La práctica docente en los procesos de acreditación institucional para la calidad educativa
A learning strategy is the way in which the subject (student) approaches an object of study, interacts with him and gives meaning (Valero and Cortés, 2003:19), the teaching practice in the processes of accreditation is without place to doubt, the activity that more efforts Demand of the educator, an...
- Autores:
-
Walker Cardenas, Johnny A.
Archbold, Sheena Manuel
- Tipo de recurso:
- Trabajo de grado de pregrado
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Corporación Universidad de la Costa
- Repositorio:
- REDICUC - Repositorio CUC
- Idioma:
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- OAI Identifier:
- oai:repositorio.cuc.edu.co:11323/125
- Acceso en línea:
- https://hdl.handle.net/11323/125
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- Palabra clave:
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A learning strategy is the way in which the subject (student) approaches an object of study, interacts with him and gives meaning (Valero and Cortés, 2003:19), the teaching practice in the processes of accreditation is without place to doubt, the activity that more efforts Demand of the educator, and without which, even the most laudable of the pedagogical efforts would be but of a waste of goodwill but without the guarantee of justifying the learning of the educating. The purpose of this study is to understand the relationship between pedagogical practice and institutional accreditation processes for educational quality, with the help of participatory observation techniques, the implementation of personal interviews With each teacher and the collaboration of some of his students, who through interview will let us know their perceptions about the teaching exercise of each teacher and how they believe that this is related to the processes of quality. In conclusion it can be understood that the level of academic education and more exactly the pedagogical practice of the teacher, has a determinant and significant relationship in the processes of institutional accreditation; since the higher the level of teacher training allows to provide greater response and technical support to the required curricular processes. |
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Guzmán Valeta, Ana MilenaWalker Cardenas, Johnny A.Archbold, Sheena ManuelArchbold, Sheena Manuel2018-11-02T23:40:10Z2018-11-02T23:40:10Z2017-09-14https://hdl.handle.net/11323/125Corporación Universidad de la CostaREDICUC - Repositorio CUChttps://repositorio.cuc.edu.co/A learning strategy is the way in which the subject (student) approaches an object of study, interacts with him and gives meaning (Valero and Cortés, 2003:19), the teaching practice in the processes of accreditation is without place to doubt, the activity that more efforts Demand of the educator, and without which, even the most laudable of the pedagogical efforts would be but of a waste of goodwill but without the guarantee of justifying the learning of the educating. The purpose of this study is to understand the relationship between pedagogical practice and institutional accreditation processes for educational quality, with the help of participatory observation techniques, the implementation of personal interviews With each teacher and the collaboration of some of his students, who through interview will let us know their perceptions about the teaching exercise of each teacher and how they believe that this is related to the processes of quality. In conclusion it can be understood that the level of academic education and more exactly the pedagogical practice of the teacher, has a determinant and significant relationship in the processes of institutional accreditation; since the higher the level of teacher training allows to provide greater response and technical support to the required curricular processes.Una estrategia de aprendizaje es la manera en que el sujeto (estudiante) se acerca a un objeto de estudio, interactúa con él y le da significado. La práctica docente en los procesos de acreditación es sin lugar a duda la actividad que mayor esfuerzo demanda del educador, y sin la cual, hasta el más loable de los esfuerzos pedagógicos no sería más que de un derroche de buena voluntad pero sin la garantía de justificar el aprendizaje del educando. Este estudio tiene como propósito comprender la relación existente entre la práctica pedagógica y los procesos de acreditación institucional para la calidad educativa, con la ayuda de técnicas de observación participante, la implementación de entrevistas personales con cada docente y la colaboración de algunos de sus estudiantes, quienes por medio de entrevista dejaron conocer sus percepciones sobre el ejercicio docente de cada profesor y la forma como creen que este se relaciona con los procesos de calidad. En conclusión se puede comprender que el nivel de formación académica y más exactamente la práctica pedagógica del docente tiene un relación determinante y significativa en los procesos de acreditación institucional; ya que entre mayor sea el nivel de formación del docente permite brindar mayor respuesta y soporte técnico a los procesos curriculares requeridos.Walker Cardenas, Johnny A.-00a30f37-bae8-46ce-929d-9eb734b81dfd-0spaAtribución – No comercial – Compartir igualinfo:eu-repo/semantics/openAccesshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Teaching practiceQualityLearnersPedagogyPráctica docenteCalidadDiscentePedagogíaLa práctica docente en los procesos de acreditación institucional para la calidad educativaTrabajo de grado - Pregradohttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1fTextinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesishttp://purl.org/redcol/resource_type/TPinfo:eu-repo/semantics/acceptedVersionMaestría en EducaciónAlarcon, Francisco; Luna, Julio. (2003). Antecedentes, situación actual y perspectivas de la evaluación y la acreditación de la educación superior en Centroamérica. Buenos aires.Al tablero (2005). Revista educativa del Ministerio de Educación Nacional. No 34. Abrilmayo.Álvarez, C. M.; Gonzales, A. E. (2003). Lecciones de didáctica general. Editorial Magisterio: Bogotá.Alvira, F. (1991). Metodología de la evaluación de programas. Cuadernos Metodológicos nº 2, Madrid, CIS.Angulo, R. (1995). La evaluación del sistema educativo: algunas respuestas críticas al porqué y al cómo en AAVV. Volver a pensar la educación, vol. II. Prácticas y discursos educativos. Paidea-Morata: Madrid.Avendaño Castro, William Rodrigo; Rueda Vera, Gerson; Paz Montes, Luisa Stella (2015). La investigación formativa en las prácticas docentes de los profesores de un programa de contaduría pública. Revista Cuadernos de Contabilidad. Vol. 17 n. 43. Bogotá, Colombia.Betancourth, C. (2013). La práctica docente y la realidad en el aula. Revista Criterios, 20 (1), pp. 101- 118. Colombia.Braslavsky, C. (1999). “Bases, orientaciones y criterios para el diseño de programas de formación de profesores”, Revista Iberoamericana de Educación (Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura), enero-abril, núm. 19.Bricall, J.M. (Dir.) (2000). Universidad 2000. Madrid: CRUEBuiles (2008) “Pedagogía de la Misericordia”. Módulo IV.Cabrera Jiménez, M. (2012). Cómo y para qué innovar la práctica docente. En: Revista RIDE Núm. 9. Jul-dic 2012.Cano García, E. (1998). Evaluación de la calidad educativa. Editorial La Muralla: Madrid.Careaga (2008). “La Evaluación Como Herramienta de Transformación de la Práctica Docente” Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal.Cerdá (2000). Elementos de la Investigación. Editorial el Búho Ltda. Bogotá́Climent Giné (2002). Des de l'esfera dels valors. Revista de Blanquerna, n. 7. Cohen, E.; Franco, R. (1988). 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