Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas

The customer loyalty programs are a tool of differentiation and high impact to create long term relationships with customers of a company, so as to achieve an improvement in the portfolio and collections, redu­ced costs of customer service, increased revenue from higher sales to the most profitable...

Full description

Autores:
Peña Escobar, Stefanía; Universidad del Valle
Ramírez Reyes, Gloria S; Universidad del Valle
Osorio Gómez, Juan C; Universidad del Valle
Tipo de recurso:
Article of journal
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/1831
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/11407/1831
Palabra clave:
CLV (customer lifetime value)
customer loyalty
system dynamics
relationship marketing
ROI (return on Investment).
CLV (customer lifetime value)
fidelización de clientes
dinámica de sistemas
marketing relacional
ROI (return on Investment).
Rights
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
id REPOUDEM2_855a4ed9cd754a0c5d9cbd7abef289c6
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/1831
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
spelling Peña Escobar, Stefanía; Universidad del ValleRamírez Reyes, Gloria S; Universidad del ValleOsorio Gómez, Juan C; Universidad del Valle2016-01-29T22:58:25Z2016-01-29T22:58:25Z2015-06-301692-3324http://hdl.handle.net/11407/18312248-4094reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellínrepourl:https://repository.udem.edu.co/instname:Universidad de MedellínThe customer loyalty programs are a tool of differentiation and high impact to create long term relationships with customers of a company, so as to achieve an improvement in the portfolio and collections, redu­ced costs of customer service, increased revenue from higher sales to the most profitable customers, cross selling, among many other benefits. Ac­cordingly, we present a system dynamic model to analyze the economic benefits, in terms of profitability, which would be to implement a customer loyalty strategy. To adjust and validate the proposed model, its implemen­tation is done in a real case of a marketer of agricultural products in the department of Valle del Cauca - Colombia. The simulation results show that indeed the model fulfills its purpose, and that the loyalty program achieved significant results in the finances of the organization.Los programas de fidelización de clientes son una herramienta de diferen­ciación y alto impacto para crear relaciones de largo plazo con los clientes de una empresa, de tal forma que se logre una mejora en cartera y recaudo, reducción de costos de atención a clientes, incremento en ingresos por mayores ventas a los clientes más rentables, ventas cruzadas, entre muchos otros beneficios. De acuerdo con esto, se presenta un modelo de dinámica de sistemas que permita analizar los beneficios económicos, en términos de rentabilidad, que se tendrían al implementar una estrategia de fideliza­ción de clientes. Para ajustar y validar el modelo propuesto, se aplica en un caso real de una empresa comercializadora de productos agrícolas de la región. Los resultados de la simulación muestran que efectivamente el modelo cumple con su objetivo, y que el programa de fidelización logra importantes resultados en las finanzas de la organización.p.87-104Electrónicoapplication/pdfspaUniversidad de MedellínFacultad de IngenieríasMedellínhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/ingenierias/article/view/1171142687104Revista Ingenierías Universidad de Medellínhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Revista Ingenierías Universidad de Medellín; Vol. 14, núm. 26 (2015)2248-40941692-3324CLV (customer lifetime value)customer loyaltysystem dynamicsrelationship marketingROI (return on Investment).CLV (customer lifetime value)fidelización de clientesdinámica de sistemasmarketing relacionalROI (return on Investment).Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemasEvaluation of a customer loyalty strategy with system dymamicsArticlehttp://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Artículo científicoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85Comunidad Universidad de MedellínLat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degreesTHUMBNAILRevista_Ingenierias_UdeM_247.pdf.jpgRevista_Ingenierias_UdeM_247.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg6919http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1831/3/Revista_Ingenierias_UdeM_247.pdf.jpgf2fe2422738bec33b7c0e6926616ba4aMD53ORIGINALArticulo.htmltext/html497http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1831/1/Articulo.html9b29fffcf3917258965bf39e57161c76MD51Revista_Ingenierias_UdeM_247.pdfRevista_Ingenierias_UdeM_247.pdfapplication/pdf667724http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1831/2/Revista_Ingenierias_UdeM_247.pdf4a562ddeba087b9d007332c943daf4afMD5211407/1831oai:repository.udem.edu.co:11407/18312021-05-14 14:27:16.281Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas
dc.title.alternativees.spa.fl_str_mv Evaluation of a customer loyalty strategy with system dymamics
title Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas
spellingShingle Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas
CLV (customer lifetime value)
customer loyalty
system dynamics
relationship marketing
ROI (return on Investment).
CLV (customer lifetime value)
fidelización de clientes
dinámica de sistemas
marketing relacional
ROI (return on Investment).
title_short Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas
title_full Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas
title_fullStr Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas
title_full_unstemmed Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas
title_sort Evaluación de una estrategia de fidelización de clientes con dinámica de sistemas
dc.creator.fl_str_mv Peña Escobar, Stefanía; Universidad del Valle
Ramírez Reyes, Gloria S; Universidad del Valle
Osorio Gómez, Juan C; Universidad del Valle
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Peña Escobar, Stefanía; Universidad del Valle
Ramírez Reyes, Gloria S; Universidad del Valle
Osorio Gómez, Juan C; Universidad del Valle
dc.subject.spa.fl_str_mv CLV (customer lifetime value)
customer loyalty
system dynamics
relationship marketing
ROI (return on Investment).
CLV (customer lifetime value)
fidelización de clientes
dinámica de sistemas
marketing relacional
ROI (return on Investment).
topic CLV (customer lifetime value)
customer loyalty
system dynamics
relationship marketing
ROI (return on Investment).
CLV (customer lifetime value)
fidelización de clientes
dinámica de sistemas
marketing relacional
ROI (return on Investment).
description The customer loyalty programs are a tool of differentiation and high impact to create long term relationships with customers of a company, so as to achieve an improvement in the portfolio and collections, redu­ced costs of customer service, increased revenue from higher sales to the most profitable customers, cross selling, among many other benefits. Ac­cordingly, we present a system dynamic model to analyze the economic benefits, in terms of profitability, which would be to implement a customer loyalty strategy. To adjust and validate the proposed model, its implemen­tation is done in a real case of a marketer of agricultural products in the department of Valle del Cauca - Colombia. The simulation results show that indeed the model fulfills its purpose, and that the loyalty program achieved significant results in the finances of the organization.
publishDate 2015
dc.date.created.none.fl_str_mv 2015-06-30
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2016-01-29T22:58:25Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2016-01-29T22:58:25Z
dc.type.eng.fl_str_mv Article
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.none.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.type.local.spa.fl_str_mv Artículo científico
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 1692-3324
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11407/1831
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 2248-4094
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.repourl.none.fl_str_mv repourl:https://repository.udem.edu.co/
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de Medellín
identifier_str_mv 1692-3324
2248-4094
reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
repourl:https://repository.udem.edu.co/
instname:Universidad de Medellín
url http://hdl.handle.net/11407/1831
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.uri.none.fl_str_mv http://revistas.udem.edu.co/index.php/ingenierias/article/view/1171
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv 14
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 26
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv 87
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv 104
dc.relation.ispartofjournal.spa.fl_str_mv Revista Ingenierías Universidad de Medellín
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
dc.rights.creativecommons.*.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.extent.spa.fl_str_mv p.87-104
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Electrónico
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.spa.fl_str_mv Lat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degrees
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de Medellín
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Ingenierías
dc.publisher.place.spa.fl_str_mv Medellín
dc.source.spa.fl_str_mv Revista Ingenierías Universidad de Medellín; Vol. 14, núm. 26 (2015)
2248-4094
1692-3324
institution Universidad de Medellín
bitstream.url.fl_str_mv http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1831/3/Revista_Ingenierias_UdeM_247.pdf.jpg
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1831/1/Articulo.html
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1831/2/Revista_Ingenierias_UdeM_247.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f2fe2422738bec33b7c0e6926616ba4a
9b29fffcf3917258965bf39e57161c76
4a562ddeba087b9d007332c943daf4af
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159127433183232