CORPORATE ENVIRONMENTAL ORIENTATION:CONCEPTUALIZATION AND THE CASE OF ANDEAN EXPORTERS/ORIENTACIÓN AMBIENTAL CORPORATIVA:CONCEPTUALIZACIÓN Y EL CASO DE LOS EXPORTADORES ANDINOS

Abstract: As more consumers, firms, and governments become aware of environmental degradation and take measures to abate their negative contribution, green practices will play a more prominent role in corporate management. This paper conducts a literature review of firm greening modes, the proposed...

Full description

Autores:
Anne Marie Zwerg Villegas
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2011
Institución:
Universidad del Norte
Repositorio:
Repositorio Uninorte
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:manglar.uninorte.edu.co:10584/4754
Acceso en línea:
http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/pensamiento/article/view/2251
http://hdl.handle.net/10584/4754
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
Description
Summary:Abstract: As more consumers, firms, and governments become aware of environmental degradation and take measures to abate their negative contribution, green practices will play a more prominent role in corporate management. This paper conducts a literature review of firm greening modes, the proposed benefits of firm greening, implementation approaches, and green marketing in order to propose a framework for analyzing firm greening in the international arena, paying particular attention to behavior within developing countries. A survey administered to general managers of three hundred and seventeen small and medium sized Colombian, Ecuadorian, and Venezuelan firms determine the managerial perceptions of greening activities in Andean firms. Though Andean managers are environmentally aware, they do not conduct adequate levels of measurement, auditing, and reporting. Also, the concept of stakeholders and peer corporations may limit Andean firm responsiveness.Resumen:Mientras más consumidores, empresas y gobiernos desarrollen conciencia de la degradación ambiental y tomen medidas para disminuir su contribución negativa, las prácticas verdes jugarán un papel más prominente en la gestión corporativa. Esta obra realiza una revisión de la literatura sobre modos de enverdecimiento, beneficios del mismo, métodos de implementación y mercadeo verde para proponer una conceptualización de enverdecimiento de la empresa dentro de los negocios internacionales, con una mirada especial al comportamiento dentro de países en vía de desarrollo. Una encuesta de tres cientos y diecisiete empresas pequeñas y medianas en Colombia, Ecuador y Venezuela determina las percepciones de las actividades verdes en las empresas andinas. Aunque los gerentes andinos tienen conciencia ambiental, no llevan a cabo niveles suficientes de medición, auditoría y reportaje. Igualmente, el concepto de gobernabilidad y empresas-pares puede limitar la responsividad.