Remembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)]
This paper discusses the flashback, mental image and metalepsis in two essential feature films belonging to the memorial season that the filmmaker Carlos Saura undertakes over Late Francoism and, above all, Spanish Transition: Blindfolded Eyes (1978) and Sweet Hours (1982). Although a highlighted me...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/6001
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/11407/6001
- Palabra clave:
- Flashback
Imagen mental
Memory
Metalepsis
Saura
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_16ec
id |
REPOUDEM2_13bb9fe0efca391f7ec92245a5d662c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/6001 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
dc.title.none.fl_str_mv |
Remembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)] |
title |
Remembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)] |
spellingShingle |
Remembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)] Flashback Imagen mental Memory Metalepsis Saura |
title_short |
Remembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)] |
title_full |
Remembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)] |
title_fullStr |
Remembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)] |
title_full_unstemmed |
Remembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)] |
title_sort |
Remembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)] |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Flashback Imagen mental Memory Metalepsis Saura |
topic |
Flashback Imagen mental Memory Metalepsis Saura |
description |
This paper discusses the flashback, mental image and metalepsis in two essential feature films belonging to the memorial season that the filmmaker Carlos Saura undertakes over Late Francoism and, above all, Spanish Transition: Blindfolded Eyes (1978) and Sweet Hours (1982). Although a highlighted metafictional dimension is underlay, the mnemonic discourse that grows out of both of these movies drives us to identify, respectively, two opposed constructs: active or rehabilitation memory, in the first one; passive or narcotizing memory, in the second one. The singularity of these two selected films allows us to analyze this pair of recalling attitudes, which are the same ones for categorizing the remaining six films of the aforementioned season. © 2020 Universidad Complutense de Madrid. All rights reserved. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-02-05T14:58:38Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-02-05T14:58:38Z |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Review |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_efa0 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/review |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
11370734 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11407/6001 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.5209/hics.69233 |
identifier_str_mv |
11370734 10.5209/hics.69233 |
url |
http://hdl.handle.net/11407/6001 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.isversionof.none.fl_str_mv |
https://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85087731400&doi=10.5209%2fhics.69233&partnerID=40&md5=19397eb402645acf0eaebe989f8485ed |
dc.relation.citationvolume.none.fl_str_mv |
25 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
1 |
dc.relation.citationstartpage.none.fl_str_mv |
151 |
dc.relation.citationendpage.none.fl_str_mv |
159 |
dc.relation.references.none.fl_str_mv |
Bloch-Robin, M., Música y narración en Dulces horas: de la inmersión nostálgica en la vorágine del pasado a la distancia irónica de la instancia narrativa superior (2011) Carlos Saura: una trayectoria ejemplar, pp. 47-65. , (2011): en: Lefere, R. (ed) Madrid: Visor libros Bordwell, D., (1985) Narration in the Fiction Film, , Wisconsin: Wisconsin University Press Branigan, E., (1992) Narrative Comprehension and Film, , London: Routledge Campora, V., Art cinema and New Hollywood: multiform narrative and sonic metalepsis in Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2009) New Review of Films and Television Reviews, 7 (2), pp. 119-131. , En Colmeiro, J. F., (2005) Memoria histórica e identidad cultural. De la posguerra a la modernidad, , Barcelona: Anthropos Cuevas Álvarez, E., La memoria del cine o el cine que recuerda (2014) El cine de pensamiento: Formas de la imaginación tecno-estética, pp. 189-203. , (2014): En Català, J. M. (ed) Colección Aldea Global, UAB UPF UJI UV D'Lugo, M., (1991) The Films of Carlos Saura. The Practice of Seeing, , Princeton, NJ: Princeton University Press Gaudreault, A., JOST, J., (1991) El relato cinematográfico, , Barcelona: Paidós Gaugler, K. M., Theatrical Space and Social Change in Carlos Saura's Los ojos vendados (1978) (2004) Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura, (12). , http://buff.ly/2tPGESo, En: n Disponible en [Acceso el 16 de enero de 2018] Genette, G., (1989) Figuras III, , Barcelona: Lumen Genette, G., (2004) Metalepsis. De la figura a la ficción, , México D.F: Fondo de Cultura Económica Gwynne, E., The Persistence of Memory: Carlos Saura's La caza and La prima Angélica (1997) Journal of Iberian and Latin American Studies, 3 (2), pp. 191-203. , en: n Hopewell, J., (1989) El cine español después de Franco, , Madrid: El Arquero Keller, P., Cinematic time and the question of possibility in Carlos Saura's Elisa, vida mía (1977) (2013) Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 10 (1), pp. 3-22. , En: n Kiss, M., Narrative Metalepsis as Diegetic Concept in Christopher Nolan's Inception (2010) (2012) Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 5, pp. 35-54. , En Lefere, R., (2011) Carlos Saura: una trayectoria ejemplar, , (ed) Madrid: Visor libros López Izquierdo, J., Las fronteras de la metalepsis. Relatos, narradores y personajes cinematográficos (2007), En Felici, J. M. Gómez Tarín, F. J. (eds) (2007): Metodologías de análisis del film. Madrid: Edipo, 429-437 Luchoomun, L., (2012) Mental Images in Cinema: Flashback, Imagined Voices, Fantasy, Dream, Hallucination and Madness in Film, , https://buff.ly/2ikTOGi, Tesis doctoral, Universidad de Roehampton, inédita. Disponible en [Acceso el 29 de noviembre de 2017] Pérez Morán, E., Huerta Floriano, M. Á., La creación de discurso ideológico en el cine popular del tardofranquismo (1966-1975): el ciclo Paco Martínez Soria (2012) Comunicación y Sociedad, XXV (1), pp. 289-311. , en: n Pérez Morán, E., Huerta Floriano, M. Á., Las comedias de Mariano Ozores, Andrés Pajares y Fernando Esteso: cartografía cinematográfica de un país en transición (2017) Bulletin of Spanish Visual Studies, 1 (2), pp. 245-264. , en: n Planes Pedreño, J. A., El presente devorado por el pasado: declinaciones del flashback metaléptico y sus resonancias en el discurso memorístico de La prima Angélica (2018) Hispanic Research Journal, 19 (1), pp. 89-104. , En: n Rodríguez Fuentes, C., (2013) Desmontando a Saura, , (ed) Barcelona/Málaga: Luces de Gálibo Sánchez Vidal, A., (1988) El cine de Carlos Saura, , Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada de Aragón Turim, M., (1989) Flashbacks in Film, , London: Routledge Van Aken, S., Vandekerkhof, R., Metaleptic and Pseudo-diegetic Narration in Dennis Potter's Karaoke/Cold Lazarus (1996) (2012) Image & Narrative, 16 (28), pp. 85-101. , https://buff.ly/2zTLbWx, En: n Disponible en [Acceso el 7 de diciembre de 2017] Whitaker, T., (2011) The Films of Elías Querejeta: A Producer of Landscapes, , Cardiff: University of Wales Press Willem, L. M., Encircling Linearity in Carlos Saura's Peppermint Frappé (1999) Romance Languages Annual X, pp. 859-861. , https://buff.ly/2DegtsI, En: Disponible en [Acceso el 17 de enero de 2018] Zavala, L., El extraño caso de la metalepsis: una aproximación tipológica (2017), pp. 1-15. , https://buff.ly/2AuTJXw, Academia.edu: Disponible en [Acceso el 1 de diciembre de 2017] |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_16ec |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Complutense de Madrid |
dc.publisher.program.spa.fl_str_mv |
Comunicación y Lenguajes Audiovisuales |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Comunicación |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Complutense de Madrid |
dc.source.none.fl_str_mv |
Historia y Comunicacion Social |
institution |
Universidad de Medellín |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159238854868992 |
spelling |
20202021-02-05T14:58:38Z2021-02-05T14:58:38Z11370734http://hdl.handle.net/11407/600110.5209/hics.69233This paper discusses the flashback, mental image and metalepsis in two essential feature films belonging to the memorial season that the filmmaker Carlos Saura undertakes over Late Francoism and, above all, Spanish Transition: Blindfolded Eyes (1978) and Sweet Hours (1982). Although a highlighted metafictional dimension is underlay, the mnemonic discourse that grows out of both of these movies drives us to identify, respectively, two opposed constructs: active or rehabilitation memory, in the first one; passive or narcotizing memory, in the second one. The singularity of these two selected films allows us to analyze this pair of recalling attitudes, which are the same ones for categorizing the remaining six films of the aforementioned season. © 2020 Universidad Complutense de Madrid. All rights reserved.spaUniversidad Complutense de MadridComunicación y Lenguajes AudiovisualesFacultad de Comunicaciónhttps://www.scopus.com/inward/record.uri?eid=2-s2.0-85087731400&doi=10.5209%2fhics.69233&partnerID=40&md5=19397eb402645acf0eaebe989f8485ed251151159Bloch-Robin, M., Música y narración en Dulces horas: de la inmersión nostálgica en la vorágine del pasado a la distancia irónica de la instancia narrativa superior (2011) Carlos Saura: una trayectoria ejemplar, pp. 47-65. , (2011): en: Lefere, R. (ed) Madrid: Visor librosBordwell, D., (1985) Narration in the Fiction Film, , Wisconsin: Wisconsin University PressBranigan, E., (1992) Narrative Comprehension and Film, , London: RoutledgeCampora, V., Art cinema and New Hollywood: multiform narrative and sonic metalepsis in Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2009) New Review of Films and Television Reviews, 7 (2), pp. 119-131. , EnColmeiro, J. F., (2005) Memoria histórica e identidad cultural. De la posguerra a la modernidad, , Barcelona: AnthroposCuevas Álvarez, E., La memoria del cine o el cine que recuerda (2014) El cine de pensamiento: Formas de la imaginación tecno-estética, pp. 189-203. , (2014): En Català, J. M. (ed) Colección Aldea Global, UAB UPF UJI UVD'Lugo, M., (1991) The Films of Carlos Saura. The Practice of Seeing, , Princeton, NJ: Princeton University PressGaudreault, A., JOST, J., (1991) El relato cinematográfico, , Barcelona: PaidósGaugler, K. M., Theatrical Space and Social Change in Carlos Saura's Los ojos vendados (1978) (2004) Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura, (12). , http://buff.ly/2tPGESo, En: n Disponible en [Acceso el 16 de enero de 2018]Genette, G., (1989) Figuras III, , Barcelona: LumenGenette, G., (2004) Metalepsis. De la figura a la ficción, , México D.F: Fondo de Cultura EconómicaGwynne, E., The Persistence of Memory: Carlos Saura's La caza and La prima Angélica (1997) Journal of Iberian and Latin American Studies, 3 (2), pp. 191-203. , en: nHopewell, J., (1989) El cine español después de Franco, , Madrid: El ArqueroKeller, P., Cinematic time and the question of possibility in Carlos Saura's Elisa, vida mía (1977) (2013) Studies in Spanish & Latin American Cinemas, 10 (1), pp. 3-22. , En: nKiss, M., Narrative Metalepsis as Diegetic Concept in Christopher Nolan's Inception (2010) (2012) Acta Universitatis Sapientiae, Film and Media Studies, 5, pp. 35-54. , EnLefere, R., (2011) Carlos Saura: una trayectoria ejemplar, , (ed) Madrid: Visor librosLópez Izquierdo, J., Las fronteras de la metalepsis. Relatos, narradores y personajes cinematográficos (2007), En Felici, J. M.Gómez Tarín, F. J. (eds) (2007): Metodologías de análisis del film. Madrid: Edipo, 429-437Luchoomun, L., (2012) Mental Images in Cinema: Flashback, Imagined Voices, Fantasy, Dream, Hallucination and Madness in Film, , https://buff.ly/2ikTOGi, Tesis doctoral, Universidad de Roehampton, inédita. Disponible en [Acceso el 29 de noviembre de 2017]Pérez Morán, E., Huerta Floriano, M. Á., La creación de discurso ideológico en el cine popular del tardofranquismo (1966-1975): el ciclo Paco Martínez Soria (2012) Comunicación y Sociedad, XXV (1), pp. 289-311. , en: nPérez Morán, E., Huerta Floriano, M. Á., Las comedias de Mariano Ozores, Andrés Pajares y Fernando Esteso: cartografía cinematográfica de un país en transición (2017) Bulletin of Spanish Visual Studies, 1 (2), pp. 245-264. , en: nPlanes Pedreño, J. A., El presente devorado por el pasado: declinaciones del flashback metaléptico y sus resonancias en el discurso memorístico de La prima Angélica (2018) Hispanic Research Journal, 19 (1), pp. 89-104. , En: nRodríguez Fuentes, C., (2013) Desmontando a Saura, , (ed) Barcelona/Málaga: Luces de GáliboSánchez Vidal, A., (1988) El cine de Carlos Saura, , Zaragoza: Caja de Ahorros de la Inmaculada de AragónTurim, M., (1989) Flashbacks in Film, , London: RoutledgeVan Aken, S., Vandekerkhof, R., Metaleptic and Pseudo-diegetic Narration in Dennis Potter's Karaoke/Cold Lazarus (1996) (2012) Image & Narrative, 16 (28), pp. 85-101. , https://buff.ly/2zTLbWx, En: n Disponible en [Acceso el 7 de diciembre de 2017]Whitaker, T., (2011) The Films of Elías Querejeta: A Producer of Landscapes, , Cardiff: University of Wales PressWillem, L. M., Encircling Linearity in Carlos Saura's Peppermint Frappé (1999) Romance Languages Annual X, pp. 859-861. , https://buff.ly/2DegtsI, En: Disponible en [Acceso el 17 de enero de 2018]Zavala, L., El extraño caso de la metalepsis: una aproximación tipológica (2017), pp. 1-15. , https://buff.ly/2AuTJXw, Academia.edu: Disponible en [Acceso el 1 de diciembre de 2017]Historia y Comunicacion SocialFlashbackImagen mentalMemoryMetalepsisSauraRemembering attitudes in the fiction movies of carlos saura over the late francoism and Spanish transition: From the active memory of blindfolded eyes (1978) to the passive memory of sweet hours (1982) [Actitudes ante el recuerdo en el cine de ficción de carlos saura durante el tardofranquismo y la transición española: De la memoria activa de los ojos vendados (1978) a la memoria pasiva de dulces horas (1982)]Reviewinfo:eu-repo/semantics/reviewhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_efa0Pedreño, J.A.P., Universidad de Medellín, Colombiahttp://purl.org/coar/access_right/c_16ecPedreño J.A.P.11407/6001oai:repository.udem.edu.co:11407/60012021-02-05 09:58:38.143Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |