La lúdica como herramienta pedagógica para fortalecer el desarrollo socio-afectivo de los estudiantes de transición de la Institución Educativa Distrital Cristo Rey
Play is defined as the set of activities mediated by gratifying experiences such as play, leisure and other pleasant activities that contribute to the learning and socio-emotional development of children. In this way, the present research aims to determine the influence of play to strengthen the soc...
- Autores:
-
Martínez González, Ana Marcela
Rosales Pertuz, Patricia Inés
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8173
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/8173
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Preschool education
Playfulness
Socio-affective development
Social skills
Emotional development
Educación preescolar
Lúdica
Desarrollo socioafectivo
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Play is defined as the set of activities mediated by gratifying experiences such as play, leisure and other pleasant activities that contribute to the learning and socio-emotional development of children. In this way, the present research aims to determine the influence of play to strengthen the socio-affective development of Transitional students of I.E.D. Christ the King. To achieve this, a descriptive qualitative methodology was used, using as data collection instruments an observation guide and interviews applied to 4 teachers and 75 transitional grade students. Among the results obtained, it was found that the institution takes into account the socio-affective dimension, however, teachers tend to be traditionalists in their methodologies and do not include recreational activities in their classes, which is related to the fact that there are no projects in the institution that promote them, despite this, teachers recognize the importance of play in the socio-affective development of students, so when carrying out this type of activities they seek to promote children's self-esteem, self-concept and social skills, finally , it is evidenced that students like to participate in games and artistic activities, which become a motivator for them to attend classes, likewise, they enable positive relationships with their peers. |
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To achieve this, a descriptive qualitative methodology was used, using as data collection instruments an observation guide and interviews applied to 4 teachers and 75 transitional grade students. Among the results obtained, it was found that the institution takes into account the socio-affective dimension, however, teachers tend to be traditionalists in their methodologies and do not include recreational activities in their classes, which is related to the fact that there are no projects in the institution that promote them, despite this, teachers recognize the importance of play in the socio-affective development of students, so when carrying out this type of activities they seek to promote children's self-esteem, self-concept and social skills, finally , it is evidenced that students like to participate in games and artistic activities, which become a motivator for them to attend classes, likewise, they enable positive relationships with their peers.La lúdica es definida como el conjunto de actividades mediadas por experiencias gratificantes como el juego, el ocio y otras actividades placenteras que contribuyen al aprendizaje y el desarrollo socioafectivo de los niños. De esta forma, la presente investigación tiene por objetivo determinar la influencia de la lúdica para fortalecer el desarrollo socio-afectivo de los estudiantes de Transición de la I.E.D. Cristo Rey. Para lograr esto, se utilizó una metodología cualitativa de carácter descriptivo, utilizando como instrumentos de recolección de datos una guía de observación y entrevistas aplicadas a 4 docentes y 75 estudiantes del grado transición. Entre los resultados obtenidos, se encontró que la institución tiene en cuenta la dimensión socioafectiva, sin embargo, los docentes tienden a ser tradicionalistas en sus metodologías y no incluyen en sus clases actividades lúdicas, lo cual se relaciona con que en la institución no hay proyectos transversales que las promuevan, pese a esto, los docentes reconocen la importancia de la lúdica en el desarrollo socioafectivo de los estudiantes, por lo que al realizar este tipo de actividades buscan promover la autoestima, el autoconcepto y las habilidades sociales de los niños, finalmente, se evidencia que a los estudiantes les gusta participar en los juegos y actividades artísticas, las cuales se convierten en un motivador para que estos asistan a clases, igualmente, posibilitan el relacionamiento positivo con sus pares.Martínez González, Ana MarcelaMartínez González, Ana MarcelaRosales Pertuz, Patricia InésRosales Pertuz, Patricia Inésapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Preschool educationPlayfulnessSocio-affective developmentSocial skillsEmotional developmentEducación preescolarLúdicaDesarrollo socioafectivoHabilidades socialesDesarrollo emocionalLa lúdica como herramienta pedagógica para fortalecer el desarrollo socio-afectivo de los estudiantes de transición de la Institución Educativa Distrital Cristo ReyTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAbbott, G (1999). 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