Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar

This paper presents evidence on the effects of using socioeconomic status (SES) adjusted test scores on schools ranking. Adjusted scores are estimated from the residuals of a linear regression model using data from the Saber 11 exam for the 2014-2020 period. I found that the use of SES-adjusted test...

Full description

Autores:
Arenas Alzate, Alejandro
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad EAFIT
Repositorio:
Repositorio EAFIT
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.eafit.edu.co:10784/30592
Acceso en línea:
http://hdl.handle.net/10784/30592
Palabra clave:
economics of education
school performance
information provision
socioeconomic status
Colombia
economía de la educación
desempeño escolar
provisión de información
condiciones socioeconómicas
Colombia
Rights
License
Acceso abierto
id REPOEAFIT2_26bb294d95ca67e03b8f72f425c392e0
oai_identifier_str oai:repository.eafit.edu.co:10784/30592
network_acronym_str REPOEAFIT2
network_name_str Repositorio EAFIT
repository_id_str
spelling Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2021-12-01T21:47:27Z2021-05-142021-12-01T21:47:27Zhttp://hdl.handle.net/10784/30592I2D8I3O54This paper presents evidence on the effects of using socioeconomic status (SES) adjusted test scores on schools ranking. Adjusted scores are estimated from the residuals of a linear regression model using data from the Saber 11 exam for the 2014-2020 period. I found that the use of SES-adjusted test scores reduces the socioeconomic gap between schools ranking in the highest performance decile and those ranking below by 69%. This result emphasizes the importance of calculating measures that differentiate the effect of variables that are beyond school control. This paper also presents a data visualization tool that includes indicators on the relative performance of schools, the distribution of their students, and their progress over time based on both adjusted and unadjusted scores. Ultimately, this tool will allow all stakeholders to make decisions based on a broader and more accurate picture of educational quality.Este artículo presenta evidencia sobre los efectos del uso de puntajes ajustados por condiciones socioeconómicas en la clasificación de los colegios. Los puntajes ajustados se estiman a partir de los residuales de un modelo de regresión lineal, usando los datos del examen Saber 11 para el periodo 2014 2020. Se encuentra que el uso de puntajes ajustados reduce en un 69 % la brecha socioeconómica entre los colegios que se ubican en el decil de desempeño más alto y los que se ubican por debajo. Estos resultados enfatizan la importancia de desarrollar medidas que diferencien el efecto de las variables que están por fuera del control de los colegios. Este artículo también presenta una visualización de datos que permite consultar indicadores sobre el desempeño relativo de los colegios, la distribución de sus estudiantes y su progreso en el tiempo con base en tanto los puntajes ajustados como en los originales. En última instancia, esta herramienta permitirá que todos los actores de la comunidad educativa tomen decisiones basadas en un panorama más completo y preciso de la calidad educativa.spaUniversidad EAFITEscuela de Economía y FinanzasMejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolarworkingPaperinfo:eu-repo/semantics/workingPaperDocumento de trabajo de investigacióndrafthttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccehttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042Acceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2economics of educationschool performanceinformation provisionsocioeconomic statusColombiaeconomía de la educacióndesempeño escolarprovisión de informacióncondiciones socioeconómicasColombiaArenas Alzate, AlejandroUniversidad EAFITLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82556https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/000cfbf4-2342-4154-a738-dae46419d14a/download76025f86b095439b7ac65b367055d40cMD51ORIGINALWP-2020-11-Alejandro Arenas.pdfWP-2020-11-Alejandro Arenas.pdfapplication/pdf1483275https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d13fb408-ab21-4947-a3eb-8a4ecf6c41be/download440ba587e85040bfabb0333ebe2d6985MD5210784/30592oai:repository.eafit.edu.co:10784/305922024-03-05 14:06:16.703open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar
title Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar
spellingShingle Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar
economics of education
school performance
information provision
socioeconomic status
Colombia
economía de la educación
desempeño escolar
provisión de información
condiciones socioeconómicas
Colombia
title_short Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar
title_full Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar
title_fullStr Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar
title_full_unstemmed Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar
title_sort Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar
dc.creator.fl_str_mv Arenas Alzate, Alejandro
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Arenas Alzate, Alejandro
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv Universidad EAFIT
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv economics of education
school performance
information provision
socioeconomic status
Colombia
topic economics of education
school performance
information provision
socioeconomic status
Colombia
economía de la educación
desempeño escolar
provisión de información
condiciones socioeconómicas
Colombia
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv economía de la educación
desempeño escolar
provisión de información
condiciones socioeconómicas
Colombia
description This paper presents evidence on the effects of using socioeconomic status (SES) adjusted test scores on schools ranking. Adjusted scores are estimated from the residuals of a linear regression model using data from the Saber 11 exam for the 2014-2020 period. I found that the use of SES-adjusted test scores reduces the socioeconomic gap between schools ranking in the highest performance decile and those ranking below by 69%. This result emphasizes the importance of calculating measures that differentiate the effect of variables that are beyond school control. This paper also presents a data visualization tool that includes indicators on the relative performance of schools, the distribution of their students, and their progress over time based on both adjusted and unadjusted scores. Ultimately, this tool will allow all stakeholders to make decisions based on a broader and more accurate picture of educational quality.
publishDate 2021
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-12-01T21:47:27Z
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-05-14
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-12-01T21:47:27Z
dc.type.eng.fl_str_mv workingPaper
info:eu-repo/semantics/workingPaper
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_8042
dc.type.local.spa.fl_str_mv Documento de trabajo de investigación
dc.type.hasVersion.eng.fl_str_mv draft
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10784/30592
dc.identifier.jel.none.fl_str_mv I2
D8
I3
O54
url http://hdl.handle.net/10784/30592
identifier_str_mv I2
D8
I3
O54
dc.language.iso.eng.fl_str_mv spa
language spa
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.local.spa.fl_str_mv Acceso abierto
rights_invalid_str_mv Acceso abierto
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.coverage.spatial.eng.fl_str_mv Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad EAFIT
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv Escuela de Economía y Finanzas
institution Universidad EAFIT
bitstream.url.fl_str_mv https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/000cfbf4-2342-4154-a738-dae46419d14a/download
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d13fb408-ab21-4947-a3eb-8a4ecf6c41be/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 76025f86b095439b7ac65b367055d40c
440ba587e85040bfabb0333ebe2d6985
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositorio Institucional Universidad EAFIT
repository.mail.fl_str_mv repositorio@eafit.edu.co
_version_ 1808498895753314304