Validación de un instrumento de medición de ambiente escolar para docentes Colombianos

This study explores the validity and reliability of a school environment instrument supplied to 3160 teachers from Medellin – Colombia public schools in 2011. The multilevel factorial analysis allowed establishing that through 20 reactives, the instrument evaluates four school environment dimensions...

Full description

Autores:
Román, Juan P.
Ospina, Mónica P.
Garcés, José D.
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad EAFIT
Repositorio:
Repositorio EAFIT
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.eafit.edu.co:10784/5506
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10784/5506
Palabra clave:
School environment
Multilevel factorial exploratory analysis
Teachers’ perception
Validation
Ambiente escolar
Análisis factorial exploratorio multinivel
Percepción de los docentes
Validación
Rights
License
Acceso abierto
id REPOEAFIT2_74ca05d21a8246623505e137f521339f
oai_identifier_str oai:repository.eafit.edu.co:10784/5506
network_acronym_str REPOEAFIT2
network_name_str Repositorio EAFIT
repository_id_str
spelling Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2015-07-15T19:20:46Z2015-07-152015-07-15T19:20:46Zhttp://hdl.handle.net/10784/5506C38C83I20This study explores the validity and reliability of a school environment instrument supplied to 3160 teachers from Medellin – Colombia public schools in 2011. The multilevel factorial analysis allowed establishing that through 20 reactives, the instrument evaluates four school environment dimensions at individual level: communication from the school to the teachers and communication from the teachers to the parents, participation level into the school decisions, respect-emotional security and academic expectations. At the group level, the same reactives allowed measuring a general school environment dimension. Therefore, results suggested the instrument permits to establish differences between schools in school environment terms.Este estudio explora la validez y fiabilidad de un instrumento de medición del ambiente escolar suministrado a 3610 docentes de las Instituciones Educativas oficiales de la ciudad de Medellín – Colombia en 2011. El análisis factorial exploratorio multinivel permitió establecer que a través de 20 reactivos el instrumento evalúa cuatro dimensiones de ambiente escolar a nivel individual: comunicación de la Institución Educativa hacia los docentes y comunicación de los docentes hacia los padres, nivel de participación en las decisiones de la Institución Educativa, respeto-seguridad emocional y expectativas académicas. A nivel grupal, los mismos reactivos permiten medir una dimensión general de ambiente escolar. Por tanto, los resultados sugieren que el instrumento permite establecer diferencias entre Instituciones Educativas en términos de ambiente escolar.spaUniversidad EAFITEscuela de Economía y FinanzasValidación de un instrumento de medición de ambiente escolar para docentes ColombianosworkingPaperinfo:eu-repo/semantics/workingPaperDocumento de trabajo de investigacióndrafthttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccehttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042Acceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2School environmentMultilevel factorial exploratory analysisTeachers’ perceptionValidationAmbiente escolarAnálisis factorial exploratorio multinivelPercepción de los docentesValidaciónjromanca@eafit.edu.comospina6@eafit.edu.cojgarces3@eafit.edu.coRomán, Juan P.ccaf3c22-bc6b-41fb-a6a7-fb40b73d3683-1Ospina, Mónica P.90652348-f46e-454f-a282-f89c40e6500c-1Garcés, José D.1215c0f7-31ce-442e-96f9-afa2d78d8eb4-1LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82556https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/a6a54409-ca7a-407f-817e-07d29feb5c2f/download76025f86b095439b7ac65b367055d40cMD51ORIGINAL2015_14_Monica_Ospina.pdf2015_14_Monica_Ospina.pdfapplication/pdf846868https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/0dee08c0-0ba5-4365-9af0-ccfc04b8d44a/download9a0187f9d292316390301d0b6ac72d10MD5210784/5506oai:repository.eafit.edu.co:10784/55062024-12-04 11:49:20.838open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Validación de un instrumento de medición de ambiente escolar para docentes Colombianos
title Validación de un instrumento de medición de ambiente escolar para docentes Colombianos
spellingShingle Validación de un instrumento de medición de ambiente escolar para docentes Colombianos
School environment
Multilevel factorial exploratory analysis
Teachers’ perception
Validation
Ambiente escolar
Análisis factorial exploratorio multinivel
Percepción de los docentes
Validación
title_short Validación de un instrumento de medición de ambiente escolar para docentes Colombianos
title_full Validación de un instrumento de medición de ambiente escolar para docentes Colombianos
title_fullStr Validación de un instrumento de medición de ambiente escolar para docentes Colombianos
title_full_unstemmed Validación de un instrumento de medición de ambiente escolar para docentes Colombianos
title_sort Validación de un instrumento de medición de ambiente escolar para docentes Colombianos
dc.creator.fl_str_mv Román, Juan P.
Ospina, Mónica P.
Garcés, José D.
dc.contributor.eafitauthor.none.fl_str_mv jromanca@eafit.edu.co
mospina6@eafit.edu.co
jgarces3@eafit.edu.co
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Román, Juan P.
Ospina, Mónica P.
Garcés, José D.
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv School environment
Multilevel factorial exploratory analysis
Teachers’ perception
Validation
topic School environment
Multilevel factorial exploratory analysis
Teachers’ perception
Validation
Ambiente escolar
Análisis factorial exploratorio multinivel
Percepción de los docentes
Validación
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv Ambiente escolar
Análisis factorial exploratorio multinivel
Percepción de los docentes
Validación
description This study explores the validity and reliability of a school environment instrument supplied to 3160 teachers from Medellin – Colombia public schools in 2011. The multilevel factorial analysis allowed establishing that through 20 reactives, the instrument evaluates four school environment dimensions at individual level: communication from the school to the teachers and communication from the teachers to the parents, participation level into the school decisions, respect-emotional security and academic expectations. At the group level, the same reactives allowed measuring a general school environment dimension. Therefore, results suggested the instrument permits to establish differences between schools in school environment terms.
publishDate 2015
dc.date.available.none.fl_str_mv 2015-07-15T19:20:46Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015-07-15
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2015-07-15T19:20:46Z
dc.type.eng.fl_str_mv workingPaper
info:eu-repo/semantics/workingPaper
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_8042
dc.type.local.spa.fl_str_mv Documento de trabajo de investigación
dc.type.hasVersion.eng.fl_str_mv draft
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10784/5506
dc.identifier.jel.none.fl_str_mv C38
C83
I20
url http://hdl.handle.net/10784/5506
identifier_str_mv C38
C83
I20
dc.language.iso.eng.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.local.spa.fl_str_mv Acceso abierto
rights_invalid_str_mv Acceso abierto
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.coverage.spatial.eng.fl_str_mv Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad EAFIT
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv Escuela de Economía y Finanzas
institution Universidad EAFIT
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/a6a54409-ca7a-407f-817e-07d29feb5c2f/download
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/0dee08c0-0ba5-4365-9af0-ccfc04b8d44a/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 76025f86b095439b7ac65b367055d40c
9a0187f9d292316390301d0b6ac72d10
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad EAFIT
repository.mail.fl_str_mv repositorio@eafit.edu.co
_version_ 1818102418952421376