El M-Learning para el fortalecimiento de la lecto-escritura en los estudiantes de 3°

When we talk about education, it is essential to take into account the subjects towards whom it is directed, that is, the students. Currently, the generation of “digital natives” or “millennials” has undergone changes in their cognitive and metacognitive structures, forcing teachers to modify teachi...

Full description

Autores:
Frías Cantillo, Estefany
Monsalvo Caballero, Jeisy Alejandra
Tipo de recurso:
Trabajo de grado de pregrado
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Corporación Universidad de la Costa
Repositorio:
REDICUC - Repositorio CUC
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/8330
Acceso en línea:
https://hdl.handle.net/11323/8330
https://repositorio.cuc.edu.co/
Palabra clave:
M-Learning
Literacy
Mobile devices
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Teaching
Learning
M-Learning
Lectoescritura
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Virtualidad
Enseñanza
Aprendizaje
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description When we talk about education, it is essential to take into account the subjects towards whom it is directed, that is, the students. Currently, the generation of “digital natives” or “millennials” has undergone changes in their cognitive and metacognitive structures, forcing teachers to modify teaching structures adapting them to new needs. It is for this reason that the present investigative work aims to "propose the use of M-Learning to strengthen reading and writing in 3rd grade students of the Cevillar Concentration District Educational Institution" in order to provide new strategies that allow the acquisition of meaningful learning, interaction between mobile devices and students, dialogue of knowledge through virtuality and flexibility of learning. This study focuses on the interpretive paradigm, with a qualitative research approach and the study method is action research. The results showed that some teachers develop structured classes with strategies of little interest to students. Likewise, during the development of the classes, the transmission of information is a priority. For the solution to the problem, a didactic proposal was developed, where striking activities were implemented that would contribute to the strengthening of literacy.
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It is for this reason that the present investigative work aims to "propose the use of M-Learning to strengthen reading and writing in 3rd grade students of the Cevillar Concentration District Educational Institution" in order to provide new strategies that allow the acquisition of meaningful learning, interaction between mobile devices and students, dialogue of knowledge through virtuality and flexibility of learning. This study focuses on the interpretive paradigm, with a qualitative research approach and the study method is action research. The results showed that some teachers develop structured classes with strategies of little interest to students. Likewise, during the development of the classes, the transmission of information is a priority. For the solution to the problem, a didactic proposal was developed, where striking activities were implemented that would contribute to the strengthening of literacy.Cuando hablamos de educación resulta fundamental tener en cuenta a los sujetos hacia los cuales va dirigida, es decir, los alumnos. En la actualidad la generación de los “nativos digitales” o los “millennials”, ha sufrido cambios en sus estructuras cognitivas y metacognitivas, lo que obliga a los docentes a modificar estructuras de enseñanzas adaptándolas a las nuevas necesidades. Es por esto, que el presente trabajo investigativo tiene como propósito “proponer el uso del M- Learning para fortalecer la lecto-escritura en los estudiantes de 3° de la Institución Educativa Distrital Concentración Cevillar” con la finalidad de brindar nuevas estrategias que permitan la adquisición de aprendizajes significativos, la interacción entre los dispositivos móviles y los estudiantes, el diálogo de saberes a través de la virtualidad y la flexibilidad del aprendizaje. Este estudio se enfoca en el paradigma interpretativo, con un enfoque investigativo cualitativo y el método de estudio es investigación acción. En los resultados se evidenció que algunos docentes desarrollan clases estructuradas con estrategias de poco interés para los estudiantes. Asimismo, durante el desarrollo de las clases se tiene como prioridad la transmisión de información. Para la solución a la problemática se elaboró una propuesta didáctica, en donde se implementaron actividades llamativas que contribuyeran al fortalecimiento de la lectoescritura.Frías Cantillo, Estefany-5332de03129a1dcba0a6fff888037809-0Monsalvo Caballero, Jeisy Alejandra-9543ceb63e28e0ff8124f07b6429f532-0application/pdfspaCorporación Universidad de la CostaLicenciatura en Educación Básica PrimariaAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2M-LearningLiteracyMobile devicesVirtualityTeachingLearningM-LearningLectoescrituraDispositivos móvilesVirtualidadEnseñanzaAprendizajeEl M-Learning para el fortalecimiento de la lecto-escritura en los estudiantes de 3°Trabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionÁlvarez, G. (2012). 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