Percepción de los docentes sobre la aplicación del plan individual de ajustes razonables, en educación básica
The present project seeks to deepen the analysis, application, and relevance of the individual plan of reasonable adjustments in the academic improvement of children with special educational needs. This is related with the curriculum and the pedagogical processes, framed in the rationalist-deductive...
- Autores:
-
Rivera Salas, Maryoris Isabel
Ferrer Ferrer, Fernando David
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/6004
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/6004
https://repositorio.cuc.edu.co/
- Palabra clave:
- Inclusion
Special educational needs
Individual plan of reasonable adjustments
Inclusión
Necesidades educativas especiales
Plan individual de ajustes razonables
- Rights
- openAccess
- License
- Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
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Inciarte González, Alicia Canquiz Rincón, Liliana |
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The present project seeks to deepen the analysis, application, and relevance of the individual plan of reasonable adjustments in the academic improvement of children with special educational needs. This is related with the curriculum and the pedagogical processes, framed in the rationalist-deductive paradigm, with a mixed approach and with a type of descriptive design. A sample consisting of classroom and support teachers, students, parents and principals of the school Vista Hermosa de Soledad was taken as a source of analysis, to which surveys and interviews were applied, and all of them validated by experts. After processing and making the analysis of the information, it was possible to identify the gaps in the dissemination and application of the PIAR and it is seen as a weakness that all the responsibility lies on the support teachers; the interest shown by teachers in appropriating the processes of inclusion stands out. In the school, PIAR sensitization processes that allow the progress of academic processes must be generated. Finally, the project allowed to reveal the guidelines for the application of the PIAR in the institution. |
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Inciarte González, AliciaCanquiz Rincón, LilianaRivera Salas, Maryoris IsabelFerrer Ferrer, Fernando David2020-02-06T20:13:11Z2020-02-06T20:13:11Z2019https://hdl.handle.net/11323/6004Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/The present project seeks to deepen the analysis, application, and relevance of the individual plan of reasonable adjustments in the academic improvement of children with special educational needs. This is related with the curriculum and the pedagogical processes, framed in the rationalist-deductive paradigm, with a mixed approach and with a type of descriptive design. A sample consisting of classroom and support teachers, students, parents and principals of the school Vista Hermosa de Soledad was taken as a source of analysis, to which surveys and interviews were applied, and all of them validated by experts. After processing and making the analysis of the information, it was possible to identify the gaps in the dissemination and application of the PIAR and it is seen as a weakness that all the responsibility lies on the support teachers; the interest shown by teachers in appropriating the processes of inclusion stands out. In the school, PIAR sensitization processes that allow the progress of academic processes must be generated. Finally, the project allowed to reveal the guidelines for the application of the PIAR in the institution.La presente investigación, buscó profundizar en el análisis, aplicación y relevancia del plan individual de ajustes razonables en el mejoramiento académico de los niños con necesidades educativas especiales. Se encuentra relacionada a la línea Currículo y Procesos Pedagógicos, enmarcada en el paradigma racionalista- deductivo, con un enfoque mixto y con un tipo de diseño descriptivo. Se tomó como fuente de análisis una muestra conformada por docentes de aula, docente de apoyo, estudiantes, padres de familia y directivos docentes de la Institución educativa Vista Hermosa de Soledad, a los cuales se les aplicaron encuestas y entrevistas, todas validadas por expertos. Después de procesar y hacer el respectivo análisis de la información se pudo identificar que existen vacíos en la difusión y aplicación del PIAR y se ve como debilidad que toda la responsabilidad esté sobre las docentes de apoyo; se destaca el interés de los docentes por apropiarse de los procesos de inclusión. Dentro de la escuela se deben generar procesos de sensibilización del PIAR que permitan el avance de los procesos académicos. Por último el trabajo permitió develar los lineamientos para la aplicación del PIAR en la institución.Rivera Salas, Maryoris IsabelFerrer Ferrer, Fernando DavidspaUniversidad de la CostaMaestría en Educación - Modalidad VirtualAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2InclusionSpecial educational needsIndividual plan of reasonable adjustmentsInclusiónNecesidades educativas especialesPlan individual de ajustes razonablesPercepción de los docentes sobre la aplicación del plan individual de ajustes razonables, en educación básicaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAinscow M, (2003). Desarrollo de Sistemas Educativos Inclusivos. Ponencia a presentar en San Sebastián, octubre de 2003. 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