Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar
This paper presents evidence on the effects of using socioeconomic status (SES) adjusted test scores on schools ranking. Adjusted scores are estimated from the residuals of a linear regression model using data from the Saber 11 exam for the 2014-2020 period. I found that the use of SES-adjusted test...
- Autores:
-
Arenas Alzate, Alejandro
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad EAFIT
- Repositorio:
- Repositorio EAFIT
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.eafit.edu.co:10784/30592
- Acceso en línea:
- http://hdl.handle.net/10784/30592
- Palabra clave:
- economics of education
school performance
information provision
socioeconomic status
Colombia
economía de la educación
desempeño escolar
provisión de información
condiciones socioeconómicas
Colombia
- Rights
- License
- Acceso abierto
id |
REPOEAFIT2_26bb294d95ca67e03b8f72f425c392e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.eafit.edu.co:10784/30592 |
network_acronym_str |
REPOEAFIT2 |
network_name_str |
Repositorio EAFIT |
repository_id_str |
|
spelling |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees2021-12-01T21:47:27Z2021-05-142021-12-01T21:47:27Zhttp://hdl.handle.net/10784/30592I2D8I3O54This paper presents evidence on the effects of using socioeconomic status (SES) adjusted test scores on schools ranking. Adjusted scores are estimated from the residuals of a linear regression model using data from the Saber 11 exam for the 2014-2020 period. I found that the use of SES-adjusted test scores reduces the socioeconomic gap between schools ranking in the highest performance decile and those ranking below by 69%. This result emphasizes the importance of calculating measures that differentiate the effect of variables that are beyond school control. This paper also presents a data visualization tool that includes indicators on the relative performance of schools, the distribution of their students, and their progress over time based on both adjusted and unadjusted scores. Ultimately, this tool will allow all stakeholders to make decisions based on a broader and more accurate picture of educational quality.Este artículo presenta evidencia sobre los efectos del uso de puntajes ajustados por condiciones socioeconómicas en la clasificación de los colegios. Los puntajes ajustados se estiman a partir de los residuales de un modelo de regresión lineal, usando los datos del examen Saber 11 para el periodo 2014 2020. Se encuentra que el uso de puntajes ajustados reduce en un 69 % la brecha socioeconómica entre los colegios que se ubican en el decil de desempeño más alto y los que se ubican por debajo. Estos resultados enfatizan la importancia de desarrollar medidas que diferencien el efecto de las variables que están por fuera del control de los colegios. Este artículo también presenta una visualización de datos que permite consultar indicadores sobre el desempeño relativo de los colegios, la distribución de sus estudiantes y su progreso en el tiempo con base en tanto los puntajes ajustados como en los originales. En última instancia, esta herramienta permitirá que todos los actores de la comunidad educativa tomen decisiones basadas en un panorama más completo y preciso de la calidad educativa.spaUniversidad EAFITEscuela de Economía y FinanzasMejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolarworkingPaperinfo:eu-repo/semantics/workingPaperDocumento de trabajo de investigacióndrafthttp://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bccehttp://purl.org/coar/resource_type/c_8042Acceso abiertohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2economics of educationschool performanceinformation provisionsocioeconomic statusColombiaeconomía de la educacióndesempeño escolarprovisión de informacióncondiciones socioeconómicasColombiaArenas Alzate, Alejandro1690c03b-8267-4d01-81f7-fc331c432340-1Universidad EAFITLICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82556https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/000cfbf4-2342-4154-a738-dae46419d14a/download76025f86b095439b7ac65b367055d40cMD51ORIGINALWP-2020-11-Alejandro Arenas.pdfWP-2020-11-Alejandro Arenas.pdfapplication/pdf1483275https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d13fb408-ab21-4947-a3eb-8a4ecf6c41be/download440ba587e85040bfabb0333ebe2d6985MD5210784/30592oai:repository.eafit.edu.co:10784/305922024-12-04 11:48:50.966open.accesshttps://repository.eafit.edu.coRepositorio Institucional Universidad EAFITrepositorio@eafit.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar |
title |
Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar |
spellingShingle |
Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar economics of education school performance information provision socioeconomic status Colombia economía de la educación desempeño escolar provisión de información condiciones socioeconómicas Colombia |
title_short |
Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar |
title_full |
Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar |
title_fullStr |
Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar |
title_full_unstemmed |
Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar |
title_sort |
Mejores colegios en Colombia: efecto de las condiciones socioeconómicas sobre el desempeño escolar |
dc.creator.fl_str_mv |
Arenas Alzate, Alejandro |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Arenas Alzate, Alejandro |
dc.contributor.affiliation.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.subject.keyword.eng.fl_str_mv |
economics of education school performance information provision socioeconomic status Colombia |
topic |
economics of education school performance information provision socioeconomic status Colombia economía de la educación desempeño escolar provisión de información condiciones socioeconómicas Colombia |
dc.subject.keyword.spa.fl_str_mv |
economía de la educación desempeño escolar provisión de información condiciones socioeconómicas Colombia |
description |
This paper presents evidence on the effects of using socioeconomic status (SES) adjusted test scores on schools ranking. Adjusted scores are estimated from the residuals of a linear regression model using data from the Saber 11 exam for the 2014-2020 period. I found that the use of SES-adjusted test scores reduces the socioeconomic gap between schools ranking in the highest performance decile and those ranking below by 69%. This result emphasizes the importance of calculating measures that differentiate the effect of variables that are beyond school control. This paper also presents a data visualization tool that includes indicators on the relative performance of schools, the distribution of their students, and their progress over time based on both adjusted and unadjusted scores. Ultimately, this tool will allow all stakeholders to make decisions based on a broader and more accurate picture of educational quality. |
publishDate |
2021 |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-12-01T21:47:27Z |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-05-14 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-12-01T21:47:27Z |
dc.type.eng.fl_str_mv |
workingPaper info:eu-repo/semantics/workingPaper |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_b1a7d7d4d402bcce |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_8042 |
dc.type.local.spa.fl_str_mv |
Documento de trabajo de investigación |
dc.type.hasVersion.eng.fl_str_mv |
draft |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10784/30592 |
dc.identifier.jel.none.fl_str_mv |
I2 D8 I3 O54 |
url |
http://hdl.handle.net/10784/30592 |
identifier_str_mv |
I2 D8 I3 O54 |
dc.language.iso.eng.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.local.spa.fl_str_mv |
Acceso abierto |
rights_invalid_str_mv |
Acceso abierto http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.coverage.spatial.eng.fl_str_mv |
Medellín de: Lat: 06 15 00 N degrees minutes Lat: 6.2500 decimal degrees Long: 075 36 00 W degrees minutes Long: -75.6000 decimal degrees |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad EAFIT |
dc.publisher.department.spa.fl_str_mv |
Escuela de Economía y Finanzas |
institution |
Universidad EAFIT |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/000cfbf4-2342-4154-a738-dae46419d14a/download https://repository.eafit.edu.co/bitstreams/d13fb408-ab21-4947-a3eb-8a4ecf6c41be/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
76025f86b095439b7ac65b367055d40c 440ba587e85040bfabb0333ebe2d6985 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional Universidad EAFIT |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@eafit.edu.co |
_version_ |
1818102409864413184 |