The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics

The aim of this article is to characterize the pedagogical practice from the use of non-didactic situations in Mathematics classes. This research uses a qualitative approach, under the technique of action research, with the use of instruments such as: non-participant observation, open-ended question...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
http://purl.org/coar/resource_type/c_6704
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Repositorio:
RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10299
Acceso en línea:
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10299
Palabra clave:
pedagogical practice;
mathematics;
learning;
non-didactic
práctica pedagógica;
matemáticas;
aprendizaje;
situaciones a-didácticas
Rights
License
Derechos de autor 2019 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
id REPOUPTC2_02ffd970ad2a44e9e417caf3763b6908
oai_identifier_str oai:repositorio.uptc.edu.co:001/10299
network_acronym_str REPOUPTC2
network_name_str RiUPTC: Repositorio Institucional UPTC
repository_id_str
spelling 2019-02-152024-07-05T18:04:01Z2024-07-05T18:04:01Zhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/917910.19053/20278306.v9.n2.2019.9179https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10299The aim of this article is to characterize the pedagogical practice from the use of non-didactic situations in Mathematics classes. This research uses a qualitative approach, under the technique of action research, with the use of instruments such as: non-participant observation, open-ended questionnaire, researcher's field diary, focus groups and design and application of specific non didactic situations. The population studied was made up of 4 teachers and their students who belong to basic education. When the teacher faces the vision of his class and the same class being observed by others, mediated by the collective reflection on his practice; he begins to have another attitude and another way of seeing the dynamics of a class. Likewise, the implementation of non-didactic situations improves the dynamics of the math class. Motivation and enthusiasm are some of the emotions expressed by students towards learning, revealing the importance of innovating, generating challenges and imbalances, so that the teaching of Mathematics is more than just repeating the contents and mechanizing them.El artículo tiene como objetivo caracterizar la práctica pedagógica a partir del uso de situaciones a-didácticas en clases de matemáticas. La investigación tuvo un enfoque cualitativo, bajo la técnica de investigación acción, con el uso de instrumentos como: observación no participante, cuestionario de pregunta abierta, diario de campo del investigador, grupos focales y diseño y aplicación de situaciones a-didácticas específicas. La población objeto de estudio fue de 4 profesores y sus estudiantes, pertenecientes al nivel de educación básica. Los resultados indican que cuando el profesor confronta la visión de su clase con lo observado por otros, y mediado por la reflexión colectiva sobre su práctica, comienza a tener otra actitud y otra forma de ver la dinámica de una clase. Igualmente, la implementación de las situaciones a-didácticas mejora la dinámica de la clase de matemáticas; la motivación y el entusiasmo, son algunas de las emociones expresadas por los estudiantes hacia el aprendizaje, dejando en evidencia la importancia de innovar, de generar desafíos y desequilibrios, para que la enseñanza de las matemáticas sea más que solo repetir los contenidos y mecanizarlos.application/pdfapplication/xmlspaspaUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiahttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179/7719https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179/9703Derechos de autor 2019 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf205http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 No. 2 (2019): Enero-Junio; 333-346Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Enero-Junio; 333-3462389-94172027-8306pedagogical practice;mathematics;learning;non-didacticpráctica pedagógica;matemáticas;aprendizaje;situaciones a-didácticasThe pedagogical practice since adidactic situations in mathematicsLa práctica pedagógica desde las situaciones a-didácticas en matemáticasinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6704http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1info:eu-repo/semantics/publishedVersionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a288http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Jiménez-Espinosa, AlfonsoSánchez-Bareño, Daysy Maite001/10299oai:repositorio.uptc.edu.co:001/102992025-07-18 11:51:36.501metadata.onlyhttps://repositorio.uptc.edu.coRepositorio Institucional UPTCrepositorio.uptc@uptc.edu.co
dc.title.en-US.fl_str_mv The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics
dc.title.es-ES.fl_str_mv La práctica pedagógica desde las situaciones a-didácticas en matemáticas
title The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics
spellingShingle The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics
pedagogical practice;
mathematics;
learning;
non-didactic
práctica pedagógica;
matemáticas;
aprendizaje;
situaciones a-didácticas
title_short The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics
title_full The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics
title_fullStr The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics
title_full_unstemmed The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics
title_sort The pedagogical practice since adidactic situations in mathematics
dc.subject.en-US.fl_str_mv pedagogical practice;
mathematics;
learning;
non-didactic
topic pedagogical practice;
mathematics;
learning;
non-didactic
práctica pedagógica;
matemáticas;
aprendizaje;
situaciones a-didácticas
dc.subject.es-ES.fl_str_mv práctica pedagógica;
matemáticas;
aprendizaje;
situaciones a-didácticas
description The aim of this article is to characterize the pedagogical practice from the use of non-didactic situations in Mathematics classes. This research uses a qualitative approach, under the technique of action research, with the use of instruments such as: non-participant observation, open-ended questionnaire, researcher's field diary, focus groups and design and application of specific non didactic situations. The population studied was made up of 4 teachers and their students who belong to basic education. When the teacher faces the vision of his class and the same class being observed by others, mediated by the collective reflection on his practice; he begins to have another attitude and another way of seeing the dynamics of a class. Likewise, the implementation of non-didactic situations improves the dynamics of the math class. Motivation and enthusiasm are some of the emotions expressed by students towards learning, revealing the importance of innovating, generating challenges and imbalances, so that the teaching of Mathematics is more than just repeating the contents and mechanizing them.
publishDate 2019
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:04:01Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-05T18:04:01Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6704
dc.type.version.spa.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarversion.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a288
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6704
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179
10.19053/20278306.v9.n2.2019.9179
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10299
url https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179
https://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10299
identifier_str_mv 10.19053/20278306.v9.n2.2019.9179
dc.language.none.fl_str_mv spa
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179/7719
https://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/9179/9703
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.coar.spa.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf205
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓN
http://purl.org/coar/access_right/c_abf205
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
dc.source.en-US.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 No. 2 (2019): Enero-Junio; 333-346
dc.source.es-ES.fl_str_mv Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Enero-Junio; 333-346
dc.source.none.fl_str_mv 2389-9417
2027-8306
institution Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional UPTC
repository.mail.fl_str_mv repositorio.uptc@uptc.edu.co
_version_ 1839633857132888064