Diseño de un modelo híbrido para el mejoramiento del proceso de ruteo de vehículos en el centro de distribución de Coca Cola FEMSA en Barranquilla

This project proposes a hybrid model that enhances the routing efficiency of Coca Cola FEMSA's distribution center in Barranquilla. The design combines methods such as the sweep algorithm and machine learning-based clustering, along with the application of heuristic algorithms such as the neare...

Full description

Autores:
Posada Rodríguez, Ángel Alberto
Fernández Rodríguez, Sharon Angelith
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2024
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/12021
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10584/12021
Palabra clave:
Problema de ruteo de vehículos (VRP), Algoritmo hibrido, Algoritmo de barrido, Machine learning, Vecino más cercano, Mejoras locales.
Vehicle routing problem (VRP), Hybrid algorithm, Sweep algorithm, Machine learning, Nearest neighbor, Local improvements.
Rights
License
Universidad del Norte
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description This project proposes a hybrid model that enhances the routing efficiency of Coca Cola FEMSA's distribution center in Barranquilla. The design combines methods such as the sweep algorithm and machine learning-based clustering, along with the application of heuristic algorithms such as the nearest neighbor and local search. The addressed problem is a version of the Vehicle Routing Problem (VRP), where the aim is to define and assign a set of customers distributed in a geographic space to a number of available vehicles, ensuring to serve all customers and visit them exactly once. The main objective is to minimize the total transportation cost while satisfying various logistical constraints. For the problem outlined in this project, results were obtained that demonstrate significant improvements of 19.51% in the number of routes dispatched per day compared to the current plan, providing not only a reduction in operating costs but also a noticeable improvement in responsiveness and customer satisfaction. Additionally, this approach allows for greater flexibility and adaptation to changes in demand and environmental conditions, which is crucial for maintaining efficiency and competitiveness in the current market.
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For the problem outlined in this project, results were obtained that demonstrate significant improvements of 19.51% in the number of routes dispatched per day compared to the current plan, providing not only a reduction in operating costs but also a noticeable improvement in responsiveness and customer satisfaction. Additionally, this approach allows for greater flexibility and adaptation to changes in demand and environmental conditions, which is crucial for maintaining efficiency and competitiveness in the current market.Este proyecto propone un modelo híbrido que mejora la eficiencia del plan de ruteo del centro de distribución de Coca Cola FEMSA en la ciudad de Barranquilla. En el diseño se combinan métodos como el algoritmo de barrido y la clusterización basada en machine learning, además de aplicar algoritmos heurísticos tales como el vecino más cercano y la búsqueda local. El problema abordado es una versión del Vehicle Routing Problem (VRP), donde se busca definir y asignar un conjunto de clientes distribuidos en un espacio geográfico a una cantidad de vehículos disponibles, garantizando atender a todos los clientes y visitarlos exactamente una vez. El objetivo principal consiste en minimizar el costo total de transporte, mientras se satisfacen diversas restricciones logísticas. Para el problema planteado en este proyecto, se obtuvieron resultados que evidencian mejoras significativas de un 19.51% en el número de rutas despachadas por día en comparación con el plan actual, brindando no solo una reducción de costos operativos, sino que también una mejora notable en la capacidad de respuesta y la satisfacción del cliente. Adicionalmente, este enfoque permite una mayor flexibilidad y adaptación a cambios en la demanda y en las condiciones del entorno, lo cual es crucial para mantener la eficiencia y competitividad en el mercado actual.spaBarranquilla, Universidad del Norte, 2024Universidad del Nortehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Problema de ruteo de vehículos (VRP), Algoritmo hibrido, Algoritmo de barrido, Machine learning, Vecino más cercano, Mejoras locales.Vehicle routing problem (VRP), Hybrid algorithm, Sweep algorithm, Machine learning, Nearest neighbor, Local improvements.Diseño de un modelo híbrido para el mejoramiento del proceso de ruteo de vehículos en el centro de distribución de Coca Cola FEMSA en BarranquillaDesign of a hybrid model for the improvement of the vehicle routing process in the Coca Cola FEMSA distribution center in Barranquillaarticlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501ORIGINALImagen PF - Ingles.jpegImagen PF - Ingles.jpegimage/jpeg211600https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/12021/4/Imagen%20PF%20-%20Ingles.jpeg1731da201e33c132f1cee0e50e8936e2MD54Imagen PF - Espanol.jpegImagen PF - Espanol.jpegimage/jpeg211690https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/12021/5/Imagen%20PF%20-%20Espanol.jpeg92606fafd124a0170d17f41b6103dc51MD55LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-81748https://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/10584/12021/6/license.txt8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33MD5610584/12021oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/120212024-06-13 17:08:55.637Repositorio Digital de la Universidad del Nortemauribe@uninorte.edu.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