Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?
This article refers to a reflection about the implications the recognition of the interaction and language relation has in analysis models of classroom interaction. For this purpose, at the beginning, there is a brief explanation about the way authors understand learning and teaching; later, interac...
- Autores:
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2005
- Institución:
- Universidad de Medellín
- Repositorio:
- Repositorio UDEM
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.udem.edu.co:11407/1520
- Acceso en línea:
- http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109
http://hdl.handle.net/11407/1520
- Palabra clave:
- Classroom interaction
Language
Social Practice
Research approaches
Pedagogical speech
Interacción en el aula
Lenguaje
Práctica social
Enfoques de investigación
Discurso pedagógico
- Rights
- License
- http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
id |
REPOUDEM2_03b6edeeed42dcf1d470c420974edd38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.udem.edu.co:11407/1520 |
network_acronym_str |
REPOUDEM2 |
network_name_str |
Repositorio UDEM |
repository_id_str |
|
spelling |
2015-12-16T23:14:47Z2015-12-16T23:14:47Z2005-12-311692-2522http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109http://hdl.handle.net/11407/15202248-4086reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínThis article refers to a reflection about the implications the recognition of the interaction and language relation has in analysis models of classroom interaction. For this purpose, at the beginning, there is a brief explanation about the way authors understand learning and teaching; later, interaction in the classroom is characterized as a particular social practice; then, it is intended to put in evidence the relation teaching-learning and language. In the fourth moment, there is a historical review about research approaches focused in this objective, followed by a reflection about some of the implications derived from methodological decisión making in agreement with conceptions presented in the first part. Finally, the article closes with some ideas which the authors hope help as a reflection for those interested in research in classroom interaction.Este artículo da cuenta de una reflexión en torno de las implicaciones que tiene el reconocimiento de la relación entre interacción y lenguaje, en los modelos de análisis de la interacción en el aula. Para tal efecto, en un primer momento se explica brevemente de qué modo las autoras comprenden la enseñanza y el aprendizaje; posteriormente se caracteriza la interacción en el aula como una práctica social particular; enseguida, se pretende evidenciar la relación entre enseñanza, aprendizaje y lenguaje; en el cuarto momento se presenta una revisión histórica sobre los enfoques de investigación centrados en este objeto de interés, seguida de una reflexión sobre algunas de las implicaciones derivadas de la toma de decisiones metodológicas acordes con las concepciones expuestas en los primeros apartados. Finalmente, el artículo cierra con algunos planteamientos que se espera sirvan de reflexión para los interesados en abordar la investigación de la interacción en el aula.p.17-50Electrónicoapplication/pdfPDFspaUniversidad de MedellínFacultad de Comunicaciónhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109/1081Anagramas; Vol. 4, núm. 7 (2005)Anagramas; Vol. 4, núm. 7 - julio/diciembre 2005471750Anagramashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Anagramas; Vol. 4, núm. 7 (2005); 17-502248-40861692-2522Classroom interactionLanguageSocial PracticeResearch approachesPedagogical speechInteracción en el aulaLenguajePráctica socialEnfoques de investigaciónDiscurso pedagógicoInteracción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?Interaction and language in the classroom: dealing your research?ArtículoArticleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Comunidad Universidad de MedellínLat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degreesMedellínRincón B., Gloria; Universidad del ValleNarvaez C., Elizabeth; Universidad Autónoma de OccidenteRoldan M., Claudia A.; Universidad del ValleTHUMBNAILAnagramas_199.pdf.jpgAnagramas_199.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8596http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/3/Anagramas_199.pdf.jpg2c4e356c4551e29f545c931dcd5673caMD53ORIGINALArticulo.htmltext/html493http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/1/Articulo.htmlab1493af7c96112264ba13028b9b7a62MD51Anagramas_199.pdfAnagramas_199.pdfapplication/pdf504560http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/2/Anagramas_199.pdf9042c1cd8d691383da3a04e76c6ab0a4MD5211407/1520oai:repository.udem.edu.co:11407/15202020-05-27 18:32:47.918Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación? |
dc.title.alternativees.spa.fl_str_mv |
Interaction and language in the classroom: dealing your research? |
title |
Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación? |
spellingShingle |
Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación? Classroom interaction Language Social Practice Research approaches Pedagogical speech Interacción en el aula Lenguaje Práctica social Enfoques de investigación Discurso pedagógico |
title_short |
Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación? |
title_full |
Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación? |
title_fullStr |
Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación? |
title_full_unstemmed |
Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación? |
title_sort |
Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación? |
dc.subject.spa.fl_str_mv |
Classroom interaction Language Social Practice Research approaches Pedagogical speech Interacción en el aula Lenguaje Práctica social Enfoques de investigación Discurso pedagógico |
topic |
Classroom interaction Language Social Practice Research approaches Pedagogical speech Interacción en el aula Lenguaje Práctica social Enfoques de investigación Discurso pedagógico |
description |
This article refers to a reflection about the implications the recognition of the interaction and language relation has in analysis models of classroom interaction. For this purpose, at the beginning, there is a brief explanation about the way authors understand learning and teaching; later, interaction in the classroom is characterized as a particular social practice; then, it is intended to put in evidence the relation teaching-learning and language. In the fourth moment, there is a historical review about research approaches focused in this objective, followed by a reflection about some of the implications derived from methodological decisión making in agreement with conceptions presented in the first part. Finally, the article closes with some ideas which the authors hope help as a reflection for those interested in research in classroom interaction. |
publishDate |
2005 |
dc.date.created.none.fl_str_mv |
2005-12-31 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2015-12-16T23:14:47Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2015-12-16T23:14:47Z |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Artículo Article |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.driver.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
1692-2522 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109 http://hdl.handle.net/11407/1520 |
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv |
2248-4086 |
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv |
reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín |
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv |
instname:Universidad de Medellín |
identifier_str_mv |
1692-2522 2248-4086 reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín instname:Universidad de Medellín |
url |
http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109 http://hdl.handle.net/11407/1520 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109/1081 |
dc.relation.ispartofseries.spa.fl_str_mv |
Anagramas; Vol. 4, núm. 7 (2005) |
dc.relation.haspart.spa.fl_str_mv |
Anagramas; Vol. 4, núm. 7 - julio/diciembre 2005 |
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv |
4 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
7 |
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv |
17 |
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv |
50 |
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv |
Anagramas |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.extent.spa.fl_str_mv |
p.17-50 |
dc.format.medium.spa.fl_str_mv |
Electrónico |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.spa.fl_str_mv |
Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degreesLong: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad de Medellín |
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv |
Facultad de Comunicación |
dc.source.spa.fl_str_mv |
Anagramas; Vol. 4, núm. 7 (2005); 17-50 2248-4086 1692-2522 |
institution |
Universidad de Medellín |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/3/Anagramas_199.pdf.jpg http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/1/Articulo.html http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/2/Anagramas_199.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2c4e356c4551e29f545c931dcd5673ca ab1493af7c96112264ba13028b9b7a62 9042c1cd8d691383da3a04e76c6ab0a4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad de Medellin |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@udem.edu.co |
_version_ |
1814159226497400832 |