Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?

This article refers to a reflection about the implications the recognition of the interaction and language relation has in analysis models of classroom interaction. For this purpose, at the beginning, there is a brief explanation about the way authors understand learning and teaching; later, interac...

Full description

Autores:
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2005
Institución:
Universidad de Medellín
Repositorio:
Repositorio UDEM
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.udem.edu.co:11407/1520
Acceso en línea:
http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109
http://hdl.handle.net/11407/1520
Palabra clave:
Classroom interaction
Language
Social Practice
Research approaches
Pedagogical speech
Interacción en el aula
Lenguaje
Práctica social
Enfoques de investigación
Discurso pedagógico
Rights
License
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
id REPOUDEM2_03b6edeeed42dcf1d470c420974edd38
oai_identifier_str oai:repository.udem.edu.co:11407/1520
network_acronym_str REPOUDEM2
network_name_str Repositorio UDEM
repository_id_str
spelling 2015-12-16T23:14:47Z2015-12-16T23:14:47Z2005-12-311692-2522http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109http://hdl.handle.net/11407/15202248-4086reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellíninstname:Universidad de MedellínThis article refers to a reflection about the implications the recognition of the interaction and language relation has in analysis models of classroom interaction. For this purpose, at the beginning, there is a brief explanation about the way authors understand learning and teaching; later, interaction in the classroom is characterized as a particular social practice; then, it is intended to put in evidence the relation teaching-learning and language. In the fourth moment, there is a historical review about research approaches focused in this objective, followed by a reflection about some of the implications derived from methodological decisión making in agreement with conceptions presented in the first part. Finally, the article closes with some ideas which the authors hope help as a reflection for those interested in research in classroom interaction.Este artículo da cuenta de una reflexión en torno de las implicaciones que tiene el reconocimiento de la relación entre interacción y lenguaje, en los modelos de análisis de la interacción en el aula. Para tal efecto, en un primer momento se explica brevemente de qué modo las autoras comprenden la enseñanza y el aprendizaje; posteriormente se caracteriza la interacción en el aula como una práctica social particular; enseguida, se pretende evidenciar la relación entre enseñanza, aprendizaje y lenguaje; en el cuarto momento se presenta una revisión histórica sobre los enfoques de investigación centrados en este objeto de interés, seguida de una reflexión sobre algunas de las implicaciones derivadas de la toma de decisiones metodológicas acordes con las concepciones expuestas en los primeros apartados. Finalmente, el artículo cierra con algunos planteamientos que se espera sirvan de reflexión para los interesados en abordar la investigación de la interacción en el aula.p.17-50Electrónicoapplication/pdfPDFspaUniversidad de MedellínFacultad de Comunicaciónhttp://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109/1081Anagramas; Vol. 4, núm. 7 (2005)Anagramas; Vol. 4, núm. 7 - julio/diciembre 2005471750Anagramashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Anagramas; Vol. 4, núm. 7 (2005); 17-502248-40861692-2522Classroom interactionLanguageSocial PracticeResearch approachesPedagogical speechInteracción en el aulaLenguajePráctica socialEnfoques de investigaciónDiscurso pedagógicoInteracción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?Interaction and language in the classroom: dealing your research?ArtículoArticleinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_6501http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Comunidad Universidad de MedellínLat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degreesMedellínRincón B., Gloria; Universidad del ValleNarvaez C., Elizabeth; Universidad Autónoma de OccidenteRoldan M., Claudia A.; Universidad del ValleTHUMBNAILAnagramas_199.pdf.jpgAnagramas_199.pdf.jpgIM Thumbnailimage/jpeg8596http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/3/Anagramas_199.pdf.jpg2c4e356c4551e29f545c931dcd5673caMD53ORIGINALArticulo.htmltext/html493http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/1/Articulo.htmlab1493af7c96112264ba13028b9b7a62MD51Anagramas_199.pdfAnagramas_199.pdfapplication/pdf504560http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/2/Anagramas_199.pdf9042c1cd8d691383da3a04e76c6ab0a4MD5211407/1520oai:repository.udem.edu.co:11407/15202020-05-27 18:32:47.918Repositorio Institucional Universidad de Medellinrepositorio@udem.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?
dc.title.alternativees.spa.fl_str_mv Interaction and language in the classroom: dealing your research?
title Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?
spellingShingle Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?
Classroom interaction
Language
Social Practice
Research approaches
Pedagogical speech
Interacción en el aula
Lenguaje
Práctica social
Enfoques de investigación
Discurso pedagógico
title_short Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?
title_full Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?
title_fullStr Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?
title_full_unstemmed Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?
title_sort Interacción en el aula y lenguaje: ¿cómo enfrentar su investigación?
dc.subject.spa.fl_str_mv Classroom interaction
Language
Social Practice
Research approaches
Pedagogical speech
Interacción en el aula
Lenguaje
Práctica social
Enfoques de investigación
Discurso pedagógico
topic Classroom interaction
Language
Social Practice
Research approaches
Pedagogical speech
Interacción en el aula
Lenguaje
Práctica social
Enfoques de investigación
Discurso pedagógico
description This article refers to a reflection about the implications the recognition of the interaction and language relation has in analysis models of classroom interaction. For this purpose, at the beginning, there is a brief explanation about the way authors understand learning and teaching; later, interaction in the classroom is characterized as a particular social practice; then, it is intended to put in evidence the relation teaching-learning and language. In the fourth moment, there is a historical review about research approaches focused in this objective, followed by a reflection about some of the implications derived from methodological decisión making in agreement with conceptions presented in the first part. Finally, the article closes with some ideas which the authors hope help as a reflection for those interested in research in classroom interaction.
publishDate 2005
dc.date.created.none.fl_str_mv 2005-12-31
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2015-12-16T23:14:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2015-12-16T23:14:47Z
dc.type.eng.fl_str_mv Artículo
Article
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.driver.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv 1692-2522
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109
http://hdl.handle.net/11407/1520
dc.identifier.eissn.none.fl_str_mv 2248-4086
dc.identifier.reponame.spa.fl_str_mv reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
dc.identifier.instname.spa.fl_str_mv instname:Universidad de Medellín
identifier_str_mv 1692-2522
2248-4086
reponame:Repositorio Institucional Universidad de Medellín
instname:Universidad de Medellín
url http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109
http://hdl.handle.net/11407/1520
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.udem.edu.co/index.php/anagramas/article/view/1109/1081
dc.relation.ispartofseries.spa.fl_str_mv Anagramas; Vol. 4, núm. 7 (2005)
dc.relation.haspart.spa.fl_str_mv Anagramas; Vol. 4, núm. 7 - julio/diciembre 2005
dc.relation.citationvolume.spa.fl_str_mv 4
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv 7
dc.relation.citationstartpage.spa.fl_str_mv 17
dc.relation.citationendpage.spa.fl_str_mv 50
dc.relation.ispartofes.spa.fl_str_mv Anagramas
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.*.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.extent.spa.fl_str_mv p.17-50
dc.format.medium.spa.fl_str_mv Electrónico
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
PDF
dc.coverage.spa.fl_str_mv Lat: 06 15 00 N  degrees minutes  Lat: 6.2500  decimal degreesLong: 075 36 00 W  degrees minutes  Long: -75.6000  decimal degrees
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad de Medellín
dc.publisher.faculty.spa.fl_str_mv Facultad de Comunicación
dc.source.spa.fl_str_mv Anagramas; Vol. 4, núm. 7 (2005); 17-50
2248-4086
1692-2522
institution Universidad de Medellín
bitstream.url.fl_str_mv http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/3/Anagramas_199.pdf.jpg
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/1/Articulo.html
http://repository.udem.edu.co/bitstream/11407/1520/2/Anagramas_199.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2c4e356c4551e29f545c931dcd5673ca
ab1493af7c96112264ba13028b9b7a62
9042c1cd8d691383da3a04e76c6ab0a4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad de Medellin
repository.mail.fl_str_mv repositorio@udem.edu.co
_version_ 1814159226497400832