The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics
The aim of this article is to characterize the pedagogical practice from the use of non-didactic situations in Mathematics classes. This research uses a qualitative approach, under the technique of action research, with the use of instruments such as: non-participant observation, open-ended question...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- http://purl.org/coar/resource_type/c_6704
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
- Repositorio:
- RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10299
- Acceso en línea:
- https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10299
- Palabra clave:
- pedagogical practice;
mathematics;
learning;
non-didactic
práctica pedagógica;
matemáticas;
aprendizaje;
situaciones a-didácticas
- Rights
- License
- Derechos de autor 2019 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id |
REPOUPTC2_02ffd970ad2a44e9e417caf3763b6908 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10299 |
network_acronym_str |
REPOUPTC2 |
network_name_str |
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC |
repository_id_str |
|
spelling |
2019-02-152024-07-05T18:04:01Z2024-07-05T18:04:01Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/917910.19053/20278306.v9.n2.2019.9179https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10299The aim of this article is to characterize the pedagogical practice from the use of non-didactic situations in Mathematics classes. This research uses a qualitative approach, under the technique of action research, with the use of instruments such as: non-participant observation, open-ended questionnaire, researcher's field diary, focus groups and design and application of specific non didactic situations. The population studied was made up of 4 teachers and their students who belong to basic education. When the teacher faces the vision of his class and the same class being observed by others, mediated by the collective reflection on his practice; he begins to have another attitude and another way of seeing the dynamics of a class. Likewise, the implementation of non-didactic situations improves the dynamics of the math class. Motivation and enthusiasm are some of the emotions expressed by students towards learning, revealing the importance of innovating, generating challenges and imbalances, so that the teaching of Mathematics is more than just repeating the contents and mechanizing them.El artículo tiene como objetivo caracterizar la práctica pedagógica a partir del uso de situaciones a-didácticas en clases de matemáticas. La investigación tuvo un enfoque cualitativo, bajo la técnica de investigación acción, con el uso de instrumentos como: observación no participante, cuestionario de pregunta abierta, diario de campo del investigador, grupos focales y diseño y aplicación de situaciones a-didácticas específicas. La población objeto de estudio fue de 4 profesores y sus estudiantes, pertenecientes al nivel de educación básica. Los resultados indican que cuando el profesor confronta la visión de su clase con lo observado por otros, y mediado por la reflexión colectiva sobre su práctica, comienza a tener otra actitud y otra forma de ver la dinámica de una clase. Igualmente, la implementación de las situaciones a-didácticas mejora la dinámica de la clase de matemáticas; la motivación y el entusiasmo, son algunas de las emociones expresadas por los estudiantes hacia el aprendizaje, dejando en evidencia la importancia de innovar, de generar desafíos y desequilibrios, para que la enseñanza de las matemáticas sea más que solo repetir los contenidos y mecanizarlos.application/pdfapplication/xmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179/7719https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179/9703Derechos de autor 2019 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf205http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 No. 2 (2019): Enero-Junio; 333-346Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Enero-Junio; 333-3462389-94172027-8306pedagogical practice;mathematics;learning;non-didacticpráctica pedagógica;matemáticas;aprendizaje;situaciones a-didácticasThe pedagogical practice since adidactic situations in mathematicsLa práctica pedagógica desde las situaciones a-didácticas en matemáticasinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6704http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a288http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Jiménez-Espinosa, AlfonsoSánchez-Bareño, Daysy Maite001/10299oai:repositorio.uptc.edu.co:001/102992025-07-18 11:51:36.501metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co |
dc.title.en-US.fl_str_mv |
The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics |
dc.title.es-ES.fl_str_mv |
La práctica pedagógica desde las situaciones a-didácticas en matemáticas |
title |
The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics |
spellingShingle |
The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics pedagogical practice; mathematics; learning; non-didactic práctica pedagógica; matemáticas; aprendizaje; situaciones a-didácticas |
title_short |
The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics |
title_full |
The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics |
title_fullStr |
The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics |
title_full_unstemmed |
The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics |
title_sort |
The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics |
dc.subject.en-US.fl_str_mv |
pedagogical practice; mathematics; learning; non-didactic |
topic |
pedagogical practice; mathematics; learning; non-didactic práctica pedagógica; matemáticas; aprendizaje; situaciones a-didácticas |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv |
práctica pedagógica; matemáticas; aprendizaje; situaciones a-didácticas |
description |
The aim of this article is to characterize the pedagogical practice from the use of non-didactic situations in Mathematics classes. This research uses a qualitative approach, under the technique of action research, with the use of instruments such as: non-participant observation, open-ended questionnaire, researcher's field diary, focus groups and design and application of specific non didactic situations. The population studied was made up of 4 teachers and their students who belong to basic education. When the teacher faces the vision of his class and the same class being observed by others, mediated by the collective reflection on his practice; he begins to have another attitude and another way of seeing the dynamics of a class. Likewise, the implementation of non-didactic situations improves the dynamics of the math class. Motivation and enthusiasm are some of the emotions expressed by students towards learning, revealing the importance of innovating, generating challenges and imbalances, so that the teaching of Mathematics is more than just repeating the contents and mechanizing them. |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:04:01Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2024-07-05T18:04:01Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6704 |
dc.type.version.spa.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a288 |
format |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6704 |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179 10.19053/20278306.v9.n2.2019.9179 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10299 |
url |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179 https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10299 |
identifier_str_mv |
10.19053/20278306.v9.n2.2019.9179 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179/7719 https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179/9703 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf205 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN http://purl.org/coar/access_right/c_abf205 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
dc.source.en-US.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 No. 2 (2019): Enero-Junio; 333-346 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv |
Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Enero-Junio; 333-346 |
dc.source.none.fl_str_mv |
2389-9417 2027-8306 |
institution |
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional UPTC |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio.uptc@uptc.edu.co |
_version_ |
1839633857132888064 |