The didactics of philosophy and of philosophizing in france (1989- 2012). documentary assessment or «state» or the issue

The documentary assessment begins, in a first moment, with the definition of concepts such as didactics and disciplinary didactics and their application in the approaches in the didactics of Philosophy as an academic and scholar discipline in the school and pedagogical French tradition. In a second...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6683
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13346
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/2076
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13346
Palabra clave:
identity
equality
subjectivity
egalitarian education.
filosofía
didáctica
enseñanza
ciencias de la educación
filosofar
enseñanza de la filosofía
enseñanza del filosofar
prácticas filosóficas.
philosophie
didactique
enseignement
sciences de l’éducation
philosopher
enseignement de la philosophie
enseigner à philosopher
pratiques philosophiques
filosofia
didática
ensino
ciências da educação
filosofar
ensino da filosofia
ensino do filosofar
práticas filosóficas.
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf184
id REPOUPTC2_1118b1ae8fb357359390fed1e1105574
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/13346
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
dc.title.en-US.fl_str_mv The didactics of philosophy and of philosophizing in france (1989- 2012). documentary assessment or «state» or the issue
dc.title.es-ES.fl_str_mv La didáctica de la filosofía y del filosofar en francia (1989- 2012)* balance documental o « estado » de la cuestión
dc.title.fr-FR.fl_str_mv La didáctique de la philosophie et de philosopher en france (1989- 2012) bilan documentaire ou «état» de la question
dc.title.pt-BR.fl_str_mv A didática da filosofia e do filosofar na frança (1989-2012): balanço documental, o «estado» da questão
title The didactics of philosophy and of philosophizing in france (1989- 2012). documentary assessment or «state» or the issue
spellingShingle The didactics of philosophy and of philosophizing in france (1989- 2012). documentary assessment or «state» or the issue
identity
equality
subjectivity
egalitarian education.
filosofía
didáctica
enseñanza
ciencias de la educación
filosofar
enseñanza de la filosofía
enseñanza del filosofar
prácticas filosóficas.
philosophie
didactique
enseignement
sciences de l’éducation
philosopher
enseignement de la philosophie
enseigner à philosopher
pratiques philosophiques
filosofia
didática
ensino
ciências da educação
filosofar
ensino da filosofia
ensino do filosofar
práticas filosóficas.
title_short The didactics of philosophy and of philosophizing in france (1989- 2012). documentary assessment or «state» or the issue
title_full The didactics of philosophy and of philosophizing in france (1989- 2012). documentary assessment or «state» or the issue
title_fullStr The didactics of philosophy and of philosophizing in france (1989- 2012). documentary assessment or «state» or the issue
title_full_unstemmed The didactics of philosophy and of philosophizing in france (1989- 2012). documentary assessment or «state» or the issue
title_sort The didactics of philosophy and of philosophizing in france (1989- 2012). documentary assessment or «state» or the issue
dc.subject.en-US.fl_str_mv identity
equality
subjectivity
egalitarian education.
topic identity
equality
subjectivity
egalitarian education.
filosofía
didáctica
enseñanza
ciencias de la educación
filosofar
enseñanza de la filosofía
enseñanza del filosofar
prácticas filosóficas.
philosophie
didactique
enseignement
sciences de l’éducation
philosopher
enseignement de la philosophie
enseigner à philosopher
pratiques philosophiques
filosofia
didática
ensino
ciências da educação
filosofar
ensino da filosofia
ensino do filosofar
práticas filosóficas.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv filosofía
didáctica
enseñanza
ciencias de la educación
filosofar
enseñanza de la filosofía
enseñanza del filosofar
prácticas filosóficas.
dc.subject.fr-FR.fl_str_mv philosophie
didactique
enseignement
sciences de l’éducation
philosopher
enseignement de la philosophie
enseigner à philosopher
pratiques philosophiques
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv filosofia
didática
ensino
ciências da educação
filosofar
ensino da filosofia
ensino do filosofar
práticas filosóficas.
description The documentary assessment begins, in a first moment, with the definition of concepts such as didactics and disciplinary didactics and their application in the approaches in the didactics of Philosophy as an academic and scholar discipline in the school and pedagogical French tradition. In a second moment, it is showed a state of the researches carried out in the field of the didactics of philosophy and of philosophizing in a period ranging from twenty to twenty-five years in the «terminal» class –three last years of secondary school leading to «baccalauréat» title– in the high middle school and in the primary and middle French education schools. Finally, it is presented a series of philosophical and teaching arguments taken from Michel Tozzi’s work, as a condition that makes possible a teaching of the learning of philosophizing based on the range of theoretical and applied researches, field work, and the new practices of philosophizing teaching and philosophy itself in a changing social framework that generates challenges to the teaching of this discipline.
publishDate 2013
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:04:04Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T19:04:04Z
dc.date.none.fl_str_mv 2013-01-27
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6683
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a267
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6683
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/2076
10.19053/22160159.2076
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13346
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/2076
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13346
identifier_str_mv 10.19053/22160159.2076
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/2076/2050
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf184
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf184
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 4 No. 7 (2013): Filosofía de la Educación y Enseñanza de la Filosofía; 67 - 102
dc.source.es-ES.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 4 Núm. 7 (2013): Filosofía de la Educación y Enseñanza de la Filosofía; 67 - 102
dc.source.fr-FR.fl_str_mv Praxis & Saber; Vol. 4 No 7 (2013): Filosofía de la Educación y Enseñanza de la Filosofía; 67 - 102
dc.source.it-IT.fl_str_mv Praxis & Saber; V. 4 N. 7 (2013): Filosofía de la Educación y Enseñanza de la Filosofía; 67 - 102
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Praxis & Saber; v. 4 n. 7 (2013): Filosofía de la Educación y Enseñanza de la Filosofía; 67 - 102
dc.source.none.fl_str_mv 2462-8603
2216-0159
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633847781687296
spelling 2013-01-272024-07-05T19:04:04Z2024-07-05T19:04:04Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/207610.19053/22160159.2076https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/13346The documentary assessment begins, in a first moment, with the definition of concepts such as didactics and disciplinary didactics and their application in the approaches in the didactics of Philosophy as an academic and scholar discipline in the school and pedagogical French tradition. In a second moment, it is showed a state of the researches carried out in the field of the didactics of philosophy and of philosophizing in a period ranging from twenty to twenty-five years in the «terminal» class –three last years of secondary school leading to «baccalauréat» title– in the high middle school and in the primary and middle French education schools. Finally, it is presented a series of philosophical and teaching arguments taken from Michel Tozzi’s work, as a condition that makes possible a teaching of the learning of philosophizing based on the range of theoretical and applied researches, field work, and the new practices of philosophizing teaching and philosophy itself in a changing social framework that generates challenges to the teaching of this discipline.El balance documental realizado parte, en un primer momento, de la definición de los conceptos de didáctica y didáctica disciplinar y su aplicación en los enfoques de la didáctica de la disciplina académica y escolar «filosofía» de la tradición escolar y pedagógica francesa. En un segundo momento, se plantea un estado de las investigaciones realizadas en el campo de la didáctica de la filosofía y del filosofaren un período de tiempo de veinte a veinte y cinco años en la clase «terminal», tres últimos grados del bachillerato (conducentes al título de «baccalauréat») de la educación media superior y en la escuela primaria y educación media (colegio) franceses. Finalmente, se exponen una serie de argumentos filosóficos y didácticos tomados de la obra de Michel Tozzi, como condiciones de posibilidad de una didáctica del aprendizaje del filosofar que tienen como fundamento la variedad de investigaciones teóricas y aplicadas, las experiencias de terreno y las nuevas prácticas de enseñanza del filosofar y la filosofía en un marco social cambiante que genera desafíos a la enseñanza de esta disciplina. le bilan documentaire réalisé part, dans un premier temps, de la définition des concepts de didactique et didactique disciplinaire, et de leur application aux approches de la didactique de la discipline académique et scolaire, «philosophie» de la tradition scolaire et pédagogique française. dans un deuxième temps, on expose un état des recherches réalisées dans le champ de la didactique de la philosophie et du fait de philosopher, sur une période de vingt à vingt cinq ans, dans les classes de «terminale», trois dernière années du baccalauréat (menant au diplôme du «baccalauréat») de l’éducation moyenne supérieure, et dans les écoles primaires et d’éducation moyenne (collège) française. finalement, on expose une série d’arguments philosophiques et didactiques pris de l’oeuvre de michel tozzi, comme conditions de possibilités d’une didactique de l’apprentissage à philosopher et qui se basent sur la variété de recherches théoriques et appliquées, sur des expériences faites sur le terrain et les nouvelles pratiques d’enseignement de la philosophie et de philosopher dans un cadre social changeant qui entraîne des défis lors de l’enseignement de cette discipline.O balanço documental realizado começa, num primeiro momento, da definição dos conceitos de didática e didática disciplinar e sua aplicação nos enfoques da didática da disciplina acadêmica e escolar «filosofia» da tradição escolar e pedagógica francesa. Em um segundo momento, explana-se um estado das pesquisas feitas no campo da didática da filosofia e do filosofar em um período de tempo de vinte a vinte e cinco anos na aula «terminal», três últimos graus do ensino médio (conducentes ao título de «baccalauréat» do ensino médio superior e no ensino fundamental e médio (colégio) frances. No final, expõem-se uma serie de argumentos filosóficos e didáticos pegados da obra de Michel Tozzi, como condições de possibilidade de uma didática da aprendizagem do filosofar que têm como fundamento a variedade de pesquisas teóricas e aplicadas, as experiências de terreno e as novas práticas de ensino do filosofar e da filosofia num marco social de mudança que gera desafios ao ensino de esta disciplina.application/pdfspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/2076/2050Praxis & Saber; Vol. 4 No. 7 (2013): Filosofía de la Educación y Enseñanza de la Filosofía; 67 - 102Praxis & Saber; Vol. 4 Núm. 7 (2013): Filosofía de la Educación y Enseñanza de la Filosofía; 67 - 102Praxis & Saber; Vol. 4 No 7 (2013): Filosofía de la Educación y Enseñanza de la Filosofía; 67 - 102Praxis & Saber; V. 4 N. 7 (2013): Filosofía de la Educación y Enseñanza de la Filosofía; 67 - 102Praxis & Saber; v. 4 n. 7 (2013): Filosofía de la Educación y Enseñanza de la Filosofía; 67 - 1022462-86032216-0159identityequalitysubjectivityegalitarian education.filosofíadidácticaenseñanzaciencias de la educaciónfilosofarenseñanza de la filosofíaenseñanza del filosofarprácticas filosóficas.philosophiedidactiqueenseignementsciences de l’éducationphilosopherenseignement de la philosophieenseigner à philosopherpratiques philosophiquesfilosofiadidáticaensinociências da educaçãofilosofarensino da filosofiaensino do filosofarpráticas filosóficas.The didactics of philosophy and of philosophizing in france (1989- 2012). documentary assessment or «state» or the issueLa didáctica de la filosofía y del filosofar en francia (1989- 2012)* balance documental o « estado » de la cuestiónLa didáctique de la philosophie et de philosopher en france (1989- 2012) bilan documentaire ou «état» de la questionA didática da filosofia e do filosofar na frança (1989-2012): balanço documental, o «estado» da questãoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6683http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a267http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/access_right/c_abf184http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Gómez Mendoza, Miguel Ángel001/13346oai:repositorio.uptc.edu.co:001/133462025-07-18 11:43:55.139metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co