding the tale
spellingShingle Understanding the tale
understanding, story, language, literacy, GEEMPA.
comprensión, cuento, lenguaje, alfabetización, GEEMPA.
title_short Understanding the tale
title_full Understanding the tale
title_fullStr Understanding the tale
title_full_unstemmed Understanding the tale
title_sort Understanding the tale
dc.subject.en-US.fl_str_mv understanding, story, language, literacy, GEEMPA.
topic understanding, story, language, literacy, GEEMPA.
comprensión, cuento, lenguaje, alfabetización, GEEMPA.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv comprensión, cuento, lenguaje, alfabetización, GEEMPA.
description In current education, you cannot continue doing the same tasks and still, pretend to obtain different results; Therefore, it is the teacher’s responsibility to make a self-criticism of their pedagogical work, to improve it. Bearing this in mind, this research article briefly describes the intervention, whose objective is to improve the comprehension processes of the students of the Boyacá School in Duitama Colombia, through the implementation and creation of the stories as a didactic tool. To achieve this, it was necessary first to investigate similar works, together with the appropriate theories that support it, followed by the Educational Research Action phases, obtaining significant results in terms of reading comprehension; For example, students in the process of literacy can already explain with their words, which becomes more evident at the time the student writes, with the intention of being understood by others.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:20Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:24:20Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/8920
10.19053/0120-7105.eyc.2017.20.e8920
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11469
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/8920
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11469
identifier_str_mv 10.19053/0120-7105.eyc.2017.20.e8920
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/8920/7374
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIA
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.es-ES.fl_str_mv Educación y Ciencia; Núm. 20 (2017); 279-292
dc.source.none.fl_str_mv 2805-6655
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633858708897792