Escuela de padres como una transformación pedagógica para mejorar el acompañamiento a los estudiantes

The purpose of this research was to design a school of parents to strengthen the support of students in the learning process. It was carried out under a mixed, descriptive approach, based on observation. It uses the deductive hypothetical method, under the positivist or rationalist paradigm. A sampl...

Full description

Autores:
Narváez Álvarez, Nadith Esther
Terraza Escorcia, Marta Cecilia
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8888
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8888
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Palabra clave:
School of parents
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Academic accompaniment
Escuela de padres
Relación escuela-familia
Acompañamiento académico
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description The purpose of this research was to design a school of parents to strengthen the support of students in the learning process. It was carried out under a mixed, descriptive approach, based on observation. It uses the deductive hypothetical method, under the positivist or rationalist paradigm. A sample of 11 teachers from the primary basic level, 56 students from the second to fifth grade and 56 parents of IED families Luís Fernando González Botero from the municipality of La Apartada, department of Córdoba was selected. The sample was taken in a non-random and intentional manner. During the research, semi-structured interviews were conducted with eachers, a survey of parents and/or caregivers as well as students. The results indicate that the bonds of union between family and school should be strengthened and spaces created for reflection on aspects related to parental functions. For this reason, strategies are proposed such as the formation of the school of parents, the realization of periodic meetings with parents or caregivers, the creation of the institutional website and to resume home visits.
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spelling Mejía Leguía, EverGuerrero, HildaNarváez Álvarez, Nadith EstherTerraza Escorcia, Marta Cecilia2021-11-22T13:00:18Z2021-11-22T13:00:18Z2021https://hdl.handle.net/11323/8888Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/The purpose of this research was to design a school of parents to strengthen the support of students in the learning process. It was carried out under a mixed, descriptive approach, based on observation. It uses the deductive hypothetical method, under the positivist or rationalist paradigm. A sample of 11 teachers from the primary basic level, 56 students from the second to fifth grade and 56 parents of IED families Luís Fernando González Botero from the municipality of La Apartada, department of Córdoba was selected. The sample was taken in a non-random and intentional manner. During the research, semi-structured interviews were conducted with eachers, a survey of parents and/or caregivers as well as students. The results indicate that the bonds of union between family and school should be strengthened and spaces created for reflection on aspects related to parental functions. For this reason, strategies are proposed such as the formation of the school of parents, the realization of periodic meetings with parents or caregivers, the creation of the institutional website and to resume home visits.La presente investigación tuvo como finalidad diseñar una propuesta para la conformación de la escuela de padres para fortalecer el acompañamiento a los estudiantes en el proceso de aprendizaje. Se realizó bajo un enfoque mixto, de tipo descriptivo. Utiliza el método hipotético deductivo, bajo el paradigma positivista o racionalista. Se seleccionó una muestra de 11 docentes del nivel de básica primaria, 56 estudiantes del grado segundo a quinto y 56 padres de familias de la IED Luís Fernando González Botero del municipio de la Apartada, departamento de Córdoba. La muestra se tomó de forma no aleatoria e intencional. Durante la investigación se realizaron entrevistas semiestructuradas a los docentes, una encuesta a padres de familia y/o cuidadores al igual que a los estudiantes. Los resultados indican que se deben estrechar los lazos de unión entre familia y escuela y crear espacios de reflexión sobre aspectos relacionados con las funciones parentales. Por tal razón se proponen estrategias como la conformación de la escuela de padres, la realización de reuniones periódicas con padres de familias o cuidadores, la creación de la página web institucional y retomar las visitas domiciliarias.Narváez Álvarez, Nadith EstherTerraza Escorcia, Marta Ceciliaapplication/pdfspaCorporación Universidad de la CostaMaestría en EducaciónAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2School of parentsSchool-family relationshipAcademic accompanimentEscuela de padresRelación escuela-familiaAcompañamiento académicoEscuela de padres como una transformación pedagógica para mejorar el acompañamiento a los estudiantesTrabajo de grado - MaestríaTextinfo:eu-repo/semantics/masterThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TMinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionAguirre, Caro, Fernández y Silvero (2016). Familia, escuela y sociedad. 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México: Pax México.PublicationORIGINALEscuela de padres como una transformación pedagógica para mejorar el acompañamiento a los estudiantes.pdfEscuela de padres como una transformación pedagógica para mejorar el acompañamiento a los estudiantes.pdfapplication/pdf4135951https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/b8220913-9406-451c-97dd-f848787d270d/download163b3beef305f924da6d69f27d4003a1MD51CC-LICENSElicense_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-81031https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/a1458f91-1255-461a-8e67-bfb2d64cff9a/download934f4ca17e109e0a05eaeaba504d7ce4MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-83196https://repositorio.cuc.edu.co/bitstreams/55525503-efea-49c0-b445-4e206816850d/downloade30e9215131d99561d40d6b0abbe9badMD53THUMBNAILEscuela de padres como una transformación pedagógica para mejorar el acompañamiento a los estudiantes.pdf.jpgEscuela de padres como una transformación pedagógica para mejorar el acompañamiento a los 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