Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa

The article approach is revolved around uses and forms of appropriation of some Foucault’s archeology and genealogy categories and concepts as conceptual operators that permit new approaches in the education field. To this end, such categories are revised for the research in education. Thus, the tex...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6528
Fecha de publicación:
2017
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13479
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7246
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13479
Palabra clave:
archeology
genealogy
arqueología
genealogía
investigación educativa
historia
pedagogía
archéologie
généalogie
recherche éducative
histoire
pédagogie
arqueologia
genealogia
pesquisa educativa
história
pedagogia.
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf29
id REPOUPTC2_27a39244890905a2f35cd22dee9e1e7b
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13479
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2017-09-012024-07-05T19:04:26Z2024-07-05T19:04:26Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/724610.19053/22160159.v8.n18.2017.7246https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13479The article approach is revolved around uses and forms of appropriation of some Foucault’s archeology and genealogy categories and concepts as conceptual operators that permit new approaches in the education field. To this end, such categories are revised for the research in education. Thus, the text describes the possibilities and the limitations of these categories; like a toolbox to face the task of researching in education and pedagogy.El planteamiento del artículo gira entorno a los usos y formas de apropiación de algunas categorías y conceptos de la arqueología y la genealogía foucaultianas, como operadores conceptuales que permitan nuevos abordajes del campo educativo. Para tal fin, se revisan dichas categorías para la investigación en educación. Es así que se describen las posibilidades y limitaciones de estas categorías, a manera de caja de herramientas para enfrentar la tarea de investigar en educación y pedagogía.La démarche de cet article s’articule autour des usages et des formes d’appropriation de certaines catégories et concepts de l’archéologie et la généalogie proposés par Foucault, en tant qu’opérateurs conceptuels permettant de nouvelles approches dans le champ éducatif. Telles catégories sont révisées pour la recherche en éducation à cette fin. C’est ainsi que les possibilités et les contraintes de ces catégories sont décrites, en guise de boîte à outils qui permette de s’attaquer à la tâche de faire des recherches en éducation et pédagogie.A proposta do artigo gira em torno aos usos e formas de apropriação de algumas categorias e conceitos da arqueologia e a genealogia foucaultianas, como operadores conceptuais que permitam novas abordagens do campo educativo. Para tal fim revisam-se ditas categorias para a pesquisa em educação. É deste modo que se descrevem as possibilidades e limitações destas categorias, a maneira de caixa de ferramentas para enfrentar a tarefa de pesquisar em educação e pedagogia.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7246/pdfPraxis & Saber; Vol. 8 No. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177Praxis & Saber; Vol. 8 Núm. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177Praxis & Saber; Vol. 8 No 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177Praxis & Saber; V. 8 N. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177Praxis & Saber; v. 8 n. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 1772462-86032216-0159archeologygenealogyarqueologíagenealogíainvestigación educativahistoriapedagogíaarchéologiegénéalogierecherche éducativehistoirepédagogiearqueologiagenealogiapesquisa educativahistóriapedagogia.Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In EducaArqueología y genealogía, operadores conceptuales para investigar en educaciónArchéalogie et Généalogie, des Opérateurs Conceptuels dans la Recherche en ÉducationArqueologia e Genealogia, Operadores Conceptuais para Pesquisar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6528http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a112http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf29http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Sosa Gutiérrez, Pedro AlexanderChaparro Cardozo, Elver001/13479oai:repositorio.uptc.edu.co:001/134792025-07-18 11:43:29.634metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
dc.title.es-ES.fl_str_mv Arqueología y genealogía, operadores conceptuales para investigar en educación
dc.title.fr-FR.fl_str_mv Archéalogie et Généalogie, des Opérateurs Conceptuels dans la Recherche en Éducation
dc.title.pt-BR.fl_str_mv Arqueologia e Genealogia, Operadores Conceptuais para Pesquisar em Educação
title Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
spellingShingle Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
archeology
genealogy
arqueología
genealogía
investigación educativa
historia
pedagogía
archéologie
généalogie
recherche éducative
histoire
pédagogie
arqueologia
genealogia
pesquisa educativa
história
pedagogia.
title_short Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
title_full Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
title_fullStr Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
title_full_unstemmed Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
title_sort Archeology and Genealogy, Conceptual Operators For The Research In Educa
dc.subject.en-US.fl_str_mv archeology
genealogy
topic archeology
genealogy
arqueología
genealogía
investigación educativa
historia
pedagogía
archéologie
généalogie
recherche éducative
histoire
pédagogie
arqueologia
genealogia
pesquisa educativa
história
pedagogia.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv arqueología
genealogía
investigación educativa
historia
pedagogía
dc.subject.fr-FR.fl_str_mv archéologie
généalogie
recherche éducative
histoire
pédagogie
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv arqueologia
genealogia
pesquisa educativa
história
pedagogia.
description The article approach is revolved around uses and forms of appropriation of some Foucault’s archeology and genealogy categories and concepts as conceptual operators that permit new approaches in the education field. To this end, such categories are revised for the research in education. Thus, the text describes the possibilities and the limitations of these categories; like a toolbox to face the task of researching in education and pedagogy.
publishDate 2017
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:04:26Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:04:26Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6528
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a112
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6528
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7246
10.19053/22160159.v8.n18.2017.7246
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13479
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7246
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13479
identifier_str_mv 10.19053/22160159.v8.n18.2017.7246
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/7246/pdf
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf29
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf29
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 8 No. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177
dc.source.es-ES.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 8 Núm. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177
dc.source.fr-FR.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 8 No 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177
dc.source.it-IT.fl_str_mv Praxis & Saber; V. 8 N. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Praxis & Saber; v. 8 n. 18 (2017): Del Enseñar y el Aprender; 157 - 177
dc.source.none.fl_str_mv 2462-8603
2216-0159
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633789912875008